Problem att ladda på SuC vid låg nivå på batteri!

Startet av tofriis, mandag 04. desember 2017, klokken 13:32

« forrige - neste »

tofriis

Hej!

En fråga från en svensk teslaägare som har ett problem vilket verkar vara okänt i vårt svenska forum, så jag undrar om ni i Norge har koll på detta. En kort sammanfattning följer...

Förra året i november gick det inte att ladda min S60D på SuC Torp Uddevalla och jag fick till slut bärgas till Göteborg. Jag körde på range mode (vet nu att det var ett misstag) i max 90 km för att nå fram till SuC. Det var ca -2 grader och jag hade ca 4% kvar när jag kopplade in mig på laddning. Efter 1,5 timmes försök med olika platser på SuC, återställning av dator mm gav vi upp och bärgare beställdes. Jag guidades hela tiden av Tesla 24h support per telefon.
När jag ett par dagar senare fick tillbaka bilen från mitt service center, fick jag till svar att detta kan hända vid extremt olyckliga omständigheter, med det var inget fel på min bil och jag skulle inte oroa mig för att det skulle hända igen. Problemet var att batteriet först behövde värmas (pga range mode) och att SuC och bilen sedan inte lyckades synka spänningarna.

Nu hände detta tyvärr igen för någon vecka sedan :-( Denna gång på SuC Tanum vid ca +4 grader och ca 2% kvar i batteriet. Hade denna gång inte på range mode och hade nog kört i ca 110 km/h under från Strömstad ca 25 km bort. Denna gång var jag inkopplad på SuC ca 30 minuter utan att laddning lyckades starta, men man såg att den var inkoppla och försökte synka spänningarna. Sedan kopplade jag ut och laddade utan problem med AC på deras Destination chargers under en halvtimme och efter det gick det bra att ladda på SuC. Ingen större katastrof denna gång, bara en timmes försening. Fast hade det inte funnits möjlighet till AC-laddning har jag varit fast igen.
Nu säger Tesla att detta är ett ganska normalt beteende om man försöker ladda på med SuC vid låg nivå på batteriet, särskilt vid lägre temperaturer (+4!!) och att detta är något jag får ha med i planeringen av min körning.

Tänker att detta i så fall borde vara ett välkänt problem hos er i Norge så många Teslor som ni har och dessutom inte ovanligt med lägre temperaturer. Undrar därmed vad era erfarenheter är av detta?

keepitsimple

Wow. Jag ligger ofta på <5 % när jag ankommer SuC och flera gånger när det är kallt. Då har man helt enkelt haft tur varje gång?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jkirkebo

Sitat fra: tofriis på mandag 04. desember 2017, klokken 13:32
Hej!

En fråga från en svensk teslaägare som har ett problem vilket verkar vara okänt i vårt svenska forum, så jag undrar om ni i Norge har koll på detta. En kort sammanfattning följer...

Förra året i november gick det inte att ladda min S60D på SuC Torp Uddevalla och jag fick till slut bärgas till Göteborg. Jag körde på range mode (vet nu att det var ett misstag) i max 90 km för att nå fram till SuC. Det var ca -2 grader och jag hade ca 4% kvar när jag kopplade in mig på laddning. Efter 1,5 timmes försök med olika platser på SuC, återställning av dator mm gav vi upp och bärgare beställdes. Jag guidades hela tiden av Tesla 24h support per telefon.
När jag ett par dagar senare fick tillbaka bilen från mitt service center, fick jag till svar att detta kan hända vid extremt olyckliga omständigheter, med det var inget fel på min bil och jag skulle inte oroa mig för att det skulle hända igen. Problemet var att batteriet först behövde värmas (pga range mode) och att SuC och bilen sedan inte lyckades synka spänningarna.

Nu hände detta tyvärr igen för någon vecka sedan :-( Denna gång på SuC Tanum vid ca +4 grader och ca 2% kvar i batteriet. Hade denna gång inte på range mode och hade nog kört i ca 110 km/h under från Strömstad ca 25 km bort. Denna gång var jag inkopplad på SuC ca 30 minuter utan att laddning lyckades starta, men man såg att den var inkoppla och försökte synka spänningarna. Sedan kopplade jag ut och laddade utan problem med AC på deras Destination chargers under en halvtimme och efter det gick det bra att ladda på SuC. Ingen större katastrof denna gång, bara en timmes försening. Fast hade det inte funnits möjlighet till AC-laddning har jag varit fast igen.
Nu säger Tesla att detta är ett ganska normalt beteende om man försöker ladda på med SuC vid låg nivå på batteriet, särskilt vid lägre temperaturer (+4!!) och att detta är något jag får ha med i planeringen av min körning.

Tänker att detta i så fall borde vara ett välkänt problem hos er i Norge så många Teslor som ni har och dessutom inte ovanligt med lägre temperaturer. Undrar därmed vad era erfarenheter är av detta?

Dette skjer meg hele tiden også (X75D) om jeg ankommer SC med under 20km eller så gjenværende rekkevidde. Har fikset det ved å lade et par minutter på CHAdeMO først, da går det alltid bra på SC etterpå. Blir jeg stående på SC kan det ta en time før lading starter...

Må jo være en bug dette som jeg håper de får fikset etterhvert. Meg plager det ikke så veldig mye da jeg lader sjelden på SC. Blir i hovedsak CHAdeMO på min bil og der er det aldri noe problem.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kilroy

Dette har også skjedd meg ett par ganger (X75), første gangen i oktober 2016 på SC Alvdal, kom dit med ca 2% og det var -18, begynte ikke å lade før etter 35-40 min. Snakket med Tesla også da og de visste ikke om problemet, begge trodde da at det var noe med selve SC-en. Det skjedde på nytt i vår, da var det ikke så kaldt ca 0 grader, men også da rundt 2% kapasitet igjen. Da tok det også 30 min før noe skjedde. Jeg har i ettertid holdt meg over 8 % for å slippe dette. Men enig i at dette må jo være en bug siden den lader som normalt på annet enn SC. Hadde eksempelvis 1 % igjen i går, satte i lader hjemme og fikk vanlig hastighet, ca 30 km/t i ladehastighet.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Dette gjelder den "nye" batterikjemien. Biler med 85 og 60 batteri får får full pupp med en gang.
Men at bilen ikke tok lading overhodet og måtte berges og ingen feil er bare tull. Selv om batteriet var helt tomt skulle batterivarmeren kunne trekke strøm fra superladeren og lading skulle etterhvert starte. "Normal" oppførsel ved start lading på så lav soc er at det ikke skjer noe de første 10-30 minutter, så kommer det etterhvert i gang om man ikke kobler fra.

nie

Velkjent fenomen dette med «ny» batterikjemi.
Når jeg vet jeg skal på SC tilstreber jeg å ankomme med minst 5% på batteriet. Da starter lading med en gang.
Min gamle S85D fyrte opp med 115 kW selv om batterinivået var 0-5% ved ankomst.

RaBalder

Er det noen som kan tenke seg en praktisk grunn til at det eventuelt må være slik på ny batterikjemi?

Eller regner man med at det er en bug?

fem

Dette fenomenet kan oppstå i Li-ion batterier og kan skyldes entropi.

Ved lading ved lav SoC (< 5-10%) blir nettoresultatet nedkjøling av batteriet. Entropi-forandringen kjøler mer enn resisitiviteten varmer opp, slik at batteriet blir kaldere og kaldere.

Kanskje hvis batteriet i utgangspunktet er kaldt og man setter igang supercharger-lading vil batteriet kjøles ytterligere ned. Da kan entropiforandringen bli større enn kapasiteten på varmekilden til batteriet?

Dersom man lader på annen type lader med lavere effekt vil ikke entropiforandringen være kraftig nok, batterivarmeren holder ok temperatur på batteriet, og bilen klarer å motta riktig ladeeffekt.

Mens jeg har skrevet dette har jeg kommet fram til at det må være noe feil med reguleringsteknikken i Teslas superchargers. Antar de prøver å kjøre på med max ladeeffekt, måler at temperaturen faller under en gitt grense, og slår inn en sikkerhetsmekanisme som hindrer batteriet i å bli for kaldt.

Her burde Tesla undersøke om det finnes hurtigere måter å lade på ved lav SoC og lav temperatur. Feks begrense lading til 50 kW fram til man kommer over ca 5-10% SoC.

Muffinman

Følger ikke det resonnementet i det hele tatt. Superchargeren tilpasser jo effekten til bilen mtp soc, temperatur osv. Har du kaldt batteri får du lavere effekt.

Her snakker vi faktisk om at ladingen ikke kommer i gang i det hele tatt til å begynne med, selv om man er kommet inn på laderen med gjennomvarmt batteri. Enkelte leser jo også av batteritemperaturen og ser det i sanntid.

Ellemelle

På grunn av kjøremønsteret, er jeg stadig på SuC med varmt batteri og 1-2% igjen. De fleste gangene starter ladingen med en gang, men noen få ganger tar det 10-20 minutter før den kommer skikkelig i gang.

Senest i dag fikk jeg ladet på SuC uten problemer med bare 9 km igjen på batteriet, så hvis det er en bug må det være en tilfeldighetsfaktor inne i bildet.

Tore_tang

Er det noe mønster i hva som skal til for at det blir et problem med SuC? Jeg kjører sjeldent batteriet tomt men har ladet på SuC nå i høst med 1km gjenstående rekkevidde (ny X90D) og det funket fint selv om ladehastigheten er generelt er skuffende i forhold til min gamle S85D. Når jeg ladet i høst var det med gjennomvarmt batteri- 3 timer kjøring + med skaphenger og ispedd en liten SuC underveis.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Tore_tang på torsdag 07. desember 2017, klokken 14:49
Er det noe mønster i hva som skal til for at det blir et problem med SuC? Jeg kjører sjeldent batteriet tomt men har ladet på SuC nå i høst med 1km gjenstående rekkevidde (ny X90D) og det funket fint selv om ladehastigheten er generelt er skuffende i forhold til min gamle S85D. Når jeg ladet i høst var det med gjennomvarmt batteri- 3 timer kjøring + med skaphenger og ispedd en liten SuC underveis.

Jeg er veldig fornøyd med ladehastigheten på min 90D sammenlignet med 85'en.

Ja 85 hadde bedre fart fra 0% og hadde høyere maks. Men ladehastigheten stupte tidlig og snittet ble dårligere enn hva jeg typisk får med 90'en.
Med 106kW ved 50% og fortsatt over 70kW ved 70% får jeg bedre ladehastighet enn jeg hadde før i det intervallet jeg pleier å lade.
85'en hadde bare ca 77kW effekt ved 50%, og nede på 40-tallet når SOc var oppe på 70-tallet. Veldig lavt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Så lavt som 68kW ved 50% har jeg aldri sett på våre 85-biler.

Øyvind.h

Måtte dobbeltsjekke. Det var 77kW ca. Dvs ca 30kW lavere enn med 90'en.
58kW ved 64% der 90'en har ca 85kW.

For meg som typisk kommer inn med rundt 10% og lader til 70-80% er forskjellen ganske stor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sikkert ikke så stor forskjell for min del da jeg prøver å komme enn med enda lavere soc, ofte ned mot 2-3 og sjelden står lenger enn til 40-50.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA