Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal Charge Amps snart ta kvelden?

Startet av PNR1A, lørdag 16. desember 2017, klokken 20:57

« forrige - neste »

PNR1A

Ladet idag i ca 3 timer på 10A, har ikke lagt merke til noe varme. Deretter ca 2.5 timer på en handlesenter som har egne Schuko 16A ladeplasser. Begge pinner ble varme, samt ca 50cm av kabel fra støpsel "nedover". Går det an å bytte støpsel på en Charge Amps kabel? Ser ut som all elektronikk er i andre enden av kabel som plugges i bilen. Som dere skjønner, jeg har ikke peiling på elektronikk, derfor et slikt spørsmål :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

jkirkebo

#1
Sitat fra: PNR1A på lørdag 16. desember 2017, klokken 20:57
Ladet idag i ca 3 timer på 10A, har ikke lagt merke til noe varme. Deretter ca 2.5 timer på en handlesenter som har egne Schuko 16A ladeplasser. Begge pinner ble varme, samt ca 50cm av kabel fra støpsel "nedover". Går det an å bytte støpsel på en Charge Amps kabel? Ser ut som all elektronikk er i andre enden av kabel som plugges i bilen. Som dere skjønner, jeg har ikke peiling på elektronikk, derfor et slikt spørsmål :)

Det er nok stikkontakten som er dårlig, ikke støpselet på kabelen din.

EDIT: Så ikke bildene før nå. Var ikke bra det støpselet nei, har nok blitt ødelagt av en dårlig stikkontakt. Ikke bytt selv om du ikke har peiling, det skal helst benyttes endehylser siden det er fintrådet kabel. I motsatt fall kan du få varmgang igjen, nå forårsaket av støpselet.

Er du forbi Fredrikstad innimellom kan jeg bytte det for deg. Har dog ikke vinklede støpsler, kun rette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PNR1A

Takk, nå er jeg usikker om kabel kan brukes, ikke en gang på 10A. Det hjelper fint lite å klage til senteret. Går det an å bytte støpsel?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

hanche

Jeg opplevde noe lignende for en tid siden, om ikke fullt så ille som her. Jeg skrapte vekk belegget på pinnene, og fortsatte å bruke støpselet. Det du kan gjøre, er å bare prøve det: Når ladingen har pågått en stund, kjenner du etter varmgang. Hvis det ikke er noe, burde støpselet være OK. I motsatt fall bør du nok bytte det, ja. Men siden dette typisk er til utendørs bruk, vil jeg neppe anbefale at du gjør det selv. Det kan hende at det rette er å bytte ut hele ledningsstumpen fra ladekladden, med støpsel og alt. Men jeg er ikke kompetent til å gi konkrete råd her.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: PNR1A på lørdag 16. desember 2017, klokken 22:27
Takk, nå er jeg usikker om kabel kan brukes, ikke en gang på 10A. Det hjelper fint lite å klage til senteret. Går det an å bytte støpsel?

Se min redigering av posten lengre oppe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PNR1A

@jkirkebo - I dag skal vi egentlig til Nordby men er litt usikker om det blir nok tid til en liten detour fra E6. :) Mtp all kaoset der, vurderer å droppe Leaf og låne Corolla av svigerfar :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Ingeniøren

Sitat fra: PNR1A på lørdag 16. desember 2017, klokken 22:27
Takk, nå er jeg usikker om kabel kan brukes, ikke en gang på 10A. Det hjelper fint lite å klage til senteret. Går det an å bytte støpsel?

Hvorfor det, hvis ingen sier fra og klager så skjer det samme neste og neste og. Har de montert dårlige/billige kontakt eller ikke holdt ting vedlike så bør de dekke laderen din eller så kan du jo true med å ringe lokale myndigheter og si i fra - da får nok pipa en annen lyd...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PNR1A

#7
Takk for tips. Kan ikke klage før i morgen og alt skjedde i går. Tror jeg skulle gjøre det med en gang, nå blir det litt forsent. Kan prøve i morgen, får se hva de sier.

EDIT: Til de som skal evt. lade der - gjelder Bryn Senter i Oslo, Plan 2, høyre plass, nærmere inngang. Ladet på akkurat samme plass flere ganger i det siste med Leaf sin "klump" på 10A og har ikke lagt merke til noe varmegang, ødelagte pinner e.l.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

Er det ikkje slik at Charge Amps sine kabler har temperaturovervåking i schuko pluggen?
I så tilfelle burde effekt blitt redusert, eller lading stoppa før kabel delvis har smelta?

Eg har første versjonen frå Charge Amps, der var ikkje temperaturovervåking inkludert, men alle seinare versjoner skal ha dette?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: PNR1A på søndag 17. desember 2017, klokken 07:00
@jkirkebo - I dag skal vi egentlig til Nordby men er litt usikker om det blir nok tid til en liten detour fra E6. :) Mtp all kaoset der, vurderer å droppe Leaf og låne Corolla av svigerfar :)

Er nok ikke hjemme igjen før tirsdag uansett ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

m0nkey

Sitat fra: PNR1A på søndag 17. desember 2017, klokken 08:17
Takk for tips. Kan ikke klage før i morgen og alt skjedde i går. Tror jeg skulle gjøre det med en gang, nå blir det litt forsent. Kan prøve i morgen, får se hva de sier.

EDIT: Til de som skal evt. lade der - gjelder Bryn Senter i Oslo, Plan 2, høyre plass, nærmere inngang. Ladet på akkurat samme plass flere ganger i det siste med Leaf sin "klump" på 10A og har ikke lagt merke til noe varmegang, ødelagte pinner e.l.
Veldig bra om du sier i fra til senteret også, for nå har du antageligvis spart meg for en ekstrautgift i førjulsstria også!  ;)
KIA Soul EV Classic (2015)

PNR1A

#11
Sitat fra: TB på søndag 17. desember 2017, klokken 10:17
Er det ikkje slik at Charge Amps sine kabler har temperaturovervåking i schuko pluggen?
I så tilfelle burde effekt blitt redusert, eller lading stoppa før kabel delvis har smelta?

Eg har første versjonen frå Charge Amps, der var ikkje temperaturovervåking inkludert, men alle seinare versjoner skal ha dette?

EDIT:

Jeg har Charge Amps SPARK, den hvite/blå kabel (første versjon som du skrerv) men fant ikke noe om temp. overvåking i manualen.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

PNR1A

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. desember 2017, klokken 08:12
Sitat fra: PNR1A på lørdag 16. desember 2017, klokken 22:27
Takk, nå er jeg usikker om kabel kan brukes, ikke en gang på 10A. Det hjelper fint lite å klage til senteret. Går det an å bytte støpsel?

Hvorfor det, hvis ingen sier fra og klager så skjer det samme neste og neste og. Har de montert dårlige/billige kontakt eller ikke holdt ting vedlike så bør de dekke laderen din eller så kan du jo true med å ringe lokale myndigheter og si i fra - da får nok pipa en annen lyd...

Holder på en e-post, bare å formulere kravet om ny kabel på riktig måte. Ellers blir det ny støpsel :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

Sitat fra: PNR1A på mandag 18. desember 2017, klokken 10:02
Sitat fra: TB på søndag 17. desember 2017, klokken 10:17
Er det ikkje slik at Charge Amps sine kabler har temperaturovervåking i schuko pluggen?
I så tilfelle burde effekt blitt redusert, eller lading stoppa før kabel delvis har smelta?

Eg har første versjonen frå Charge Amps, der var ikkje temperaturovervåking inkludert, men alle seinare versjoner skal ha dette?
Jeg har Charge Amps SPARK, den hvite/blå kabel (første versjon som du skrerv) men fant ikke noe om temp. overvåking i manualen.
Den første versjonen hadde orange kabel, (som er den eg har)
Du har versjon 1,5? - før versjon 2 kom med innebygd temp overvåkning i støpsel?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PNR1A

Det kan godt stemme, har blå kabel uten noe "lamper/viser" i støpselet. Venter svar fra Bryn senter, får se hva blir det til slutt.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA