Bilen står hos Tesla med 0% SOC...

Startet av Bjoris, man 04. des 2017, kl. 16:30

« forrige - neste »

Bjoris

Det er nok bedre med en diskusjon om dette her inne enn på facebook der jeg også i forbannelsen la ut en sak om dette.

Saken er i korte trekk at bilen sluttet å lade og ble kjørt til Bergen, Kokstad. Ved levering forrige søndag, 9 dager siden hadde bilen 30%, den er nå tom. Det er ikke mulig å komme gjennom på tlf, eneste jeg har fått fatt i er sentralkontoret når jeg velger at jeg trenger øyeblikkelig veihjelp, alle andre valgt fungerer ikke. De lovet å sende melding til Bergen om at bilen er tom og få noen til å ringe meg med oppdatert info. Hun sa samtidig at bilen stod oppført med time 14. dec, altså om 10 dager.

Dagen har gått, ingen har ringt og jeg er meget skuffet over Tesla som jeg forstår har det travelt, men jeg kan ikke forstå at de ikke kan prioritere biler som er tom for strøm og som må bli fikset for å få lading. Slik jeg ser det er det eneste grunn til å kreve å komme foran i køen... Men virker ikke slik...

Vel, så overreagerer jeg eller hva tenker dere. Minst 10 dager på tomt batteri ser ut til å bli saken og enda flere dager med svært lav SOC.

Batteriet blir nok ikke ødelagt, men dette gjør jo fysisk vondt å bare sitte å se på. Ja, jeg vet selvsagt at det går mer strøm av å bruke appen så jeg har bare gjort det ett par ganger. Selv om det neppe blir ødelagt og om så ville jeg vel fått ett nytt og saken var ute av verden så er det liten tvil om at batteriet får ekstremt uheldig belastning nå og neppe blir så godt som det var...

Jeg har passet på bilen som min egen unge og det er rett og slett ekstremt skuffende å oppleve at Tesla ikke bryr seg. Jeg har iallefall mine tvil om at det er mange andre Teslaer inne med både 0% SOC og som ikke tar lading...

fonberg

Først: Jeg er enig med deg i dine argumenter og antagelser.

Det jeg ville gjort er å sende en mail til ???_Service@tesla.com (??? byttes ut med riktig prefiks) der bilen står, med kopi til Tesla Norge, legge ved skjermbildet med 0%, og skrive en ganske kort tekst om at du nå anser at du har gjort det du kan for å informere Tesla om at bilen står hos dem med en SOC som er ugunstig for batteriets helse, og at du vil følge opp dette med en tredjeparts sjekk av batteriets helse etter du får tilbake bilen, med mindre de ikke snarlig dokumenterer (1) At de har ladet opp bilen til minst 20%, eller (2) At batteriet ikke tar skade av å stå med 0% SOC i minst 10 dager.

Jeg tror personlig ikke at batteriet tar skade av dette, og jeg har selv opplevd at bilen min har stått i mange dager med 0% hos Tesla, og det gikk greit. Det skal sies at da ble batteriet bytte grunnet en eller annen feil, men jeg fikk tilbake originalbatteriet (sier Tesla) refurbished etter noen måneder, og det lever i beste velgående fortsatt, etter godt over 100 kkm.
Men jeg synes uansett du kan sende dem en mail så du har det skriftlig dokumentert at du har gjort det du kan fra din side.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

T.K

Er ikke første gangen jeg ser Teslaer som ikke tar lading. Frister ikke med europatur med ny bil til sommeren.
Hva gjør man om bilen ikke tar lading i Frankrike eller et annet land på kontinentet?

o.b.lix

Vært i samme situasjon og batteriet til bilen skades ikke, den har mange kw brick protection samt at det slår seg over på sparemodus når nivået blir lavt.

Det som er irriterende derimot er at bilen står i ro uten å bli begynt på. Når jeg opplevde dette, skrev jeg til slutt en epost til Bergen_Service@tesla.com hvor jeg krevde kjøpet hevet og pengene tilbakebetalt, da begynte det å skje noe.

SitatForslag til løsning:

Alternativ 1:
Tekniker jobber overtid for å få denne bilen i drift igjen umiddelbart – må uansett være rimeligere enn leiebil og driftskostnader i mange uker.

Alternativ 2:
Bil blir transportert til annet servicesenter med ledig kapasitet for reparasjon umiddelbart.

Alternativ 3:
Det leies inn hjelp fra eksterne kilder til reparasjon – for eksempel har Flesland Auto opparbeidet seg stor kompetanse på elektriske biler og feilsøking av disse.

Alternativ 4:
Kjøpet heves og Tesla overtar eierskapet til bilen og undertegnede kan bruke pengene på en annen bil som virker.

Imøteser svar i løpet imiddelbart og senest (dato fjernet) på hvilket alternativ som søkes og på når bil planlegges ferdigstillet evt kjøp heves.

Feilen i mitt tilfelle viste seg omside å være defekt lader.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cirys1

"Alle skryter" av Tesla service, jeg syns den er helt latterlig. De er så hyggelige når de mottar bilen, sier at de skal ringe deg og holde deg oppdatert på bilen og den skal fikses kjapt osv. I mitt tilfelle så skulle de skaffe en X som loaner og greier. Ingenting hørte jeg ifra de jeg skrev sikkert 5-6 mail prøvde og ringe sikkert 10 ganger, etter 2,5 uke måtte jeg ta fri fra jobb for og dra opp og sjekke, De hadde ikke begynt på bilen, jeg fikk vite akkurat det de fortalte meg når jeg leverte bilen.  5 og en halv uke tok det før bilen min var klar.
Har måttet krangle meg til alt ifra pris til vinterdekk som aldri kom, vinterdekk på loaner, AC som ikke fungerer så og si alt. Jeg valgte og selge bilen, den var helt fantastisk når den fungerte men all kosen med og få bil til over 900k kr for deretter bli behandlet som luft, var utholdelig.
For virkelig håpe de klarer og gjøre noe med kundeservicen, har valgt og beholde reservasjonen på model 3 i håp om at ting bedrer seg. Jeg har masse penger i aksjer også og har alltid vært en Tesla fan men nå er jeg sjeleglad for og ha blitt kvitt den og synes synd på den horden av mennesker som renner inn dørene på Kokstad med masse feil på helt nye biler.

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på man 04. des 2017, kl. 20:35
For virkelig håpe de klarer og gjøre noe med kundeservicen, har valgt og beholde reservasjonen på model 3 i håp om at ting bedrer seg.

Jeg har gjort motsatt, beholdt min X, men avbestilt model 3 pga den latterlige dårlige service på Kokstad.

Jeg har ikke tro på at kundeservice blir mye bedre, til det har de alle odds mot seg. Manglende kundeservice er alt for vanlig hos alle norske forhandlere, så det er nesten en norsk (u)kultur, de som er flinke, er ofte de litt mindre verkstedene som er eid av en ildsjel. Og Teslas forretningsmodell er å ikke ha slike.

Bjoris

Update: Fikk push-melding i går kveld at bilen startet å lade, nå er den ladet til 80% og parkert igjen.

Faren over, så får vi tro at den ikke tok skade av dette. Tror nok det har gått bra, men blir interessant å lade den helt opp og se om km anslaget er redusert. Kommer tilbake med info om dette, men enn sålenge er jeg en happy mann igjen.

Synd det må til så mye mase for å få fokus hos Tesla og det er ubehagelig å mase så mye, men det er ikke en 7 år gml Leaf det er snakk om og det er min bil og mitt problem om batteriet blir svekket...

Om bilen faktisk er reparert nå eller om de kunne koble seg utenom det som er røket bare for å få ladet den vet jeg ikke... Fikk ingen respons før jeg fant en gml epost adresse til Evelynn på Kokstad, hun svarte raskt og er nok den som har fått ting til å skje i går, uten at jeg vet. Kan selvsagt være at de uansett ville ta den i går. Bilen fikk ca 2 døgn med 0% på batteriet... Not good, men tipper det har gått bra!

Vel, vel...

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på tir 05. des 2017, kl. 08:22
Manglende kundeservice er alt for vanlig hos alle norske forhandlere, så det er nesten en norsk (u)kultur, de som er flinke, er ofte de litt mindre verkstedene som er eid av en ildsjel. Og Teslas forretningsmodell er å ikke ha slike.

Jeg er veldig uenig, jeg har kjøpt 4 nye biler de siste 7 årene, den dyreste av de en Superb til 550k.
Jeg har aldri møtt (eller ikke møtt i det hele tatt) så manglende kundeservice. Nei de vasker ikke bilen din og ikke sikkert at du får lånebil, men de ringer deg når de sier, de har maks 14 dagers ventetid for service/feil.

Det er den totale ignoransen som fikk meg til og selge bilen, man må kunne ringe når man sier at man skal ringe eller svare på en av de 10 mail jeg skrev eller de sikkert 15 beskjedene jeg la igjen på svarer.
Jeg måtte reise opp der for og få noen svar, nå bor jeg "bare" 40min unna men alikevell..  :o :o

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på tor 07. des 2017, kl. 08:14
Nei de vasker ikke bilen din og ikke sikkert at du får lånebil, men de ringer deg når de sier, de har maks 14 dagers ventetid for service/feil.

Da er blant de heldige.

Dyreste jeg hadde før Tesla var Mercedes SUV til 1,3 mill, her var det 6 ukers ventetid for å bytte dynamo som ikke virket. Og når jeg leverte inn for å bytte glødepluggene (jeg brukte uttrykket, "kan dere se på glødepluggene, for de virker ikke", så fikk jeg bil tilbake med defekte glødeplugger for de byttet de jo ikke, der beskjeden var - "vi har sett på dem og glødepluggene er defekt". Det visste jeg jo for det skriver jo bilen i dasjbordet...

Aldri fått bilen tilbake fra service uten en eller flere feil - som har medført at bilen måtte på verksted både i Sverige og Danmark mens jeg var på ferie der. I begge land var serviceinnstilling en helt annen, og fikk umiddelbar hjelp. Alt er merkeforhandlere av Mercedes.

Jeep-forhandleren som var her i Bergen er fullstendig hjelpeløs, får alltid flere feil på bilen når man får den igjen enn når man leverte de inn. En kollega er overbevist om at de har en kromosomfeil de som jobber der, og omtaler de konsekvent som "kromosomene".

Den ene Citroeen-forhandler som er her igjen, kommer vi aldri til å bruke mere, etter utallige problemer med bilene og manglende vilje til å ordne opp.

En bekjent sitt firma vil aldri mere bruke VW, fordi han må bruke støvler inni bilen, og Møller sier at det ikke dekkes på garanti for de garanterer ikke mot lekkasje i nye biler.

Og slik kan jeg fortsette.

Men vi har noen lokale mindre verksteder her i Bergen som er fantastisk flinke og serviceinnstilt, og tar alle servicer vi trenger både til firma og privat. 

HolyDiver

Snedig å høre at andre har liknende erfaringer med forhandlere i andre deler av Norge. Selv kommer jeg fra Barteland og de som selger Mitsubishi, Renault, og Honda er akkurat så dårlig som du beskriver. Regn med minimum 2 (3) besøk for alt du må fikse, sure folk i telefonen, umulig å gi tidsestimater, ingen lånebil for garantireparasjoner på nybil, elendig behandling av kunder med nybil fra samme merke kjøpt hos konkurrerende forhandler (les: du må være mellommann i kommunikasjonen mellom dem), og ikke minst utlevering av biler med åpenbare feil.

Jeg tror dette er typisk norsk fordi vi har glemt hva yrkesstolthet er. Folk jobber kun for lønna, ingen lidenskap lenger.

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på tor 07. des 2017, kl. 10:21
Sitat fra: cirys1 på tor 07. des 2017, kl. 08:14
Nei de vasker ikke bilen din og ikke sikkert at du får lånebil, men de ringer deg når de sier, de har maks 14 dagers ventetid for service/feil.

Da er (du?) blant de heldige.

Jeg har levd noen år og har lest og hørt mye, men den ignoransen til Tesla har jeg aldri hørt om noen sted, jeg har vært medlem av VW-audi forumet i over 10 år, har aldri hørt om noen som må vente i 3-5 måneder på service eller  at man ikke klarer og få tak i forhandler på telefon eller mail på flere uker. Og det er også meget uvanlig og ha bilen stående i mange  uker på verksted for veldig kjente feil. Men du må gjerne gi meg noen linker der det er gjentakende at forhandler har bilen i 5-10 uker for og fikse kjente feil og mangler eller at forhandler ikke besvarer på mail eller telefon. Jeg har vært innom alle de store merkeforhandlere her i Bergen og har aldri opplevd "makan".  :o

Luring

Ein merkeforhandler her i Bergen skifta motor kostnadsfritt på vår 5,5 år gamle Corolla som var gått nærmere 150 000 km etter vi ba dei sjekke ein liten ulyd i motoren.
Dei har 60 minutters service som tar 60 minutt maks.
Dei svarar på epost stort sett etter maks 2 timer.
Dei svarar umiddelbart på telefon.
Jau, det finns dei med service også så eg har gått i tenkeboksen om eg våger å kjøpe Tesla.
Eg er også nabo med Teslaverkstedet på Kokstad/Bergen, og kaos vel eit begrep som inside infoen eg får derifra jevnlig nevner.

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på tor 07. des 2017, kl. 18:34
Men du må gjerne gi meg noen linker der det er gjentakende at forhandler har bilen i 5-10 uker for og fikse kjente feil og mangler eller at forhandler ikke besvarer på mail eller telefon. Jeg har vært innom alle de store merkeforhandlere her i Bergen og har aldri opplevd "makan".  :o
Bertel O Steen i Åsane. Kunne få byttet defekt dynamo etter 6 uker. Egenopplevd.

Bjoris

Update: Denne Evelynn oppdaterte meg på tirsdag om at lader og noen deler til førerdøren nå endelig var kommet, mulig ferdig fredag, men kunne ikke love det og de vet ikke sikkert om det kan være mer som er røket, de må bytte laderen før de får sjekket ut dette.

Ser at bilen er flyttet til Fleslandsveien nå, har de verksted der eller er den satt på langtidslagring?

ChrML

Sitat fra: HolyDiver på tor 07. des 2017, kl. 15:18
Jeg tror dette er typisk norsk fordi vi har glemt hva yrkesstolthet er. Folk jobber kun for lønna, ingen lidenskap lenger.
Mulig det er slik i bilbransjen, men i andre bransjer opplever jeg mest motsatt blant norske ansatte. Veldig mange er oppriktig opptatt av å gjøre en god jobb, og mistrives hvis ledelsen setter de i situasjoner hvor man ikke får gjort en god jobb.

Jobber også med utenlandske firmaer. F.eks i  Tyskland er det veldig vanlig å bare gjøre akkurat det man blir bedt om uten å legge egeninteresse i faget. "Syns det var litt snodig å gå fra det sånn, men det var jo den beskjeden jeg fikk".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA