Toyota kommer

Startet av Troald, man 18. des 2017, kl. 14:03

« forrige - neste »

doldis1

SitatSom ett eksempel kan det trekkes frem at en Passat type elbil med hengerfeste i dagens norske marked - og som kunne levere det antall som ble bestilt innen rimelig tid - hadde helt klart øket elbilenes markedsandel her markant. Selv med den gode elbilandelen vi alt har.

Så avgjort! En SUV med hengerfeste, normale dører og grei prislapp hadde heller ikke vært helt borte  :laugh:

THE

Sitat fra: doldis1 på tir 19. des 2017, kl. 00:25

SitatSom ett eksempel kan det trekkes frem at en Passat type elbil med hengerfeste i dagens norske marked - og som kunne levere det antall som ble bestilt innen rimelig tid - hadde helt klart øket elbilenes markedsandel her markant. Selv med den gode elbilandelen vi alt har.

Så avgjort! En SUV med hengerfeste, normale dører og grei prislapp hadde heller ikke vært helt borte  :laugh:

Helt enig. Det er ikke alle som er like gale som meg å kjøpe en alt for stor og alt for dyr bil med noen sære løsninger for å få elbil med lang rekkevidde OG mulighet til å trekke tilhenger. En pris på ca 500000,- vil nok være mye mer spiselig for folk enn 700 000,- til 1 000 000,-. Likevel blir det nok registrert ca 5000 Tesla X i Norge i år, og totalt mellom 8000 og 9000 Tesla. Ting tyder på at Tesla kan passere VW i antall nyregistrerte elbiler i 2017. Det er vel ingen andre bilmerker med en gjennomsnittspris pr registrerte bil på ca kroner 800 000,-(?) som noen gang har kunnet vise til slike salgstall i Norge? Det sier meg at etterspørselen etter praktiske elbiler i Norge er ufattelig mye større enn registreringstallene. Tenk på alle de som ikke har råd til nybil, eller har et nybilbudsjett godt under Tesla-pris, men som egentlig ønsker seg en familieelbil som kan erstatte den gamle eksossliteren...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øystein16

Sitat fra: THE på tir 19. des 2017, kl. 08:00
Sitat fra: doldis1 på tir 19. des 2017, kl. 00:25

Helt enig. Det er ikke alle som er like gale som meg å kjøpe en alt for stor og alt for dyr bil med noen sære løsninger for å få elbil med lang rekkevidde OG mulighet til å trekke tilhenger. En pris på ca 500000,- vil nok være mye mer spiselig for folk enn 700 000,- til 1 000 000,-. Likevel blir det nok registrert ca 5000 Tesla X i Norge i år, og totalt mellom 8000 og 9000 Tesla. Ting tyder på at Tesla kan passere VW i antall nyregistrerte elbiler i 2017. Det er vel ingen andre bilmerker med en gjennomsnittspris pr registrerte bil på ca kroner 800 000,-(?) som noen gang har kunnet vise til slike salgstall i Norge? Det sier meg at etterspørselen etter praktiske elbiler i Norge er ufattelig mye større enn registreringstallene. Tenk på alle de som ikke har råd til nybil, eller har et nybilbudsjett godt under Tesla-pris, men som egentlig ønsker seg en familieelbil som kan erstatte den gamle eksossliteren...

Årsaken ligg vel i at det helst er Tesla som nyt godt av fritak MVA-avgifter. For ordinære elbilar er det ikkje så viktig - deler av MVA kan lett kompenserast med utstyr.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på tir 19. des 2017, kl. 08:30
Årsaken ligg vel i at det helst er Tesla som nyt godt av fritak MVA-avgifter. For ordinære elbilar er det ikkje så viktig - deler av MVA kan lett kompenserast med utstyr.

ALLE elbiler nyter godt av en MVA sats på 0%. Hvorfor mener du det er mindre viktig for "ordinære" elbiler? Og hvordan mener du at man kan "kompensere" deler av MVA med utstyr?
Model S 85D

THE

@Øystein 16, jeg hadde nok aldri kjøpt en Zoe (eller annen kortrekkviddeelbil) tilbake i 2015 uten mva. fritak. Prisen sammenlignet med andre småbiler med tradisjonell drivlinje hadde blitt for høy. Jeg hadde nok heller ikke kjøpt ny bil, men heller holdt liv i den gamle bensinbilen ei stund til tross relativt høye service-, reparasjons- og vedlikeholdsutgifter.

Jeg hadde nok ikke kjøpt en Tesla uten mva. fritak nå i høst heller, og alternativet hadde nok blitt å kjøpe en brukt bil med forbrenningsmotor. Selv med mva. fritak så blir Tesla en dyr bil med høyt verditap, og totalkostnad for bilholdet blir nok en god del høyere enn om jeg hadde valgt å kjøpe en brukt eksosbil. Hvis jeg skulle betalt 25% ekstra hadde regnestykket blitt alt for stygt til at jeg hadde vurdert Tesla. Siden det ikke finnes andre elbiler med de nødvendige egenskapene, så hadde det heller ikke blitt elbil.

Av ren nysgjerrighet, hvor mange eGolf tror du hadde blitt solgt i Norge uten mva. fritak?
-eGolf (inkl. mva) fra 407000,-
-Eksosgolf (inkl. mva.) fra 281000,-

Nå er riktignok eGolf mye bedre utstyrt enn Golf Trendline, så jeg ser at en direkte sammenligning av fra-pris ikke blir riktig. Jeg vil uansett anta at en betydelig del av eGolf-kjøperne nok hadde valgt andre alternativer med forbrenningsmotor om elbil ikke hadde hatt mva. fritak.

THE

Jeg tror at Toyota ved å ta noen riktige valg når de skal bestemme hvilke elbilmodeller de ønsker å lansere kan ta igejn noe av tiden de har tapt. Hvis de fra start satser på modeller i flere bilklasser, så kan de beholde mange av sine eksisterende kunder som ønsker å gå over til elektrisk drift.

Hvis de fra ca 2021-2022 kan levere en småbil, en mellomstor bil i både stasjonsvogn- og sedanutgave og en mellomstor SUV med helelektriske drivlinjer, så vil de nok ha et like godt utvalg som de aller fleste andre bilfabrikanter. Jeg ser heller ikke bort fra at Toyota allerede kan ha gjort mye utviklingsarbeid mtp. elektriske biler allerede, de har jo et ganske stort forsknings- og utviklingsprogram.

Amoss

Sitat fra: THE på tir 19. des 2017, kl. 09:40
Jeg tror at Toyota ved å ta noen riktige valg når de skal bestemme hvilke elbilmodeller de ønsker å lansere kan ta igejn noe av tiden de har tapt. Hvis de fra start satser på modeller i flere bilklasser, så kan de beholde mange av sine eksisterende kunder som ønsker å gå over til elektrisk drift.

Det er sant. Toyota kommer sent, men siden så å si alle de andre beveger seg så sakte så er det slett ikke umulig å ta igjen den tapte tiden. Så hadde en del forhåpninger til denne snuoperasjonen deres, helt til denne nyheten helte kaldt vann i årene mine :(   

Når de fortsatt ikke ser potensialet i elektrifiseringer bedre enn de gir inntrykk av i denne nyhetssaken, så spørs det om de evner å tenke så strategisk som du hintet om. Men der er fortsatt lov å håpe :)
Model S 85D

fredag

Kina krever at alle bilprodusenter på det kinesiske markedet skal selge minst 5% elbil i kalenderåret 2019, og 6% i kalenderåret 2020. Høres ut som Toyota har gitt opp dette, og må prøve å kjøpe kvoter fra konkurrentene i stedet, eller forhandle med myndighetene om en bot.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA