Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette greit??? Kjøp av elbil.

Startet av Pkarnt, fredag 08. desember 2017, klokken 03:40

« forrige - neste »

Pkarnt

Jeg kjøpte nylig en e-golf av forhandler. Er det greit av forhandler å fylle på med diverse utstyr i annonsen på finn, som bilen faktisk ikke har?

Det skjedde meg. Og da jeg etterhvert fant ut at bilen ikke hadde utstyr som den skulle hatt iflg annonsen, gikk jeg tilbake og lurte på hva forhandler hadde tenkt å gjøre med at kjøpet mitt var i uoverensstemmelse med annonsen. Og svaret var: ingenting.

De mente det var mitt ansvar å sørge for at den lange utstyrslisten stemte før jeg kjøpte bilen, og total ansvarsfraskrivelse fra forhandler. Og da jeg spurte forhandleren om hva forbrukerombudet mente om den måten å drive butikk på, så var svaret at de mener akkurat det samme. Det tror jeg ingenting på, men er usikker.

Kan forhandler virkelig bare pøse på med feilinformasjon ang bil til salgs på finn, og hvis man er så dum og kjøper fordi man stoler på at annonsen er riktig, så har man i etterkant ingen rettigheter etter et slikt juksesalg?

Jeg kjøpte bil med regnsensor jeg, iflg annonsen. Men regnsensor har jeg definitivt ikke. Og det var kun ett eksempel.

Crown

Sitat fra: Pkarnt på fredag 08. desember 2017, klokken 03:40
Jeg kjøpte nylig en e-golf av forhandler. Er det greit av forhandler å fylle på med diverse utstyr i annonsen på finn, som bilen faktisk ikke har?

Det skjedde meg. Og da jeg etterhvert fant ut at bilen ikke hadde utstyr som den skulle hatt iflg annonsen, gikk jeg tilbake og lurte på hva forhandler hadde tenkt å gjøre med at kjøpet mitt var i uoverensstemmelse med annonsen. Og svaret var: ingenting.

De mente det var mitt ansvar å sørge for at den lange utstyrslisten stemte før jeg kjøpte bilen, og total ansvarsfraskrivelse fra forhandler. Og da jeg spurte forhandleren om hva forbrukerombudet mente om den måten å drive butikk på, så var svaret at de mener akkurat det samme. Det tror jeg ingenting på, men er usikker.

Kan forhandler virkelig bare pøse på med feilinformasjon ang bil til salgs på finn, og hvis man er så dum og kjøper fordi man stoler på at annonsen er riktig, så har man i etterkant ingen rettigheter etter et slikt juksesalg?

Jeg kjøpte bil med regnsensor jeg, iflg annonsen. Men regnsensor har jeg definitivt ikke. Og det var kun ett eksempel.

Tok du skjermbilde av annonsen? Regner med den er slettet nå...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

arthur

Vil tro at annonsen inneholder en ordlyd om uten ansvar for mulige feil og mangler eller noe sånt? Hva står i kontrakten osv

I utgangspunktet er jo det du har opplevd svært ugreit, men litt for mangelfull informasjon til å ha sterke meninger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Initium

Svaret er enkelt og kort, NEI.
Varen skal ha utlovede egenskaper. Ferdig snakka. Feil kan oppstå, men hovedregelen er at varen skal være som utbudt.

Mangel på varen, som manglende utstyr, feil eller lignende, gir i utgangspunktet rett til utbedring, prisreduksjon eller heving av kjøp

zbk

finn kan helt sikkert skaffe deg en kopi av annonsen. Start med forbrukerrådet og eskaler saken "as needed".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zimon

Er om Initium skriver, om en vare har mangler/defekter i forhold til annonsert/informert (skriftelig og/eller muntlig faktisk(men da er det litt ord mot ord), så skal selger kunne rette opp i dette
ved å fikse feil/montere utstyr, gi prisreduskjon eller kjøper kan heve kjøpe pga denne mangelen. Forbrukerombudet er rette instans til å ta dette videre.

En ting er om f.eks kun regnsensor er mangel, resten stemmer. Men om selger har kopiert inn ustyrslisten fra en godt utstyrt bil og mye av det mangler pga at bilen du har fått er basic versjon f.eks.

Så stå på kravet her. Om ikke selger imøtekommer deg på noen som helst måte så ta kontakt med forbrukerombudet om dette. Sørg for å få alt fra selger og forbrukerombudet skriftlig.
Som nevnt Finn.no kan nok grave frem en "slettet" annonse, om du ikke har kopi selv.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

geear

Det kan være et problem hvis du har vært og sett på og prøvekjørt bilen i forkant, da skal du i utgangspunktet oppdage slike ting, men forhandler er den profesjonelle part i dette, og skal vite bedre. Du bør ikke gi inntrykk av å ha mye peiling selv, da står du sterkere. Når forhandler så åpenbart "innrømmer" det så tenker jeg at det bør brukes som bevis i en sak hos Forbrukerrådet. Det kan fort gi inntrykk av at forhandleren spekulerer i denne måten å drive business på, og at det da er villedende markedsføring og medfører en mangel.

Ellers må jeg si at det er ganske tungt å kjøre slike saker. Det gir mye irritasjon og krever mye tid og frustrasjon, selv om du vinner frem. Hvis det kun gjelder regnsensor (og da også auto nærlys/interiørlys, autovalg på lysbryteren) så er dette en smal sak å ettermontere, en ledning på 20-30cm, ny lysbryter og bytte fukt/temp-sensoren over speilet til en som også har regnsensor innebygget, pluss koding. Hos forhandler er det nok fort 4-5000,- men med brukte (eller uoriginale, se aliexpress) så gjør en dette for under tusenlappen + koding. Dette bør forhandler fint klare å få ordnet opp i. Hva annet gjelder det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA