Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

jlan

Har du settingene du brukte på ABRP? Reference Consumption, Reference Speed, Temperature osv.  Reference speed 100% skal bety at man holder fartsgrensene, slik jeg forstår det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

ABRP har vel som default en litt høy verdi for referanseforbruk ved 110km/t? For X75 er det satt til 250Wh/km og det smitter vel av for beregningene også i lavere fart?

Det er vel rimelig håpløst å sette en fast verdi der også, da det vil avhenge av for mange faktorer. Temperatur, vind og dekk/underlag bl.a. Så en må huske å endre den basert på forventet forhold gjennom hele turen en planlegger.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

z4rd

#197
Jeg har alltid justert ned referanseverdien ved 110km/t, da den viser for høy på standard.

I dette tilfellet satte jeg den til 230. Kunne trolig ha satt den til 220 for å få enda mer korrekt beregning. Reference Consumption stod på 100%, og maks hastighet satte jeg til 120km/t.

EDIT: Temp hadde jeg forresten satt til 7. Var mellom 4 og 7 irl. Lekte meg litt med ABRP nå og kom frem til at hvis jeg hadde satt referanseverdien til 210 ved 110km/t så treffer den veldig bra ift hva jeg fikk i virkeligheten. Tenker et sted mellom 220-230 ikke er helt off på sommeren med X75D når man skal planlegge en reise, slik at man gjerne har en liten buffer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Joachim@sancon.no

Hadde en flott tur med min X100 til Storlien i dag fra Ranheim og retur. Storlien ligger på ca 600m så gikk en del oppover. Snittet ble vel ca 210w/km.

Veldig fornøyd. 5 brett med Pepsi Max og en kartong med sigaretter og en flott tur. :)

Kanskje funker shared link også..

https://www.teslafi.com/shared.php?drive=01RyDgV1NSB3Q9S


GOS

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:11
Hadde en flott tur med min X100 til Storlien i dag fra Ranheim og retur. Storlien ligger på ca 600m så gikk en del oppover. Snittet ble vel ca 210w/km.

Veldig fornøyd. 5 brett med Pepsi Max og en kartong med sigaretter og en flott tur. :)

Kanskje funker shared link også..

https://www.teslafi.com/shared.php?drive=01RyDgV1NSB3Q9S

Linken funker, men det er turen TIL Storlien med ett snitt på 259 wh/km, og ikke totalturen.

Antar det var totalturen som hadde ett snitt på 210!?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Joachim@sancon.no

Regnet ut at frem og tilbake ga et ca snitt på 210. Kjørte litt ekstra den dagen og jeg hadde 219 i snitt på hele dagen.

Vhagar

Alle desse pene tallene får meg til å være svært så optimistisk med tanke på europatur, men skjønner mindre og mindre av hvorfor teslabjørn stadig har forbuk på sin X90 nærmere 300Wh/km, fyren må jo (som han stadig sier) kjøre som om han har stjelt bilen. På videoen som heter "2017 Europe road trip part 1" ved 15:53 så ser en at forbruket siste 825km er på 274wh/km.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

z4rd

#202
Han har ikke X75D. Han har Performance. Det er forskjell på disse bilene i tillegg til batteripakken. Også blir det fort litt andre forhold på motorvei nedover Europa kontra kjøring i Norge. Jeg har ligget på mellom 250-260 i forbruk nedover Tyskland med min bil i 130-140. Da var det omtrent 5 varmegrader.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Jeg har snittforbruk på rundt 275Wh/km siden bilen var ny. X75 med 20" s/v. Men litt henger og mye småkjøring drar opp.

Vi lå på 24xWh både i Sverige og Danmark i sommer, typisk med AP på 135-145km/t, og total snittfart per etappe på 100-115km/t.

Joachim@sancon.no

Har kjørt til Kroatia 3 sommere med Model S. 2 ganger med 85d og en gang med 75d. Typisk forbruk i Europa for min del med brennfull bil og 4 i bilen har vært ca 220. Gjerne 185 fra Trondheim til vi når Kolomoen og derifra 220++.

Autobahn med X tipper jeg blir 250-260. Men hiver du deg inn bak et vogntog med AP avstand på 1, så fikk jeg 130-140 i forbruk. Greit når man begynner å se at det kniper om rekkevidden. Polske høye vogntog med blafrende plast sider virket som om de ga best drag. :)

Ulempen blir at i år må jeg betale for strømmen selv. Både Danmark og har ganske stive SUC priser i forhold til Norge.

Taffelman

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:21
Jeg har snittforbruk på rundt 275Wh/km siden bilen var ny. X75 med 20" s/v. Men litt henger og mye småkjøring drar opp.

Har snittforbruk på 230 wh/km etter 40.000 km med samme bil/hjul. Men har relativt lite småturer og lang pendlevei (16 mil t/r).
X75D
TM3 LR AWD

Vhagar

@z4rd
Vet at han har x90 og performance, men var ikke klar over at P'en (uten å "bruke" den) førte til automatisk såpass høyere forbruk. Og de noen og 80 milene var fra Oslo, så Norge, Sverige og Danmark med lav snittfart (rundt 83km/t siden han hadde brukt 10 timer inkl. lading så langt). Jeg synes fortsatt snittet hans er høyt sammenlignet med hva andre her har, men får vel tilskrive det P'en.

@gr
240'ish med såpass grei snittfart føler jeg er helt ok og mye bedre enn hva teslabjørn viser frem hvertfall. Om jeg ender på dette så vil jeg være happy.

Valencia til Murcia supercharger er vel det lengste strekket hvor en virkelig får føle på litt rekkeviddeangst dersom forbruket bikker 250Wh/km. Alternativet er å cruise nedover langs kysten på den strekningen og satse på noen destinasjonsladere for å roe nervene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

z4rd

Jeg er enig i din observasjon, at snittet hans (generelt) er høyt - sett dette også i andre videoer. Ikke kjent meg igjen i de tallene som han har fått kontra min egen X75D, så har rett og slett konkludert med at P-varianten av Model X drar mer strøm kontra ikke P. Dette skyldes mest pga større motor bak og kraftigere invertere på Performance. En annen liten detalj som man ser godt på Energy-meteret også, er at i hans bil går kW til over 400 :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GeirHM

T/r Strømstad (via Nordby), 290 km, 20 tommer vinterhjul, sol, 8 grader, lite trafikk, 99% motorvei, max til prikkgrensa, x100, 241 wh/km. Det kuleste er å passere to ladere uten å måtte stoppe!:-)

geear

P har en større og mindre effektiv motor bak enn ikke-P. Fremme er det samme motor. Men så skal det også ha vært en endring på den motoren (for alle biler) ca. to år tilbake...

Vhagar, Så mye lavere forbruk som du har enn meg ellers så bør det gå veldig fint.

Noen eksempler (stort sett med fart på 130-140):

Tur: 247 - 126.26 km - 31.21 kWh - 247.15 Wh/km - 102.26 km/h - 01:14:04
Fra : Pirupvejen 151, 9492 Blokhus, Denmark
Til .: Graceland Randers Vej 3, 8960 Randers, Denmark

Tur: 248 - 127.05 km - 31.22 kWh - 245.71 Wh/km - 114.66 km/h - 01:06:29
Fra : Graceland Randers Vej 3, 8960 Randers, Denmark
Til .: Karensmindevej 3, 5500 Middelfart, Denmark

Tur: 256 - 46.99 km - 11.28 kWh - 240.13 Wh/km - 90.98 km/h - 00:30:59
Fra : Oddevejen 8, 5500 Middelfart, Denmark
Til .: Assensvej, 5250 Odense, Denmark


Men hadde og noen etapper med høyere forbruk, men igjen tilsvarende fart og her var det heftig motvind alle disse etappene:

Tur: 263 - 72.37 km - 18.91 kWh - 261.33 Wh/km - 116.22 km/h - 00:37:21
Fra : Storebæltsvej 60, 4220 Korsør, Denmark
Til .: Servicevej, 4600 Køge, Denmark

Tur: 291 - 115.70 km - 31.83 kWh - 275.10 Wh/km - 111.46 km/h - 01:02:16
Fra : Pendelparkering, 442 90 Kungälv, Sweden
Til .: Hajumvägen 1, 457 32 Tanumshede, Sweden

Tur: 293 - 45.30 km - 13.61 kWh - 300.33 Wh/km - 102.61 km/h - 00:26:29
Fra : Hajumvägen 2, 457 32 Tanumshede, Sweden
Til .: Nordby, 452 92 Strömstad, Sweden

Tur: 289 - 263.05 km - 64.05 kWh - 243.48 Wh/km - 99.33 km/h - 02:38:54
Fra : E6 & E20, Löddeköpinge, Sweden
Til .: Lilla Kongahällavägen 10, 442 90 Kungälv, Sweden

Den siste her måtte jeg sparekjøre på de siste 10-12 milene. Gikk fra 99 til 3%. Starta med 145km/t, og hadde stiv kuling i mot, så farten tilsvarte vel 160-170km/t i luftmotstand.

Det var 25-30 grader og sol på alle disse turene, så lite luftmotstand, men en del klimabruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA