Er det risikabelt å eie en Tesla etter garantien er utløpt?

Startet av Trekkoppbil, tor 30. nov 2017, kl. 20:34

« forrige - neste »

tomrh

Takk E_S for saklig informasjon, men der røk planen om å kjøpe brukt Tesla. Det må kunne mekkes litt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jeronan

Sitat fra: E_S på man 11. des 2017, kl. 13:01
Det er jo en særdeles uheldig utvikling - dersom man etter å ha kjøpt en gjenstand - det være seg en telefon eller en bil, ikke har sin fulle rett til å gjøre akkurat hva man måtte ønske med gjenstanden. Jeg kan forstå garantier og support, men vil ikke akseptere at produsentene av diverse innretninger aktivt griper inn og reduserer gjenstanden kunden har kjøpt og eier til en mer eller mindre verdiløs klump. Det er en skummel og farlig utvikling. Det er jo ikke Apples problem om noen får tilgang til dataene på en iPhone, det er telefoneierens problem. Det er heller ikke Teslas problem om noen tukler med ting de ikke burde i en Tesla. Vi er heldigvis ikke underlagt et skakkjørt juridisk system som i USA hvor det kan saksøkes i hytt og pine for alt mulig tull og tøys..

That last line says it really and might be the underlying reason.

Like Apple, Tesla is an US based company, except that they don't have a couple hundred billion in capital stored on an overseas bank.
Tesla is also under continuous attack on all fronts by people and organizations that litterally try to destroy them.

But keeping all service and parts to 1st party service centers won't be sustainable on the longrun, when mass production of the Model 3 really starts to happen.
They just won't be able to open up new service centers fast enough and if they do they will still have a problem finding enough qualified personel fast enough.  :-\
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

E_S

Sitat fra: tomrh på man 11. des 2017, kl. 20:38
Takk E_S for saklig informasjon, men der røk planen om å kjøpe brukt Tesla. Det må kunne mekkes litt.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at man får kjøpt de fleste reservedelene - de som er "restricted" er enkelte karosserideler samt alt som har med "høyspentsystemet" (det er per definisjon ikke høyspent) å gjøre. Normale slitedeler som bremser, understell og sånt får man kjøpt. Det er heller ikke noe spesielt som må kodes eller resettes om man skifter deler her.

Det mest problematiske er egentlig først og fremst at Tesla selv nekter å gjøre noen feilkodelesing, koding av komponenter og lignende med mindre de får levere og gjøre hele jobben selv, med dertil horribel pris i forhold til brukte deler og skru selv.
:)

E_S

Sitat fra: Jeronan på man 11. des 2017, kl. 20:59

But keeping all service and parts to 1st party service centers won't be sustainable on the longrun, when mass production of the Model 3 really starts to happen.
They just won't be able to open up new service centers fast enough and if they do they will still have a problem finding enough qualified personel fast enough.  :-\

Nei, akkurat. I tillegg er det ikke særlig heldig for Tesla å få et rykte som "bilen som bare merkeverkstedet kan gjøre noe med". Etter hvert som garanti og reklamasjon går ut og prisene på brukte biler blir lavere vil interessen for å reparere ting selv og sette det bort til frittstående verksteder øke, og da er man helt avhengig av at alle deler kan skaffes og at koding og feilkodelesing kan gjøres av andre enn Tesla selv.

Kårepåsporet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 30. nov 2017, kl. 23:01
Nyere biler har svært sjeldent feil på drivlinje og batteri. Disse problemene er i all hovedsak ett tilbakelagt kapittel i Teslas historie.

Men i 2025, når garantien på min bil går ut, så skal jeg helt klart vurdere om jeg har lyst til å fortsette å eie min gamle bil, eller om jeg skal oppgradere. Innen da bør det være mer statistikk tilgjengelig.

Forøvrig, så er går de første Model S i Norge ut av garantitiden på drivlinjen i 2021. (Med unntak av originale 60 kWh biler som er kjørt mye.)

Er det virkelig 8 års garanti på Tesla? På HELE bilen???

E_S

Sitat fra: Kårepåsporet på tir 12. des 2017, kl. 18:08

Nei, det er 5 år/100000 km nybilgaranti på alle biler solgt nye i Norge. Garantien på drivverk, herunder batteri og motor er 8 år/ubegrenset kilometer med unntak av noen tidlige S60 om jeg ikke husker feil.

Kårepåsporet

Det var det jeg trodde, stor forskjell på 5 og 8 år.
Flott med åtte års garanti på drivverk i tillegg til batteri, men det er det også dekning for ved Superforsikring bla hos IF.
Resten av bilen er det verre med, ser for meg at feks bakdører på X kan bli dyre på sikt....

E_S

Ingen tvil om at det er dyrt å reparere på biler i denne prisklassen, men det er ikke noe enestående for Tesla. Det er nok ikke verre å vedlikeholde en sammenlignbar MB, BMW eller Audi. Det som er enestående er monopolet Tesla selv har på alt av nye deler og fiendtligheten mot brukte deler og 3. partsverksteder - det er mye, mye, MYE verre enn noen av de tre andre, hvor man har et utall alternative deleleverandører og hvor de gjør det aller meste av programmering bare man betaler for jobben uansett om delene er nye eller brukte eller montert av dem eller hjemme i garasjen.

arthur

Sitat fra: E_S på tir 12. des 2017, kl. 18:33
Sitat fra: Kårepåsporet på tir 12. des 2017, kl. 18:08

Nei, det er 5 år/100000 km nybilgaranti på alle biler solgt nye i Norge. Garantien på drivverk, herunder batteri og motor er 8 år/ubegrenset kilometer med unntak av noen tidlige S60 om jeg ikke husker feil.

Hva slags garanti er det egentlig på batteriet?

E_S

8 år/ubegrenset kilometer på "feil", men det er ikke noen garanti for noen restkapasitet eller lignende. All erfaring tilsier dog at det ikke vil bli noe problem med mindre det oppstår en feil (som da vil dekkes av garanti), da kjørelengder langt over det man normalt oppnår på 8 år har vist å gi minimal reduksjon av kapasitet.

arthur

Sitat fra: E_S på fre 15. des 2017, kl. 12:09
8 år/ubegrenset kilometer på "feil", men det er ikke noen garanti for noen restkapasitet eller lignende.

Og det var vel også grunnen til at Tesla kom på absolutt sisteplass på en oversikt over garantiordning på elbiler.

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på fre 15. des 2017, kl. 12:09
8 år/ubegrenset kilometer på "feil", men det er ikke noen garanti for noen restkapasitet eller lignende. All erfaring tilsier dog at det ikke vil bli noe problem med mindre det oppstår en feil (som da vil dekkes av garanti), da kjørelengder langt over det man normalt oppnår på 8 år har vist å gi minimal reduksjon av kapasitet.

Ja så langt virker det langt mer viktig å ha garanti mot feil enn tap av kapasitet.

Gir blanke i om Tesla kommer dårlig ut på papiret. Det er praksis som er viktig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Garanti er verdiløs med mindre den går lenger enn hva som fremkommer av Forbrukerkjøpsloven.

E_S

Ja, derfor er begrensinger som 5 år/100000 km egentlig verdiløse, for reklamasjonsretten er 5 år uansett kilometerstand, er lovpålagt og dekker stort sett akkurat det samme som en garanti. Eneste unntaket vil som oftest være typiske kilometeravhengige slitedeler som bremser, bærekuler, endeledd og lignende. Andre ting som dørhåndtak, klimaanlegg, lykter og lignende er ikke kilometeravhengige og dekkes uansett av reklamasjonsrett.

Øyvind.h

Ja veldig bra med garanti ut over det man uansett får dekket av lovverk. At en batteripakke får en intern feil som setter den ut av drift når den er mellom 5 og 8 år gammel er ikke usannsynlig.

Første gen Leaf derimot skulle jeg gjerne hatt kapasitetsgaranti i 8 år. Min var ned nesten 15% etter drøye tre år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA