Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace på Geilo

Startet av Jon65, torsdag 21. desember 2017, klokken 21:18

« forrige - neste »

Jon65

For de som ikke har fått sett I-Pace Concept enda så kommer den til Geilo i juleferien.
Onsdag 27. desember kl 16.00 – 19.00 på Vestlia Resort.
Torsdag 28. – søndag 31. desember er den i «Skarvebui» i gågaten i Geilo Amfi.

Alfa Bergen

Noen som har vært på presentasjonen på Geilo og som kan si om det fremkom noe nytt?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Rismyr

Jeg er på noen dagers ferie i London nå, noen som vet om det er utstilt en I-pace her i distriktet ?

lr-80

#3
Det er nok ikke flust med konseptbiler rundt omkring. De har nok fokus på pre-produksjonsversjoner nå. Disse er halvveis forkledde og står nok ikke utstilt, selv om de finnes i promo-videoer. Her er en video som bekrefter inntrykket fra visningen i Oslo om at det er svært få konseptbiler og de passes svært godt på.
https://www.topgear.com/videos/future-tech/video-top-gear-drives-jaguar-i-pace
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

turfsurf

 Var på Geilo i går og tenkte å ta en titt på iPace. Der stod den utstilt med trekk over. Hva *pokker* er vitsen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla1

Var åpent når jeg var der fikk se inn i bilen men ikke sette meg inn. Var ikke en produksjons utgave men sannsynligvis den samme som er vist tidligere.



Fikk bekreftet hengerfeste men ikke vekt.

Panorama og glasstak blir tilgjengelig.

Fikk også beskjed om at det skulle åpnes for å kunne sette bestilling i løpet av Januar.

Tellus

Har også fått bekreftet hengerfeste



jkirkebo

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:04
Sjekk tilhengerutvalget før du sier at det er supert. Finnes vel knapt en henger med bare 700kg totalvekt. Brenderup har en flis med kassemål 144x94 men det var den eneste jeg fant ved et kjapt søk. Hvis det da ikke går an nå nedregistrere en 750kg henger?

De som har BE trenger ikke å bekymre seg over tillatt totalvekt på hengeren, kun for aktuell vekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Jon65

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:45
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:04
Sjekk tilhengerutvalget før du sier at det er supert. Finnes vel knapt en henger med bare 700kg totalvekt. Brenderup har en flis med kassemål 144x94 men det var den eneste jeg fant ved et kjapt søk. Hvis det da ikke går an nå nedregistrere en 750kg henger?

De som har BE trenger ikke å bekymre seg over tillatt totalvekt på hengeren, kun for aktuell vekt.

Ser ut som om jeg uansett var litt kjapp i avtrekkeren. Når jeg leser reglene litt nøyere ser det ut som om det er problemfritt å ha en henger med større totalvekt enn det bilfabrikanten godkjenner med vanlig førerkort også så lenge man ikke overskrider 3500kg totalvekt. Man må da bare passe på å ikke laste hengeren mer enn at man holder vekten på henger+last under det bilfabrikanten har godkjent.

automat

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:35
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:45
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:04
Sjekk tilhengerutvalget før du sier at det er supert. Finnes vel knapt en henger med bare 700kg totalvekt. Brenderup har en flis med kassemål 144x94 men det var den eneste jeg fant ved et kjapt søk. Hvis det da ikke går an nå nedregistrere en 750kg henger?

De som har BE trenger ikke å bekymre seg over tillatt totalvekt på hengeren, kun for aktuell vekt.

Ser ut som om jeg uansett var litt kjapp i avtrekkeren. Når jeg leser reglene litt nøyere ser det ut som om det er problemfritt å ha en henger med større totalvekt enn det bilfabrikanten godkjenner med vanlig førerkort også så lenge man ikke overskrider 3500kg totalvekt. Man må da bare passe på å ikke laste hengeren mer enn at man holder vekten på henger+last under det bilfabrikanten har godkjent.

For hengere over 750kg: Har man kun kl. B må man forholde seg til tillatt totalvekt i vognkortet til bil og henger. Har man BE/B96 forholder man seg til aktuell totalvekt.

For hengere tom 750kg (som kan kjøres med  kl.B, uansett). Her sier forskriften ingen ting om tillatt/aktuell totalvekt (utover at førerkortklasse B også gjelder for henger med tillatt totalvekt inntil 750kg). Det tolker jeg som at alle kan forholde seg til aktuell totalvekt for hengere under 750kg.

Dvs at på en bil med tillatt hengervekt på 700kg, kan man med kl.B dra en henger med tillatt totalvekt på 750kg, så lenge aktuell totalvekt er under 700kg.

Begrensingene der man kun må forholde seg til tillatt totalvekt gjelder kun for den såkalte campingvognregelen, for henger over 750kg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mrjalle

Sitat fra: automat på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:12
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:35
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:45
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:04
Sjekk tilhengerutvalget før du sier at det er supert. Finnes vel knapt en henger med bare 700kg totalvekt. Brenderup har en flis med kassemål 144x94 men det var den eneste jeg fant ved et kjapt søk. Hvis det da ikke går an nå nedregistrere en 750kg henger?

De som har BE trenger ikke å bekymre seg over tillatt totalvekt på hengeren, kun for aktuell vekt.

Ser ut som om jeg uansett var litt kjapp i avtrekkeren. Når jeg leser reglene litt nøyere ser det ut som om det er problemfritt å ha en henger med større totalvekt enn det bilfabrikanten godkjenner med vanlig førerkort også så lenge man ikke overskrider 3500kg totalvekt. Man må da bare passe på å ikke laste hengeren mer enn at man holder vekten på henger+last under det bilfabrikanten har godkjent.

For hengere over 750kg: Har man kun kl. B må man forholde seg til tillatt totalvekt i vognkortet til bil og henger. Har man BE/B96 forholder man seg til aktuell totalvekt.

For hengere tom 750kg (som kan kjøres med  kl.B, uansett). Her sier forskriften ingen ting om tillatt/aktuell totalvekt (utover at førerkortklasse B også gjelder for henger med tillatt totalvekt inntil 750kg). Det tolker jeg som at alle kan forholde seg til aktuell totalvekt for hengere under 750kg.

Dvs at på en bil med tillatt hengervekt på 700kg, kan man med kl.B dra en henger med tillatt totalvekt på 750kg, så lenge aktuell totalvekt er under 700kg.

Begrensingene der man kun må forholde seg til tillatt totalvekt gjelder kun for den såkalte campingvognregelen, for henger over 750kg.

Dette stemmer nok ikke. Man må aldri overskride bilens tekniske begrensninger uavhengig av hvilket førerkort man har.

Hovedregelen er at man kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750kg med førerkort kl B. Campingvognregelen sier for øvrig at dersom sum tillatt totalvekt bil og tillatt totalvekt tilhenger er under 3.500 kg kan man likevel lovlig trekke tilhenger med høyere tillatt totalvekt enn 750 kg med førerkort kl B.

Førerkort kl B96 gir enn mulighet til å trekke tilhenger hvor sum tillatt totalvekt er opp til 4.250 kg.

Førerkort kl BE tatt før 19. januar 2013 har ingen vektbegrensninger i førerkortet, kun bilens tekniske begrensninger - sum tillatt totalvekt bil og tilhenger.

Kl BE tatt etter 19. januar 2013 kan man trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 3.500 kg.

Dette er kun førerkortregler, og begrenses av bilens tekniske begrensninger som er oppgitt i vognkortet:
Tillatt totalvekt tilhenger og vogntogvekt. Man kan aldri trekke en tilhenger med høyere tillatt totalvekt enn det som er oppgitt i vognkortet, og man kan aldri laste mer på bil og henger enn begrensningen oppgitt i tillat vogntogvekt.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger

automat

Selvfølgelig kan man ikke overskride bilens begrensninger.

Forøvrig gjelder det du skriver (inklusive link til Vegvesenet) for hengere OVER 750 kg.

Spørsmålet her er hva som gjelder for henger med tillatt totalvekt UNDER 750 kg.

Her er min påstand at alle kan forholde seg til aktuell totalvekt, ikke bare de med BE/B96
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA