Tesla Model S fjernes fra Tysklands subsidieliste siden den er dyrere enn 60000€

Startet av emmern, mandag 04. desember 2017, klokken 15:43

« forrige - neste »

emmern

https://in.reuters.com/article/tesla-subsidies-germany/germany-removes-tesla-from-subsidies-list-as-too-pricey-idINKBN1DV4IY


Tesla customers could not order the Model S without extra features that pushed the price of the car above the limit, a spokesman for the German Federal Office for Economic Affairs and Export Controls (BAFA) said on Friday.
Rediger innlegg
Rap
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

elektrolux

Merkelig regel at kun biler under en viss verdi skal subsidieres. Hvorfor ikke bare en flat subsidie slik at verdien på den blir forholdsmessig mindre dess dyrere bilen er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bmw2002

Regelen er nok laget for å unngå å subsidiere «rikinger». Kan jo også tenkes at har gjort dette bevisst for å unngå Teslasponsing til fordel for tyske biler.

Men flat subsidie hadde vært bedre.

Uansett så er det rart Tesla gjør seg til kjeltringer for dette. De selger vel ikke så mange flere biler av den grunn.

Elbil fundamentalist

Artikkel om det på TU også.
https://www.tu.no/artikler/tesla-beskyldes-for-juks-i-tyskland/413340

Minner mest om proteksjonistiske tiltak, hvor de også har EU på lag...
https://www.tu.no/artikler/eu-dropper-krav-om-elbilproduksjon-en-gave-til-bilprodusentene/411658
Det skal «være opp til kundene» å velge miljøvennlige biler. Altså bløffebilene av rang er «dieselgate» og ekstreme avvik på NECD.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-slipper-bilene-egentlig-ut/347165

Og her avsløres det at avvikene er opp mot 200%
https://www.tu.no/artikler/regjeringen-skryter-av-a-ha-nadd-co2-malene-for-bilparken-problemet-er-at-utslippstallet-ikke-stemmer/413219

Skal det noensinne bli stell på dette her må billobbyen kobles vekk fra politiske beslutninger, men det er selvsagt urealistisk. Altså enda viktigere at Norge opprettholder elbilfordelene og som det ble foreslått i kommentarfeltet at biltrafikken burde måles på drivstofforbruk totalt. Myndighetene burde ta grep og ta realistiske stikkprøver ved trafikkstasjoner på forbruk på kunders biler. Avvik blir da reklamasjonssak hvor bilfabrikk må betale ekstra avgifter ihht måleresultatene samt erstatning til kunden på merutgifter på drivstoff. Ev heving av kjøpet. Da vil bilprodusentene heller ligge inn feilmarginer i sin favør ved beregning av avgifter samt at forbruker kan gjenkjenne oppgitt forbruk på eget forbruk hvis man kjører greit økonomisk.

Tesla burde som bmw2002 nevner her faktisk kunne levere «ribbet» utgave av Model S som de har oppgitt. Gjerne kun til det Tyske markedet slik tysk bilindustri leverer tilpassede «lavutslipp» biler med reduserte motorvolum til Norge og Belgia. Eks. BMW 5 serie med 2,2liter hvor normalen er 3liter. Har selv hatt en slik, og den bruker ikke mindre bensin enn 3literen, da den stadig må lenger oppover turtallsregisteret og blir mer ueffektiv pga dette. Provoserende greier. Aldri mer tyske ICE biler!! (eller andre ICE biler...)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA