Hvilken elbil vil ha minst prisfall?

Startet av Rowzdower, tir 12. des 2017, kl. 12:48

« forrige - neste »

Rowzdower

Hei dere!

Ny her på forumet, så håper dere unnskylder hvis jeg spør om noe som finnes i en annen tråd. Jeg er også helt ny med elbil og skal kjøpe min første, faktisk så er jeg så ny at jeg driver og tar sertifikatet samtidig - så unnskyld litt nybegynner-takter hos meg.

Jeg skal kjøpe bil, og da definitivt elbil. Jeg har satt meg på ventelista til TM3 men regner ikke med å få den på 18-24 mnd., egentlig. I mellomtiden trenger jeg en elbil, tenker da brukt, og har noen spørsmål kanskje noen av dere kan hjelpe med?

Jeg skal da ha en bil i omtrent 18-24 måneder før jeg selger den videre. Jeg ønsker naturligvis så lite prisfall som mulig, og lurer på hva som vil påvirke dette. Tror dere mange av de litt eldre modellene, der batterigenerasjonene begynner å bli gamle, vil falle ut av markedet?

For eksempel, kan det være at en bruk BMW i3 fra 2017 vil ha mindre verdifall enn for eksempel en Leaf fra 2014?

Har dere noen generelle tips til lure kjøp med dette i tankene? Alle råd tas imot med stor takk!  ;D

Jeronan

I think cars in general deprecate the same percentage wise (with few exceptions).

The rate of deprecation is pretty much solely based on amount of KM driven. Beyond that sustaining damage will of course reduce value.

So if you want to reduce deprecation as much as possible, you will have to drive as little as possible and of course don't get into any accidents.  ;)

Following the yearly maintenance is of course also recommended (unless you drive less than 20.000km, then it's every two years with electric cars).

When it comes to electric cars, taking good care of the car's battery is also important (to reduce range loss over time), like not charging to 100% every day (unless it's a capacity limited battery pack) and using the Fast chargers only when really necessary.
I think when it comes to buying a 2nd hand electric car, the condition of the battery pack is people's biggest fear. Unless it still has years and/or many KM of warranty left.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon65

Billige biler faller lite i pris (målt i antall kroner), dyre biler faller mye i pris.

Troald

Golf faller mest - kjøper du i dag for 350-360 så kan du ikke forvente mer enn 200 tilbake om et drøyt år når Nissan pøser ut nye biler med lengre rekkevidde fra 250 og oppover.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Jejl

Jeg så en 3 år gammel Renault Kangoo på Finn som var kjørt 85 000 km, og som de skulle ha 55 000 kr for. Den ble solgt med en gang. Hvis du kan klare deg (med 2 seter og) uten hurtiglading, og kommer over en slik vil jeg mene at det må være en av bilene med minst verdifall.

elektrolux

Sitat fra: Jeronan på tir 12. des 2017, kl. 13:19
Following the yearly maintenance is of course also recommended (unless you drive less than 20.000km, then it's every two years with electric cars).

Ikke enig i dette. I et hett marked vil en sannsynligvis ikke få merverdi av kostnaden med å levere bilen fra seg for at verkstedet skal konstatere at bilbelter og lys fremdeles virker. Dette gjøres uansett på EU kontrollen som er betydelig rimeligere enn den såkalte servicen.

Skal en ha mest mulig tilbake for bilen er eget vedlikehold bedre. Hold bilen ren og pen, og smør opp dører og bremser i forbindelse dekkbytte en vakker vårdag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Agmuns

Sitat fra: elektrolux på ons 13. des 2017, kl. 07:54

Ikke enig i dette. I et hett marked vil en sannsynligvis ikke få merverdi av kostnaden med å levere bilen fra seg for at verkstedet skal konstatere at bilbelter og lys fremdeles virker. Dette gjøres uansett på EU kontrollen som er betydelig rimeligere enn den såkalte servicen.

Skal en ha mest mulig tilbake for bilen er eget vedlikehold bedre. Hold bilen ren og pen, og smør opp dører og bremser i forbindelse dekkbytte en vakker vårdag.
Mtp at 1 av 4 nordmenn ikke engang vet hvordan man skifter hjul (Broom 11. des 2017), så tviler jeg på at folk vet hvordan de skal vedlikeholde bilen. Dessuten, at en bil skal på service minimum annethvert år er av sikkerhetsmessige årsaker. Normalt sett skiftes bremsevæske annethvert år og det er ihvertfall noe ikke mange klarer å gjøre på egenhånd.

Personlig kommer jeg aldri noen gang til å kjøpe en bil som ikke har fulgt produsentens serviceintervaller.

elektrolux

Hele "service" opplegget på elbil er for produsenten og forhandleren ikke for forbrukeren.

På 70 tallet før EU kontroller og før vedlikeholdsfrie drivsystemer hadde det en livsforlengende og sikkerhetsmessig funksjon, mens sistnevnte i dag er vel ivaretatt av bilens egne systemer og EU kontrollen.

Det er selvfølgelig bra for samfunnet at ferdig skatta penger brukes på å sysselsette folk i bilbransjen, men her var det snakk om å spare utgifter, og en av de enkleste og beste måtene å gjøre det er å la EU kontrollen ta seg av "Servicen" på elbilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

arthur

Sitat fra: Agmuns på ons 13. des 2017, kl. 10:07
Sitat fra: elektrolux på ons 13. des 2017, kl. 07:54

Mtp at 1 av 4 nordmenn ikke engang vet hvordan man skifter hjul (Broom 11. des 2017), så tviler jeg på at folk vet hvordan de skal vedlikeholde bilen. Dessuten, at en bil skal på service minimum annethvert år er av sikkerhetsmessige årsaker. Normalt sett skiftes bremsevæske annethvert år og det er ihvertfall noe ikke mange klarer å gjøre på egenhånd.

Personlig kommer jeg aldri noen gang til å kjøpe en bil som ikke har fulgt produsentens serviceintervaller.

Jeg lurer på hvor mange som skifter bremsevæske hvert annet år?

Sele

Agmuns

Sitat fra: arthur på ons 13. des 2017, kl. 11:08
Jeg lurer på hvor mange som skifter bremsevæske hvert annet år?
Alle som har bilen på service vil jeg tro.

Agmuns

Sitat fra: elektrolux på ons 13. des 2017, kl. 10:13
Hele "service" opplegget på elbil er for produsenten og forhandleren ikke for forbrukeren.

På 70 tallet før EU kontroller og før vedlikeholdsfrie drivsystemer hadde det en livsforlengende og sikkerhetsmessig funksjon, mens sistnevnte i dag er vel ivaretatt av bilens egne systemer og EU kontrollen.

Det er selvfølgelig bra for samfunnet at ferdig skatta penger brukes på å sysselsette folk i bilbransjen, men her var det snakk om å spare utgifter, og en av de enklesete og beste måtene å gjøre det er å la EU kontrollen ta seg av "Servicen" på elbilen.
Jeg tviler ikke på at du er kapabel til å utføre service på egen bil, men det er ikke folk flest. Elbiler og vanlige biler har mange felleskomponenter som sjekkes (og eventuelt skiftes) på en service av folk som vet hva de skal se etter.

Du står selvsagt fritt til å selv ignorere serviceintervallene og finne en kjøper som ikke bryr seg om at et servicehefte er et verdipapir.

sylwester

Tilbake til topic..
Den bilen men minst verdifall er den du eier fra vugge til grav.
Hvis du skal kjøpe en elbil og selge den om kort tid så vil du mest sannsynligvis tape mer penger des nyere og dyrere bilen er. I Spør Benny så antyder han at det største verditapet er under garantitiden til bilen og at mange selger bilen rundt 5 år. Dvs. kjøper du en gammel trilling til 60.000kr er det meste verdifallet gjort og du får relativ lite verdifall i forhold til det du har gitt for bilen, mens en nyere bil vil ha høyere % verdifall samt en høyere pris slik at antall kroner er vesentlig forskjellig.

Du trenger ikke ta mitt ord for det, men lese disse:
Spør Benny: Bil med lite verditap
Smarte penger om verditap i %. Legg merke til i forhold til forrige år går ned hvert år.

Dette er jo ikke utelukkende elbiler, men surprise surprise er kulturen rundt salg og kjøp etter fossile regler. Dvs. selv om det er lite bevegelige deler og mindre som kan gå galt på en elbil og ikke nødvendigvis en forhold mellom tilstand og km så er det mye fokus på km når en elbil skal selges. For en bensinbil vil en veldig lav km være positivt, mens det på en elbil så kan lav km/år være en advarsel om at bilen kan ha stått mye topplada og batteriet muligens ikke er like bra som en som har gått 15-20'km/år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Sitat fra: Sele på ons 13. des 2017, kl. 11:13
Eu-kontroll er ikke det samme som service.

http://www.tv2.no/a/7231805/

Sakset fra denne artikkelen:

Litt grovt sett kan man si at service ofte går på det som har med driftsikkerhet å gjøre: Oljeskift, skifte av pollenfilter, registerreim, luftfilter og drivstoff-filter.

På en PKK ser man mer på det som har med sikkerhet og miljø å gjøre. For eksempel rust, avgassutslipp, støy og sjekk av bremsevirkning på ruller.

Og så har man selvfølgelig de overlappende punktene som lys, vindusviskere, dekkmønster.

Altså, tar en vekk Oljeskift, skifte av pollenfilter, registerreim, luftfilter og drivstoff-filter er det nokså likt, og av disse er det kun pollenfilteret ( og unødvendig ofte bytte av bremseveske ) som gjelder på elbiler.  ;) Pollenfilter kan uansett kjøres til bilen dugger, eller en ønsker mer/bedre luft. Egentlig likt et luftfilter på en bil/MC. Varer årevis på finnmarksvidda, men ikke en hel dag engang i ørkenen i Sahara. Tro meg, har kjørt rally i Sahara og ene dagen måtte filteret renses ikke bare på kvelden, men også en gang midt på dagen.

Bremsevesken bytter en gjerne samtidig med et rustent bremserør, og nå skal det kun en rustflekk til så må de byttes.

Stavanger:

Rowzdower

Hei! Takk for noen supre svar, føler meg mye klokere! For ordens skyld så faller jeg nok inn i kategorien av de som ikke har skiftet dekk siden jeg hjalp pappa som barn ;)

Men takk for gode tips! Jeg lurte litt fordi jeg syns prisfallet på nesten-nye elbiler virker så lavt ifht til bensin, og teorien min har vært at elbiler begynner å bli upopulære når batterigarantien går mot slutten. Altså hvis jeg kjøper en 3-4 år gammel bil nå og selger om 2 år, så vil batterigarantien på de aller fleste være helt mot slutten, og derfor blir bilen upopulær på bruktmarkedet? Og kanskje spesielt siden det kommer så mange med lang rekkevidde nå, at de i tillegg vil være et par batterigenerasjoner for sent ute til å fortsatt være attraktive. Er logikken min feil?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA