Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DN er ikke så smarte eller ?

Startet av Lunde, mandag 30. mai 2011, klokken 23:23

« forrige - neste »

Lunde

http://www.dn.no/dnBil/article2151439.ece 

Hvordan det er mulig å presentere så mye vas i en artikkel er for meg en gåte.
Hvor ble det av den kritiske sansen, hvorfor blir det så ensidig fokusert på et "de" oppfatter som positivt? Hvor ble det av sunn kritiske sans for det som faktisk er noe å gruble over..

Hehe forsøkte meg på en kommentar der fokuset var nettopp det, men de ville selvsagt ikke ha noen "korrigering"  :D 

Noen ganger kan man lure på de sper på annonseintektene sine med fordekte reklamekampanjer  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

#1
Dessverre er det en tradisjon i norske medier at motorjournalistene ikke er opptatt av kritisk journalistikk. Du kan gjerne si at de er i lommene på produsentene og importørene. De inviteres til messer og prøvekjøringer, dyre hoteller mm. Selvfølgelig er dette endel av markedsføringen. DN hadde vært mindre smarte hvis de ble uvenner med Mercedes.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Lunde

Tradisjon med et unntak.... Jo mer bilfrelste journalisten er jo mer kritisk har de en tendens til å være mot elbiler..

I sin tid presterte noen å lage en overskrift i samme gate som denne om Prius.
"ELBILEN DU SLIPPER Å LADE" Hvor dumme tror de folk flest er eller hvor dumme er de som skriver sånt egentlig..

Heldigvis er det stadig flere som har våknet fra fossildvalen og gjennomskuer sånt omgående  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thomas Parsli

Vi leser tydligvis artikkelen ganske forskjellig, for jeg fikk med meg tre viktige punkter:

1) Tankbil
2) Tankbil
3) Tankbilen bruker diesel

Eller mener dere den var for kritisk (til hydrogen)?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Baltor

Sitat fra: Lunde på tirsdag 31. mai 2011, klokken 11:05
...jo mer kritisk har de en tendens til å være mot elbiler..
Hvis du ser etter har nok dette ofte sammenheng med budsjetter, altså hvor mye penger produsent, importør og forhandler bruker på denne form for presentasjon.
Mercedes bruker nok ganske mye, Think for eksempel vesentlig mindre.
Motor"journalistikk" er markedsføring.

Lunde: hvorfor ikke poste motinnlegget som ble refusert her?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

commiesoft

Det er mulig de i DN ikke er så lure, men jeg oppfattet dem som litt kritiske
til denne bilen og hele konseptet, og det har de vel rett i?

Greit at motoren er elektrisk, men det å først produsere H2 gass, som må
distribueres rundt og bli til strøm er nesten en teitere ide enn den bak en Toyta Prius. (Om mulig)

Elmo

#6
Sitat fra: commiesoft på søndag 12. juni 2011, klokken 20:33
Greit at motoren er elektrisk, men det å først produsere H2 gass, som må
distribueres rundt og bli til strøm er nesten en teitere ide enn den bak en Toyta Prius. (Om mulig)

Kanskje enda teitere å bygge om Think'er til hydrogen da ??
Skiltet på bildet overrasket meg på finalen i ZeroRally 2011. De sa at de har bygget om 4 Thinker til hydrogendrift.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lunde

Dette er faktisk en FCV El hybrid. De har en mindre ZEBRApakke enn vanlig 17,6kWh og en 10-15kW Fuelcell som lader batteriet. De første 10-12 milene kjøres på ca 20kWh de neste 10-12 på over 150kWh. Det er jo nettopp det som er hydrogenets store drawback. Det er rett å sett et energisluk. Greit at strømmen kan komme fra solceller og vindgeneratorer, men det synker åpenbart ikke inn at det kreves minst 5 ganger flere vindgenratorer eller soceller for å komme like langt som en batterielektrisk bil. Trenger vi en vid utbredelse at en teknologi som så til de grader er lite energieffektiv?  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Har en viss følelse av at HY-thinkene er lagd "fordi vi kan" :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

POSi411

Sitat fra: Elmo på mandag 13. juni 2011, klokken 11:50
Skiltet på bildet overrasket meg på finalen i ZeroRally 2011. De sa at de har bygget om 4 Thinker til hydrogendrift.
Hydrogendrift var definitivt med i planene da Think startet opp igjen i 2006.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180112.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

Lunde

Du har helt rett Go carter. Den er laget fordi man kan. Man kan pendle mellom Lillehammer og Oslo i reketter via verdensrommet også, men det er ikke sikkert det er så smart når det kommer til stykke ;-) .

Husker godt tiden da viktigpettere messet om det nye "hydrogeneventyret" eller den nye "hydrogenøkonomien" som visstnok ikke skulle stå noe tilbake for oljeøkonomi eller eventyr eller hva man skal kalle det.

Ble vel litt sånn "dot com" ut av det. jeg tror det skal svært mye til at dette blir en realitet. Med hurtigldere og stadig bedre kapastitet på elbilene har de ikke nubbesjans. I hvert fall ikke til menigmann med stor geografisk spredning.
At visse servicekjeder ser seg lite tjent med elbiler er ikke vnskelig å forstå. De har i over 100år hatt monopol på energileveranser til nær sagt all transport.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

#11
En ulempe med elektrisk strøm fra sol og vind er at den må produseres mens sola skinner eller mens det blåser, og kanskje ikke akkurat nå en har mest bruk for den. Kan energien puttes direkte på elbilbatteriet er det selvfølgelig det greit, men det kan være et behov for lagring, mye sol om sommeren produserer energi som skal brukes til vinteren, overskudd av vind om høsten som vi trenger til våren.

Det er derfor kanskje ikke riktig å sammenligne brenselsceller og batterier direkte men heller sammenligne kostnadene med energilagring i batterier mot trykktanker for hydrogen, eller ulike kjemiske lagringsmetoder som utvikles (Hydrider).

Jo større innslaget blir av tilfeldig kraft jo vanskeligere blir denne balansen. Et forsøk med balansering av nettet ved hjelp av elbilenes batterier skjer på Bornholm (Edison project). Dette kan nok fungere på korttids utgjevning (dager-uke) men skal større energimengder lagres et 1/2år og distribueres kan det være mer lønnsomt å lagre energien i hydrogentrykktanker enn i batterier, selv om virkningsgraden blir dårligere (prisen på batterier og  tilgang på metaller til batteriproduksjon kan avgjøre dette). Hydrogenet kan jo brukes i termiske motorer så en er ikke helt avhengig av utviklingen av brenselsceller for å få biler til å rulle på hydrogen. Utslippet er i alle fall bare vann.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lunde

#12
Solenergi basert på oppvarming av Olje til 5-700 grader i store buffertanker produserer døgnet rundt.
Jo mer uregulert kraft vi har desto mer viktig blir det å buffre i for eksempel batterier.

Norge med sin svært store andel regulert kraft vil i seg selv med alle kraftmagasinene kunne fungere som et "batteri". Aurland 1 er utvidet på effekt og er i praksis et bufferlager pr i dag dvs at de kjører ikke magasinet som noemalt. De skal til enhver tid sikre store effekt i backup og kjøres med relativt fullt magasin til enhver tid. . At Eco energi ikke kjører dette verket etter normale strategier blir kompensert for av Statkraft.

Utfordringen er at vi må slutte å bruke strøm til oppvarming av vann g fjernvarmeanlegg. Her må vi utnytte mer fornuftige termiske resurser som solenergi og bioenergi. Gass eller fast virke.

Forbruket natterstid er svært mye lavere enn under spisslastfasen på dagtid. Vi kan derfor langt på vei leve med at sola skinner på dagtid. Øvrige resurser som vind har ikke samme begrensning.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

Sitat fra: Go-carter på mandag 13. juni 2011, klokken 15:57
Har en viss følelse av at HY-thinkene er lagd "fordi vi kan" :D
Etter det jeg husker ga norske myndigheter - i likhetet med andre lands - store ressurser til de som ville forske på hydrogendrift.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA