Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon vs blå industrikabel

Startet av Quetzalcoatl, fredag 01. desember 2017, klokken 16:36

« forrige - neste »

Quetzalcoatl

Hallois!

Jeg har kjøpt ny leilighet med parkeringsplass med ladeopplegg.

I innredningsguiden til utbygger står dette om elbillading: "Ladepunkt for EL-bil Opplegg og montering av stikkontakt for ladestasjon til el-bil ved garasjeplass. 16 amp kurs." Pris: 19400.

Nå viser det seg utbygger har montert en blå industrikontakt med medfølgende mode 2 ladekabel med CEE plugg.

Jeg synes dette er en dårlig løsning, og jeg har noen spørsmål.

1. Er det kontraktsbrudd? Kan blå industrikontakt med overgang regnes som "stikkontakt for ladestasjon"
2. Hva er ulempene ved denne løsningen?

Takk for all hjelp! Vil gjerne tvinge utbygger til å utbedre ladeopplegget.

Reservert: Tesla Model 3 (Levering sent i 2018)

Gordon Retriever

Sitat fra: Quetzalcoatl på fredag 01. desember 2017, klokken 16:36Kan blå industrikontakt med overgang regnes som "stikkontakt for ladestasjon"

Ja.
Skulle det vært noen oppgradering fra CEE er det nærliggende en fast tilkoblet ladestasjon, noe ordlyden over tilsier det ikke er snakk om her.

Rent språklig skurrer begrepet "stikkontakt for ladestasjon" litt for meg, siden jeg forbinder ladestasjon med en fastmontert boks med fast tilknytning til strømnettet (dvs. ingen stikkontakt).

RaBalder

Sjekk ledningen fra sikringsskap og frem til blått stikk. Når den defineres med formål-elbil-lading, så skal ledningen ikke ha noen koblingsbokser.

Og i sikringskapet skal det vel være eget jordfeilvern (og sikring) for kursen beregnet for elbil-lading.


Blå kontakt er vel ellers helt "konge"  :)

Vollis47

De har nok gjort det de sa i beskrivelsen. Blå industrikontakt virker helt fin om du har rette kabelen.

Men skjønner ikke hva du mener med: "Nå viser det seg utbygger har montert en blå industrikontakt med medfølgende mode 2 ladekabel med CEE plugg."

Om du ønsker ladestasjon kan du kjøpe ladestasjoner med kabel og CEE støpsel.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Espelectric

Hørtes ut som en fleksibel og fornuftig leveranse. Prisen var dog litt høy selv om den inkluderer vern, sikring, kabel og blå kontakt.

Selv heller jeg mot å montere blå/rød kontakt selv i steden for ladestasjon i garasje.
X75D (85kWh)

geear

Sitat fra: RaBalder på fredag 01. desember 2017, klokken 18:20
Sjekk ledningen fra sikringsskap og frem til blått stikk. Når den defineres med formål-elbil-lading, så skal ledningen ikke ha noen koblingsbokser.
Kilde takk.

Ferry

Det er i hvert fall tredje gang den siste uka som det hevdes at ladekurser ikke kan ha koblingsbokser. Hvor kommer denne påstanden fra? Så langt har ingen villet svare, hva med deg RaBalder?

cbjornerud

Sitat fra: Ferry på lørdag 02. desember 2017, klokken 00:05
Det er i hvert fall tredje gang den siste uka som det hevdes at ladekurser ikke kan ha koblingsbokser. Hvor kommer denne påstanden fra? Så langt har ingen villet svare, hva med deg RaBalder?
«Kontakten skal forsynes av en egen kurs» står det på side 4 i denne veilederen hos DSB: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
Du kan gjerne si at det er en streng tolkning, men jeg leser dette som at det ikke skal være noe annet tilknyttet samme kurs, ergo direkte ubrutt kabel fra uttak for lading til sikringen. Hvorfor tilføre ekstra risiko med koblingsbokser mellom sikringen og ladeuttaket når kursen uansett skal være dedikert til lading?
2015 Zoe R240

fredag

Sitat fra: Quetzalcoatl på fredag 01. desember 2017, klokken 16:36
I innredningsguiden til utbygger står dette om elbillading: "Ladepunkt for EL-bil Opplegg og montering av stikkontakt for ladestasjon til el-bil ved garasjeplass. 16 amp kurs." Pris: 19400.

Det står "ladestasjon til el-bil". Jeg tolker dette som en fastmontert mode3 ladeboks (eller en chademo/ccs ladestasjon). Jeg vet ikke om noe annen måte å tolke det på, egentlig. En stikkontakt kan ikke regnes som en ladestasjon. En mode2 ladekabel er ikke en ladestasjon.


Forøvrig: Mode3 er sterkt anbefalt av DSB på fast biloppstillingsplass.

"DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3/på-vegg-lader fordi denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet."

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Dersom koblingsboks utgår, så utelukkeren en gjenbruk av eksisterende kabel som er litt for kort.

Dersom en følger denne logikken, så kan en heller ikke ha en underfordeling i garasjen med diverse koblinger.

elektrolux

#10
Egen kurs betyr ikke at en ikke kan ha koblingspunkter.

I vårt skap, bygget av undertegnede da jeg var skipselektrikkerlærling, går alle kurser ut via en rekkeklemme. Altså, skulle vi hatt en dedikert ladekurs ville også denne gått ut fra en sikring via en rekkeklemme og så ned til ladepunktet.

Egen kurs betyr at det ikke er andre forbrukere som kan medføre overbelastning på kursen.

I disse dager har vi dynamisk justerbare ladestasjoner på vei. DSB ser positivt på å koble disse opp på eksisterende kurs så lenge den eller ladestasjonen er koblet via jordfeilvern type B og kursen monitoreres av ladeutstyret slik at totalbelastningen aldri overstiger sikringsverdien.

I praksis blir da en egen kurs til garasjen T'et ned til en dynamisk justerbar ladestasjon. Selve kursen får en måletrafo, og kursen eller kun ladestasjonen ( Sannsynligvis siste ) får et eget jordfeilvern type B
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ionisert

Det kan være koblingsboks, foreksempel mellom jordkabel og videreføring internt i garasjen, om det er logisk løsning (noe det skjelden er), ellers er absolutt beste å ha kabel ubrutt fra sikringsskap til ladeboksen selvfølgelig.

Det skal derimot ikke være koblingsboks for avgreining til andre ting, elbillading skal foregå på dedikert kurs, lastbelastning 1:1. (Ja det finnes selfølgelig måter å komme rundt 1:1 som lastbalansering)

En kilde er NEK400:2014 del 7 avsnitt 722

Stikkontakt tilfører 3 nye koblingspunkter, Kabel i kontakt, stifter i overgang kontakt støpsel som holdes med noen slappe fjærer og kobling i støpsel.

Heldigvis/Jeg er glad for å se, at folk som har hatt elbil en stund, etterhvert kjøper seg fastmontert ladeboks, ikke så mye fordi ladehastigheten blir mye raskere men fordi det har gnegd på samvittigheten i 2år med skjøteledning og Shuko-lading (nødlader).

Ja investeringen koster, men jeg tror folk sover litt bedre om  natten etter at det er på plass.

mvh
Teromografør og Elektroingeniør som har sett mye varmegang og smeltet installasjon, både Shuko og industrikontakter.

((Lærlinger har ikke lov til å gjøre omfattende arbeid på egen installasjon/bolig))
Rekkeklemmer i sikringsskap for bolig er på ingen måte vanlig, rekkeklemmer smelter også.


Men, samme hva folk skriver her om lading, så kommer noen å skal hakke det frahverandre for ting er aldri sort/hvitt, det finnes alternativer og gråsoner som vi mennesker MÅ utnytte for å spare 1000kr. ::)

Ferry

Sitat fra: cbjornerud på lørdag 02. desember 2017, klokken 11:43
Du kan gjerne si at det er en streng tolkning, men jeg leser dette som at det ikke skal være noe annet tilknyttet samme kurs, ergo direkte ubrutt kabel fra uttak for lading til sikringen.

Jeg er ikke enig i konklusjonen din om ubrutt kabel. Jeg ser ikke logikken i at dedikert kurs utelukker koblingspunkter. Det kan være mange grunner til å ha ekstra koblingspunkter. F.eks hvis eksisterende kurs bygges om, og ladestasjonen skal plasseres et annet sted enn første (fra før) eksisterende koblingspunkt. I min forrige bolig kom kabelen inn i garasjen ved siden av døra og ble ført videre via bryter, stikkontakt, lampe etc. Den beste plasseringen av ladeboks var innerst i garasjen. Uten koblingsboks måtte jeg ha gravd opp 60 meter grøft, flyttet store steinblokker og asfaltert på ny.

SitatHvorfor tilføre ekstra risiko med koblingsbokser mellom sikringen og ladeuttaket når kursen uansett skal være dedikert til lading?

Utgjør koblingspunkter stor risiko? Det er jo "litt" vanskelig å unngå koblingspunkter på en kabel. Må i det minste ha ett koblingspunkt i hver ende.

Men det egentlige spørsmålet her er om det er lov eller ikke å ha koblingspunkter på veien til en ladeboks. Hvis det virkelig er slik, så kunne jo DSB ha presisert det.

jkirkebo

Sitat fra: Ionisert på lørdag 02. desember 2017, klokken 12:53
Det skal derimot ikke være koblingsboks for avgreining til andre ting, elbillading skal foregå på dedikert kurs, lastbelastning 1:1. (Ja det finnes selfølgelig måter å komme rundt 1:1 som lastbalansering)

Det vil nok også være mulig å risikovurdere seg til å ha andre forbrukere på kursen med kjent last, vil jeg tro. F.eks om det er 100W med lys i garasjen på samme kurs kan man jo stille ned ladestasjonen med 1A for å kompensere for dette og fortsatt ha samtidighetsfaktor på 1. Garasjeportåpner burde også gå bra, men absolutt ikke stikkontakter.

Ellers er det nok muligheter for stikkontakter også, om utstyret bygges slik. Man kan f.eks tenke seg at man bruker en kontaktor i ladestasjonen med 2 utganger. Altså ikke av/på men strøm til utgang 1 når kontaktorspole er av og til utgang 2 når spolen er aktiv. Ladeuttak på utgang 2 og en 16A automatsikring samt videre til en schuko-kontakt på utgang 1. Når ladestasjon er i drift er schuko strømløs, når ladestasjonen slår seg av blir det strøm i schukoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: cbjornerud på lørdag 02. desember 2017, klokken 11:43
«Kontakten skal forsynes av en egen kurs» står det på side 4 i denne veilederen hos DSB: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
Du kan gjerne si at det er en streng tolkning, men jeg leser dette som at det ikke skal være noe annet tilknyttet samme kurs, ergo direkte ubrutt kabel fra uttak for lading til sikringen. Hvorfor tilføre ekstra risiko med koblingsbokser mellom sikringen og ladeuttaket når kursen uansett skal være dedikert til lading?
Hvordan i all verden klarer du å vri "egen kurs" til at det skal være ubrutt kabel?

Når det er lovlig å skjøte inntakskabel med betydelig høyere strømføring så er det ingen grunn til at det ikke skal være lov å ha koblingspunkter på en kurs til elbil, og det er heller ikke det som står der.

Hos meg er det koblingsboks og overgang fra PN til PFXP og så tilbake til PN før det går inn i ladestasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA