Hvilken hjemmeladestasjon?

Startet av Ecotrip, lør 02. des 2017, kl. 23:11

« forrige - neste »

geear

Du kan også skru fast et øye med to stjerne/torxskruer (og bore ut sporene om du tror noen gidder skru de ut) og tre kabelen gjennom hengelåsen. Det handler vel mest om å unngå "tilfeldighetstyveri". Kabelen kan bli stjålet på kun sekunder med en batteridrevet vinkelsliper eller bare å klippe kabelen rett ved støpselet og montere støpselet på ny.

Uansett trenger du ikke ta kabelen ut av ladestasjonen hver gang. Jeg har kabel stående i alltid, plugger den kun inn og ut av bil og henger den på veggen.

Joltus

På min schneider ladestasjon mener eg det går an å låse kabelen fast? Har ikke fått den enda, da, så ikke helt sikker :p

Ecotrip

Jeg har fått tilbud på en Salto-ladestasjon som takler 32 kw og som har kabel som ikke er fast.

Er Salto en god løsning?

Vollis47

Sitat fra: Ecotrip på ons 20. des 2017, kl. 21:49
Jeg har fått tilbud på en Salto-ladestasjon som takler 32 kw og som har kabel som ikke er fast.

Er Salto en god løsning?
Det er en ganske heftig ladestasjon, nesten så en kan kalle det en hurtiglader.

Men det er nok 32A den kan klare og da snakker vi ca 7 kW på enfase. Minner igjen om at det er viktig med korrekte benevninger. Mener ikke å være belærende, men vi skal heller ikke spre uriktigheter ved å være unøyaktige.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Griffel

Sitat fra: Ecotrip på ons 20. des 2017, kl. 21:49
Jeg har fått tilbud på en Salto-ladestasjon som takler 32A kw og som har kabel som ikke er fast.

Er Salto en god løsning?
Spørs jo hva du trenger. De har jo mange typer én og trefase, med og uten DC-RCB, 16A og 32A osv. Om installasjonen din tåler 32A, om netteier tillater 32A, om du har behov for 32A, om du har et 230V IT nett (32A=7kW) eller 400V TN (32A=22kW), om du skal ha jordfeilautomat i skapet og DC-RCB i ladestasjon, eller sikring + jordfeilbryter B i skapet. Type2 stikkontakt i ladestasjon, som beskrevet, i stedet for fast kabel er lurt om du sener skifter fra KIA til annen elbil.
(KIA har enfase lader og er dermed begenset til 32 A enfase = ca 7kW)

Men Salto (Defa) som leverandør har jo et godt rykte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA