Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revisjon av EUs bygningsdirektiv krever ladeplasser

Startet av fredag, onsdag 27. desember 2017, klokken 16:33

« forrige - neste »

fredag

EUs medlemsland forhandler nå om en revisjon av EUs bygningsdirektiv. Det ser ut til å gå mot at alle nye og renoverte næringsbygg med minst 10 parkeringsplasser skal ha minst 1 ladeplass, og må legge tomme trekkrør til ytterligere flere ladeplasser, mens nye og renoverte bolighus får krav om å legge tomme trekkrør.

https://ing.dk/artikel/ny-eu-aftale-alle-stoerre-bygninger-skal-have-ladestandere-209550

Jeg synes det høres veldig lurt ut med krav om trekkrør. Det gjør det mye billigere å sette opp ladeplasser i etterkant. De bør imidlertid være store nok for formålet, dvs store nok til kabling med stor kvadrat for å unngå spenningsfall, og store nok for nok strøm for akseptabel ladehastighet, feks 16A trefas eller 32A enfas.

Hadde Norge vært med i EU, så hadde vi kanskje kunnet bidra med kompetanse om feks ladeløsninger med lastbalansering, slik at vi unngår evt problemer med at problemer med at hver leilighet må ha lange og dyre trekkrør fra parkeringskjeller til leilighetens sikringsskap.

Norge burde innføre slike krav om trekkrør nå.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

Trekkrør høres fornuftig ut i utgangspunktet ja, men jeg syns ikke vi er flinke nok selv.

Jeg syns ladeløsningene burde være smarte og ha en liten garantert kapasistet og en stor variabel kapasitet basert på 80% av den frie kapasiteten til resten av kursen. En slik løsning er idag effektivt ødelagt av det at lading av elbil nå har et krav om 1:1.

Et krav om tykke rør høres også fornuftig ut frem til smarte løsninger som deler kurs. Da blir plutselig kravet en utgift som ikke gir noe særlig tilbake.



Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA