Vintertest av elbiler

Startet av AppleKnocker, søndag 17. desember 2017, klokken 17:18

« forrige - neste »

AppleKnocker

En trøst for de som bestilte en Ampera-e, er at den tydligvis suger om vinteren uten varmepumpe. Testen til Autobild er gjort i 5 plussgrader, deler av testen på motorvei i 130. Ved norsk vinter kan nok Zoe og eGolf trolig gå like lang som Ampera-e.

BILMODELL            REKKEVIDDE (TEST)   REKKEVIDDE (NEDC)   TEST/NEDC
Opel Ampera-e            273 km                   520 km   53 %
Renault Zoe            244 km                   400 km   61 %
Volkswagen e-Golf        208 km                   300 km   69 %
Hyundai Ioniq Electric    192 km                   280 km   69 %
Kia Soul EV            167 km               250 km   67 %
Nissan e-NV200            101 km                   170 km   59 %
Smart ForFour        84 km                   160 km   53 %
Volkswagen e-Up    79 km                   160 km   49 %

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knut Røe

I løpet av 2-3 år er det ingen som vil ha Bolt.
Svært få biler i landet, produsent som ikke har noe ansvar og selger bilene motvillig. Ville vært livredd for å eie en sånn bil. Hva hvis den vrakes, hva gjør du da. Tror du forsikringen gir deg 100 tusen ekstra for å kjøpe en overpriset bruktbil?

bno

Merkelige kommentarer om Ae synes jeg. Ingen grunn til å hevde at det er misunnelse ute å går samtidig som jeg heller ikke kan hevde det motsatte.

AppleKnocker

Vel, AE ble av mange oppfattet som en silver bullet som skulle endre elbilmarkedet en gang for alle. Knuse konkurrentene og ta innersvingen på Tesla Model 3.
Så gikk lufta ut av ballongen. Og nå kommer det stadig flere indikasjonen på at AE kanskje ikke er så bra som vi håpet på. Så litt skadefryd er kurant når så mange har blitt lurt av GM.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

jonas9

Alt tyder på. At verdens største bilselskap, VW, vil komme med denne silver bullet istedet.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Knut Røe

Eller Mr Musk. Vi får håpe det.
Tyskerne virker litt for opptatt med å jukse.

Kristian O

Tyskerne (og mange andre) ser ut til å være tilfreds med en slags "terrorbalanse" der man er enig om at  ingen lager virkelig praktiske elbiler. Føler meg ganske trygg på at uten tesla hadde rekkevidda på biler økt med 5 km pr tiår, og hengerfeste med tillatt vekt over 1 tonn hadde komt i 2090  :-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jejl

Har ingen tro på at denne testen er gjort på en seriøs måte som viser bilenes reelle rekkevidde.
Auto Bild gjorde også en lignende test for 4 år siden der de oppnådde 58,9 km med Zoe 210 og 206,9km med Tesla S85. Et bilde fra testen viser at de kjørte med vinduet nede og 26,5 grader i bilen.

Denne gangen opplyser de at testruten er på 143 km hvorav 43 km i 130 km/t. 3 av bilene har kortere rekkevidde enn 143 km, og en har oppgitt 120 km/t som toppfart.

tomrh

Imponerende lavt forbruk for Kia Soul EV.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: Jejl på søndag 17. desember 2017, klokken 18:26
Har ingen tro på at denne testen er gjort på en seriøs måte som viser bilenes reelle rekkevidde.

Hva er reell rekkevidde? Hvor langt er et tau?

Jeg tror ikke Autobild har forskjellsbehandlet bilene. Hvis de blir tatt for det, så er det i så fall kroken på døra. Men en annen testrute ville gitt et annet resultat. Helt klart.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Ferry

130 km/t i fem pluss?! Ligner ikke helt på den vinteren jeg er vant til. Sjelden over 90 km/t der jeg kjører langt om vinteren, og snittfarta blir vel mellom 60 og 70 et sted. Temperaturen varierer mye, men 5 kalde er i hvert fall ikke uvanlig. Stoler mer på praktiske erfaringer her på forumet enn denne testen.

Jejl

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 17. desember 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Jejl på søndag 17. desember 2017, klokken 18:26

Hva er reell rekkevidde? Hvor langt er et tau?

Jeg tror ikke Autobild har forskjellsbehandlet bilene. Hvis de blir tatt for det, så er det i så fall kroken på døra. Men en annen testrute ville gitt et annet resultat. Helt klart.
Det er lite poeng i å sammenligne biler med svært forskjellig rekkevidde på en fast bestemt rute på 143 km. Hva gjorde de med bilene som ikke klarte de 143 kilometerne ? Slapp de deler av testen? Og hva gjorde de med bilene som gikk lengre enn 143 km? Å regne på prosenter og oppgitt forbruk forteller normalt ikke riktig rekkevidde.Og bilene kjørte i vanlig trafikk. Da blir det alltid store forskjeller. Og bilen med maksfart på 120 har en stor fordel der de andre kjører i 130 km/t.
En test der bilene blir fulladet samtidig og kjørt med samme fart rundt en bane til de stoppet, hadde vært en mer seriøs metode for å finne ut rekkevidden.

tomrh

Er tyske forhold de tester i. Feilen er at DinSide overfører det ukritisk til norske.

Men Kia Soul har fått på pukkelen her på forumet for å ha høy luftmotstand. I denne testen burde den subbet i bunnsjiktet på forbruk men matcher nesten e-Golf (18 mot 17,2 kWh/100 km). Det overrasker meg stort. Kanskje luftmotstanden til Soulen er lavere enn offisielt oppgitt? Eller at alle de andre overdriver sine offisielle tall? Vet jo at Leaf skryter på seg Cd=0,28 men er målt til 0,32.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AppleKnocker

Poenget med slike tester, forutsatt at man mener testerne er ikke er reinspikka svindlere og juksemakere, er å sammenligne biler. Praktiske erfaringer fra forumet er bedre egnet for å bekrefte eget kjøp, og skal vi være ærlige er jo  minst 50% av innleggene her drevet av et slike behov.

130 km/t kan være relevant for enkelte. Jeg kjører i 110 sone daglig, og for å følge trafikkflyten er jeg opp i 130 på nesten hver tur. For andre er det bykjøring med snitt på 10 km/t som er relevant. Slik jeg forstår denne testen, er den en miks av ulike forhold i Tyskland.

Enhver test hvor seriøse aktører har forsøkt å sammenligne ulike biler under like forhold er uendelig mye mer verdt enn brukererfaringer fra et forum.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Ingeniøren

Og så er det vel og slik at man får den testen man betaler for....

Dette kjenner vi godt fra andre bransjer som de som tester Hifi og dupeditter. De som lever produkter til test og samtidig kjøper reklameplass får gjerne goodwill og gode tester.

Hvis en jornalist ikke liker bilen (leverandøren) er det ingen problemer å få den til å bruke mye mer strøm. Det er bare å kjøre litt rånete...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA