Har noen fått tilbake bilen nå i Desember på Kokstad?

Startet av Bjoris, lørdag 23. desember 2017, klokken 00:58

« forrige - neste »

Bjoris

Update, lærte i dag at trikse med å få snakket med Kokstad er å ringe ca 30-40 min og så be kundesenteret om å ringe opp Kokstad, samtidig som du er på linjen. Da fikk jeg snakket en som faktisk ringte tilbake, etter at han sjekket status på verkstedet.

Vi fikk også avklart at det ikke er mangel på deler, som plutselig kom som en nyhet i forrige uke, men tid. Jeg rykket nærmere og bilen skulle begynnes på denne uken, antakelig ikke ferdig før tidlig neste uke. Lys i tunnelen altså, så får vi håpe det ikke er toget:)

Det ble jobbet intenst med å komme ut av situasjonen med lang ventetid og det må de selvsagt, er jo åpenbart...

nie

Sitat fra: Jeronan på mandag 08. januar 2018, klokken 09:12
Sitat fra: HelectriC på søndag 07. januar 2018, klokken 14:14

Så må du se på størrelsen av servicesenter og ikke kun antal. Kokstad er større en mange andre i Norge og Oslo.

The size of the Service Center doesn't matter, when every last month of the Quarter they can't help anyone because all their service capacity is wasted on delivery of new cars!
This creates a never ending cascading effect of ever increasing wait times for people that need service and repairs!

In Oslo, the only Service center not under constant pressure of new deliveries is Skøyen, since they don't do deliveries. Only sales and service/repairs. So there wait times are still a reasonable 2 weeks average. EDIT: This has now jumped to 6 weeks as well!  :(
But even they are struggling with filling up parking lots of cars that are waiting for parts that never seem to arrive!

And that is the main issue with Tesla in Norway! The part logistics is a complete mess! People often have their cars standing at service for 3-5 weeks average waiting for simple parts like a 12V battery, because it has to come all the way from the US and Tesla US never heard of UPS overnight global delivery.

All loaners are gone 24/7 and have to be supplemented by Hertz rental cars! They are bleeding money like crazy, since having people driving rental cars for 1 to 2 months while waiting for cheap parts like a 12V battery is insane!
This can't continue much longer, when the first Model 3's start arriving to Norway later this year.
Klart at antall SC og størrelse betyr noe.
Men flaskehalsen er nok delelogistikk.
Skyldes dette at Tesla i USA ikke klarer å fremskaffe deler eller er det Tesla som velger feile transportmidler for delene, f.eks båt istedet for fly?

Noen som har peiling på situasjonen ved amerikanske SC? Får de delene frem fortere der eller er det samme problemet som i Norge?

Luring

Eg såg nok dessverre nokre Xer med rustne bremseskiver på Kokstad i dag som sikker venter på deler eller verstedstime.

Jeronan

Sitat fra: bjoris på mandag 08. januar 2018, klokken 17:38
Update, lærte i dag at trikse med å få snakket med Kokstad er å ringe ca 30-40 min og så be kundesenteret om å ringe opp Kokstad, samtidig som du er på linjen. Da fikk jeg snakket en som faktisk ringte tilbake.

Vi avklart at det ikke er mangel på deler, men tid. Jeg rykket nærmere og bilen skulle begynnes på denne uken, antakelig ikke ferdig før tidlig neste uke. Lys i tunnellen altså, så får vi håpe det ikke er toget:)

Det ble jobbet intenst med å komme ut av situasjonen med lang ventetid og det må de selvsagt, er jo åpenbart...

Ofcourse they not going to tell the truth about the terrible state of parts logistics, but it's one of the most well known secrets with Tesla Norway.... it's not even funny anymore!  ::)

At nearly every Service Center, the parking lots are filled with cars covered under a huge layer of snow and rusted braking discs.

They cannot explain that away with the lack of time excuse, since they won't take your car in if they don't have time.
Otherwise people won't have to wait 2 months to get an appointment, if they just take cars in and dump them on the parking lot.

The forums are full of cases where people had to wait at least 3 to 5 weeks for parts to arrive for their car.

Just an example:
I had such exact same experience myself, when my 2 week old Tesla Model S broke down in the parking garage on a friday evening due to 12V low power warning.
It ended up being a problem with the main connector of the fusebox and of course they didn't had it in stock.
They first told me it was in stock in Nederland and that it would arrive within a week. Fine I thought (though something that close by like Nederland should being able to be delivered overnight).
After a week I didn't hear anything, so I went to Skøyen again and after pushing hard enough, they finally admitted that it was not in stock in Nederland and now they had to order it from the Tesla factory in US and had no idea when it would arrive, probably not before Christmas! So it took them a whole week to come to the conclusion that they had to re-order it in the US!  >:(
This was end of November, so they expected me to drive around in a loaner for more than 6 weeks minimum!

If I didn't threatened them with reclamation (since by that time my brand new car had spend more time in an SC than me driving it and I had gone through 3 different loaners within 4 days due to issues with the first two loaners and was getting royally fed up!), the mechanic ended up being able to just fix the main connector himself (which they should have done in the first place).
So after two weeks I finally got my car back, which ended up being just a fairly easy fix and didn't need a whole part replacement.
If I hadn't push them this hard, I would have probably still been driving around in that loaner.  :-\

EDIT: All things said though, since then I had no issues anymore and have driven 6000 km after that, including a 1100km roundtrip to Vestlandet before Christmas in terrible weather conditions (snow, -15 degree temperatures, wind, etc) and the car behaved excellent! It was one of the most enjoyable trips with a car.

Also the overall service at Skøyen was pretty good. They did follow up and call me when I asked them to and due to my experience and issues with the new car in first two weeks, I got fairly compensated.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bjoris

Sitat fra: Luring på mandag 08. januar 2018, klokken 19:39
Eg såg nok dessverre nokre Xer med rustne bremseskiver på Kokstad i dag som sikker venter på deler eller verstedstime.

Hehe, klart det blir mye rust på skiver som står i ro, så er spørsmålet da om det bare er overflate rust eller ikke. Jeg har dårlig erfaring med at når det først setter seg skikkelig rust på skivene så har du den skrapingen der permanent. Jeg kommer til å studere de nøye ved henting og jeg planlegger å ta fri så jeg får hentet bilen i dagslys og når ServicSenteret er åpenet så får jeg sett skikkelig over bilen også for striper og bulker og rapportert det direkte isåfall.

Som fruen påpekte, en skal ikke se helt bort fra at det kan ha gått bra også, hehe.

Da er det bare å få bilen hjem og så blir det en annonse på finn.no, men jeg skal ikke skylde salget på Tesla, men det var vel det som trigget det akkurat nå. Vi kommer nok også til å legge oss på en høyere pris enn 650 nå, går det ikke så beholder vi bilen. Det er ikke noe stor sak å bli kvitt den nå, men med 2 mnd seiltur på programmet til sommeren og dermed absolutt all ferie frem til 2019 brukt på det prosjektet så blir det bare småkjøring og noen fjellturer de neste 1,5 årene og til det er egentlig bilen litt for fin og dyr...

Godt mulig at vi f.eks kjøper en X igjen og drar på langtur igjen sommeren 2019, det er jo heller ikke utenkelig at det blir en Etron heller, men det får tiden vise

alda

Sitat fra: Luring på mandag 08. januar 2018, klokken 19:39
Det är nog rost som försvinner efter en nedbromsning. Kommer på ett dygn, och sitter inte djupt. Men blir den stående länge sån så....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

rsomby

Update, lærte i dag at trikse med å få snakket med Kokstad er å ringe ca 30-40 min og så be kundesenteret om å ringe opp Kokstad, samtidig som du er på linjen. Da fikk jeg snakket en som faktisk ringte tilbake, etter at han sjekket status på verkstedet.

Vi fikk også avklart at det ikke er mangel på deler, som plutselig kom som en nyhet i forrige uke, men tid. Jeg rykket nærmere og bilen skulle begynnes på denne uken, antakelig ikke ferdig før tidlig neste uke. Lys i tunnelen altså, så får vi håpe det ikke er toget:)

Jeg hadde bilen min, en sept.2016 modell S, inne på garantiutbedringer for litt småplukk for 3 gang i november, de hadde bilen inne i 2 uker uten å gjøre noe og jeg fikk den igjen med samme feil som levert inn, et problem var tredje forsøk på fiks. Fikk beskjed om at de manglet deler men trodde de hadde funnet årsaken. De skulle kontakte meg når deler var tilgjengelig. Hørt ikke noe mer fra dem.
Solgte bilen i slutten av desember. Lei dette nå, kjøpte ny bil fra annet merke. Har vært en glødende tesla-entusiast siden starten og hatt flere biler, men kan ikke lenger anbefale noen å kjøpe tesla da service er helt bak mål. Fine biler, veldig gode å kjøre, men jeg orker ikke mer nå...
Sendte epost om å overføre eierskap og app tilgang til ny eier 26 des. men har ikke engang fått svar på epost. Prøvde å ringe til dem på bergensnummeret og ventet i 45min før jeg kom til en ubrukelig fyr som ikke kunne svare på noe da han satt på et callsenter og ikke i Bergen. Ba om å bli ringt opp av noen fra service i bergen, men har ikke hørt noe på over 2 uker. Har gitt opp og bedt kjøper av bilen å purre dem videre

Og tenk hvordan det blir når en har levert utallige tusen model 3... lykke til

alda

Sitat fra: rsomby på tirsdag 09. januar 2018, klokken 10:09

Jeg hadde bilen min, en sept.2016 modell S, inne på garantiutbedringer for litt småplukk for 3 gang i november, de hadde bilen inne i 2 uker uten å gjøre noe og jeg fikk den igjen med samme feil som levert inn, et problem var tredje forsøk på fiks. Fikk beskjed om at de manglet deler men trodde de hadde funnet årsaken. De skulle kontakte meg når deler var tilgjengelig. Hørt ikke noe mer fra dem.
Solgte bilen i slutten av desember. Lei dette nå, kjøpte ny bil fra annet merke. Har vært en glødende tesla-entusiast siden starten og hatt flere biler, men kan ikke lenger anbefale noen å kjøpe tesla da service er helt bak mål. Fine biler, veldig gode å kjøre, men jeg orker ikke mer nå...
Sendte epost om å overføre eierskap og app tilgang til ny eier 26 des. men har ikke engang fått svar på epost. Prøvde å ringe til dem på bergensnummeret og ventet i 45min før jeg kom til en ubrukelig fyr som ikke kunne svare på noe da han satt på et callsenter og ikke i Bergen. Ba om å bli ringt opp av noen fra service i bergen, men har ikke hørt noe på over 2 uker. Har gitt opp og bedt kjøper av bilen å purre dem videre

Og tenk hvordan det blir når en har levert utallige tusen model 3... lykke til
Du sålde bilen med fel som kunde ordnas på garanti? Var bilen lättsåld? Stort tap?
Tråkigt att det går så långt att man helt mister troen på Tesla och går över till annat märke... Hoppas man slipper uppleva det...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Jeronan

Sitat fra: alda på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:40
Du sålde bilen med fel som kunde ordnas på garanti? Var bilen lättsåld? Stort tap?
Tråkigt att det går så långt att man helt mister troen på Tesla och går över till annat märke... Hoppas man slipper uppleva det...

I think it's just the sad state in the Bergen area, where it is just Kokstad as Service center and they are in completely over their heads and have lost complete control with regard to capacity.  :(
Bergen is the nr.2 city in Norway with most registered Tesla cars!

Luckily here in the East we have it a lot better with numerous Service centers to choose from.

Drammen has a bad reputation, since they are handling all delivery requests and also responsible for handling all cars that come through Drammen Havn.
Though, I took delivery outside the last month of a quarter and had an excellent delivery experience there.

Oslo North also has a bit of a bad reputation due to capacity issues. This due to all cars that break down or need to be towed outside office hours in the entire Oslo area will be dropped off there.

That still leaves us with Tesla Skøyen in Oslo and Tesla Rud in Bærum, which both have a pretty good reputation.

Tesla in Brumunddal also has a very good reputation and people go even as far as choosing that one as delivery location, even when they live in Oslo, since it's not that far of a drive.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bjoris

To be fair, I have had nothing else than good experience with Kokstad ever before. This is my third Tesla and services and fixing of fault (I have not had much) have been handled fast and correct first time, always got a Tesla Loaner...

My engine broke in the first and they fixed it working overtime, before we where heading to Sweden...

I guess it should be possible to get back to this for the service senter in Kokstad... At least they claim to be working extremely hard to sort out the problems they have now and that is obvious that they need to as soon as possible.

Jeronan

Tesla Norway having two record months of new deliveries within last 4 months is of course putting a hell lot of pressure on the handful of SC's here in Norway. So that certainly has something to do with it and causing these long wait times to get a service appointment, especially if it's not critical.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Tesla søker etter svært mange folk for tiden over hele landet, og det som kommer frem er at Bergen og Oslo skal inn med to skift og holde åpent 7-22 (Drammen, Skøyen, Rud og Grorud) og 6-21 (Kokstad), og vips så dobler de kapasiteten.

Forutsetter at de får tak i nok folk og får opplært disse.

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?orgId=1500427673&stored-id=23467058&sort=0&alertType=fc&WT.synd_type=agent

Jeg håper og tror det blir bedre en gang i fremtiden...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kramzz

Spørs om de ikke må få opp enda et SC i bergen snart med tanke på fremtidig trøkk☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

Jeronan

Sitat fra: eKramer på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:55
Spørs om de ikke må få opp enda et SC i bergen snart med tanke på fremtidig trøkk☺

They should. Even if it's for handling sales and new deliveries (and service in quiet months).

Then Kokstad can fully focus on Service and Repairs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nie

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:45
Tesla søker etter svært mange folk for tiden over hele landet, og det som kommer frem er at Bergen og Oslo skal inn med to skift og holde åpent 7-22 (Drammen, Skøyen, Rud og Grorud) og 6-21 (Kokstad), og vips så dobler de kapasiteten.

Forutsetter at de får tak i nok folk og får opplært disse.

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?orgId=1500427673&stored-id=23467058&sort=0&alertType=fc&WT.synd_type=agent

Jeg håper og tror det blir bedre en gang i fremtiden...
Det hjelper jo ingen verdens ting så lenge de roter så jæ.... med dele-logistikken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA