Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte e-Golf til i3?

Startet av J@x, fredag 15. desember 2017, klokken 22:36

« forrige - neste »

J@x

Sitat fra: DBR på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:13
Sitat fra: J@x på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:12
Sitat fra: DBR på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:02
Hvorfor ikke kjøpe ioniq? Klassens beste garantiordning.
5år/uendelig km på bil
7år/200.000km på batteri

Har hatt, skal ikke ha igjen.. må trives i bilen også
Hvorfor trives du ikke i ioniq? Samboeren har 190km golf, og selvom den er mer Morro å kjøre så syns jeg de er like kurrant å kjøre.

Skal ikke lage noen diskusjon her om hva som er bedre eller dårligere enn det andre, det handler mest om smak og behag, jeg trives langt bedre med hvordan de europeiske merkene gjør ting, med tanke på "opplevd" kvalitet eller premiumfølelse om du vil, sittekomfort og design. Jeg kjøpte Ioniq´en som min første asiatiske bil (av en 20-30 biler) fordi den gav meg et OK førsteinntrykkog var veldig effektiv, men lengtet tilbake til Golf, så da byttet jeg tilbake.

Tenker vi stopper der på den diskusjonen.

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

DBR

Nei, forståelig at man foretrekker bil mtp følelser, er selv der. Dog jeg kjører så billig som mulig elbil (derfor ioniq over egolf) så det blir mer penger til søndagsbilen :)

Jeg ville enten gått ioniq eller FL Egolf. Elbiler taper seg generelt ganske lite. Spesielt når man sammenligner fossilbiler med høy km-stand.

Dog, hvis du kjører mye der du trenger hurtiglading så burde du vurdere i3. Ikke bekymre deg for km-stand og garanti tiden.

J@x

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på min erfaring etter et døgn med den nye i3 på lån.. dette var en vanlig i3 Fully Charged 2018 modell.

Legg merke til at dette er MIN SUBJEKTIVE oppfattelse, og ikke en start på hva som er best av i3 og e-Golf. Lukker straks denne tråden.

Først det positive som jeg opplever i forhold til min e-Golf:

  • Fastere i fjæring, mindre lyder av understellet ved ujevnheter.
  • Mindre hjulstøy.
  • Bedre lyd i anlegget etter min smak.
  • Enda bedre langlys enn i den nye e-Golfen, men savner automatikken. Dette var veldig positivt etter at jeg har lest at den gamle hadde veldig dårlig langlys.
  • Høyere sittestilling.
  • Enda litt mer "premiumfølelse".

Så det som ved første inntrykk er mindre vellykket enn e-Golfen..:

  • Det åpenbare med bare 4 seter og tungvint med bakdørsløsningen, for vår bruk.
  • Litt travle bevegelser i lengderetningen ved kjøring på humpete landevei, mulig pga av akselavstand, men den er ikke så kort heller, bare 6cm mindre enn Golfen. Men det er vel kanskje dette i kombinasjon med det faste understellet.
  • Ikke valfrihet på regenerering.
  • Plassering av girvelger.
  • Forsinkelse ved pådrag, sikkert bare en vanesak.
  • Føler at e-Golfen er bedre på komfort og føles mer sikker og forutsigbar, men nok en gang en vanesak.



Alt i alt likte jeg BMW´en godt, men ulempene med bakseteplass og dører gjør at den ikke passer for oss. Gleder meg til at BMW kommer med et litt større alternativ  8)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Trond.m

Synes det var en balansert framstilling. Å velge i3 innebærer noen kompromisser. Kjøper argumentene dine for e-Golf selv om det meste går litt på smak og behag. Men man blir glad til sinns av å kjøre i3, så man burde vel egentlig fått den på blå resept mot høst og vinterdepresjon  ;)

Klykken

Av generell interesse - Har e-Golf aktiv klimatisering av batteripakken og drivverket på de nye utgavene nå?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DBR

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:13
Av generell interesse - Har e-Golf aktiv klimatisering av batteripakken og drivverket på de nye utgavene nå?
Nei. Lengre kjøreturer er største fienden til Egolf dessverre. 190 og 300km. Spesielt på vinter.


Liker argumentene dine for Egolf mot i3. Hvis du mener begge er like gode, for ditt primære bruk (mtp begge biler sine positive og negative ting) så ville jeg gått lengre som å spørre seg selv hvor ofte du kjører lengre turer. Om svaret er sjeldent så ville jeg valgt Egolf tvert. Men om du kjører lengre enn 1lading ganske ofte så høres i3 ut som en mer egnet bil. Spesial hvis du har mer unger. Krangle med unger ang rare dører er nok bedre enn å høre på klaging pga for lang ladetid.

Lån bilene over en helg eller lignende så vil jeg tro du får svaret ditt :) begge er bra biler, på hver sin måte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA