Ekstrautstyr på 2018 leaf

Startet av Hodmaster, tor 30. nov 2017, kl. 09:10

« forrige - neste »

Jan H

Må taktrekket inni ned også på nye Leaf for å montere haifinneantenne eller kan dette gjøres utenifra på den orginale antennefoten på taket?

Zuexi

Sitat fra: Jan H på fre 09. mar 2018, kl. 22:24
Må taktrekket inni ned også på nye Leaf for å montere haifinneantenne eller kan dette gjøres utenifra på den orginale antennefoten på taket?

Må ned ja

EV-FTW

Bare det fakta at bilen ikke leveres med denne antennene som standard , sammen med lengdejusterbart ratt og skikkelig armlene, er bare for dumt

Til og med Ioniq har dette som standard !
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på lør 10. mar 2018, kl. 08:34
Bare det fakta at bilen ikke leveres med denne antennene som standard , sammen med lengdejusterbart ratt og skikkelig armlene, er bare for dumt

Hvorfor er du så opptatt av alt som er dårligere med Leaf enn andre biler? Det er jo bare å kjøpe Ioniq hvis du syns den er bedre?

Amatøren

Så hold deg til Ioniq.

Jeg holder meg til Volkswagen foreløpig. Ikke fordi jeg synes det er mye bedre enn alt annet for flere andre er mye bedre på noe blant annet rekkevidde (der er ikke e-up! eller e-Golf spesielt gode), men Volkswagen er bra på det som jeg prioriterer.

Derimot er vi alle forskjellige og det er det som gjør at det er liv laga for flere enn en bilprodusent og det igjen lager konkurranse så utviklingen går videre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bjoris

Sitat fra: Amatøren på lør 10. mar 2018, kl. 09:41

Så hold deg til Ioniq.

Jeg holder meg til Volkswagen foreløpig. Ikke fordi jeg synes det er mye bedre enn alt annet for flere andre er mye bedre på noe blant annet rekkevidde (der er ikke e-up! eller e-Golf spesielt gode), men Volkswagen er bra på det som jeg prioriterer.

Derimot er vi alle forskjellige og det er det som gjør at det er liv laga for flere enn en bilprodusent og det igjen lager konkurranse så utviklingen går videre.

Enig, det er helt ok med forskjellige meninger, men de må være nyanserte. Vi velger f.eks Leaf i stor grad pga stort bagasjerom, dette må til for at den skal kunne brukes som familiebil til fjells. Det hjelper lite at Ioniq har lengdejustering av ratt når bagasjerommet er for lite til oss. Jeg hadde valgt EGolf om jeg fikk samme pris og bagasjerom som på Leaf. Jeg er jo enig i at lengdejustering skulle vært med på Leafen, men feil finner en på alle biler...

EV-FTW

Hehe, hårsåre er vi tydeligvis.

Jeg har Leaf, og er greit fornøyd med den.
Men er lov å si at Nissan er dårlige på ergonomi, som andre biler ligger langt foran på.
Og at de tar seg godt betalt for noe andre biler har hatt som standard en stund.

Leaf er en ok bil, om enn kjedelig.

Ioniq blir dratt opp som sammenligning, da sen koster mindre i toppversjon, og har nesten samme rekkevidde grunnet sin effektivitet.
For noen blir den litt for liten, og det er greit det.
Mens for andre teller det mer med god ergonomi, bedre interiør, og god pris.

At du Bjoris tydelig opplever det vanskelig at jeg drar inn Ioniq er jo dumt.
Men den nye Leaf er så langt fra perfekt at jeg må dra inn konkurrenter
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på lør 10. mar 2018, kl. 13:34

Men er lov å si at Nissan er dårlige på ergonomi, som andre biler ligger langt foran på.
Og at de tar seg godt betalt for noe andre biler har hatt som standard en stund.

Ioniq blir dratt opp som sammenligning, da sen koster mindre i toppversjon, og har nesten samme rekkevidde grunnet sin effektivitet.

Det etterlyses bare litt mer nyanserte kommentarer, som du ser det ikke bare jeg som har kommentert dette. Jeg har vel mange ganger sagt at Ioniq er en flott bil som jeg forstår at mange velger, men jeg gjør ikke det og det er ikke bare mindre plass som er årsaken til det, men jeg gidder ikke ensidig rakke ned på Ioniq bare fordi jeg har valgt å kjøpe noe annet.

Dine innlegg fremstår som forsvar for hvorfor du nå vil gå fra Leaf til Ioniq, du trenger ikke det. Bare å kjøpe den bilen du vil ha det.

Jeg er veldig interessert i elbiler og studere derfor alle nye modeller og liker å diskutere fordeler og ulemper med alle. Jeg har av elbiler hatt 2 Leafer (24 og 30) tidligere samt 3 Teslaer...

Her er er mine pluss og minus med de forskjellige modellene:

Tesla S og X

Eneste bil du kan dra på virkelig langtur med i dag, ikke pga rekkevidden, men pga ladenettverket. Jeg hadde aldri giddet å dra nedover Europa slik det er i dag med noe annet enn Tesla (vi var til Kroatia med vår X i fjor), med ørten divs tilbydere med tilhørende mangel på felles tilgang. Lysår foran alt annet på teknologi og veldig gode å kjøre. Skjermen med Spotify etc er helt konge

Men Tesla pr i dag binder mye kapital, både S og X er i største laget og kvaliteten står på ingen måte i stil til prisen. Kundeservise var grunnen til at vår X ble solgt ganske plutselig, etter 2 mnd på Kokstad for en fille ting. Jeg kom til at jeg hadde "been there og done that" for nå med Tesla... Jeg var også skuffet over autopilot som er så til de grader oversolgt... Det har pt ingen praktisk verdi på vestlandet og knapt nok nedover Europa. Radarbasert cruise var det eneste som var bra og det koster da den nette sum av 42.000 for å få ...

Tesla Model 3:
Fordel: åpenbart pris, men også størrelse gjør den mer aktuell for min fru som ikke trivdes særlig med noen av de andre Teslaene da hun syns de ble store og håndtere på smal vei/parkering mv

Ulempe: Det er fortsatt en Tesla, kvaliteten forventer jeg at er under middels og servicen er preget av det enorme salget og voksesmertene dette medfører for Tesla. Jeg er derfor langt fra sikker på om jeg beholder model 3, men jeg kjøper den nok da jeg står tidlig i køen, men det kan bli av typen kjøp og salg, evt så sier jeg bare fra meg reservasjonen.

Model 3 ser ut til å lide under å bli altfor dyr når du hiver på utstyr. Som ribbet er den ett sinnsykt kupp, så jeg ser ingen grunn til å kjøpe model 3 med masse utstyr og dermed vet jeg heller ikke når den kommer, tror nok de vil gjøre mye for å unngå at folk bare kjøper den rimelige versjonen... Også her blir det 40.000 for å få Autopilot der antakelig bare radarbasert cruise har noe verdi for oss

Ionic:
Pluss, åpenbart utrolig effektiv, nesten ikke til å tro og jeg syns det er enda mer fantastisk når vi nå ser at på papiret så er Kona veldig mye mindre effektiv, jeg trodde Hyundai hadde klekket ut mer enn bare lav vekt og bra aerodynamikk på Ioniq, men Kona har oppgitt vesenetlig høyere forbruk enn også nye Leaf.

God opplevd kvalitet innvendig, men ikke noe voldsomt, bedre enn gml Leaf, det skal ikke mye til.

Minus: Jeg liker ikke fronten på bilen, den er rett og slett ikke pen. Jeg syns det bua taket gjør innstigningen bak krampeaktig selv om det ikke er så ille takhøyde når du først har kommet inn. Bakgruta ser du ikke mye gjennom. Veldig grunt bagasjerom med middesl plass, men det er tross alt mye bedre enn Soul...

Jeg mener den jeg testet hadde mer veistøy enn vår gml 2016 Leaf, jeg sjekket at begge bilene hadde Nokian r2 dekk. Mulig de har forbedre støydempingen i nyere Ioniq, den jeg testet var blant det første som kom.

Sist, men ikke minst, dårligere kjøreegnskaper enn flere av de andre, ikke optimal vektfordeling gjør at den har dårlig fremkommelighet også. Dette ble også kommentert senest i TU testen...

Soul:
Fikk bra inntrykk av den når vi testet over 2 døgn før Leafen ble valgt i 2016, men bagasjerommet er en vits for familiebruk.

Kia Niro:
Testet Plug-In. Egentlig en veldig ok bil, kjiipt utseende syns jeg, ser gml dags ut allerede som ny i markedet, bra opplevd kvalitet, god plass i baksete, håpløst lite bagasjerom igjen. Dette MÅ bli større for at jeg ikke skal droppe reservasjonen. Grunnen til at jeg reserverte denne er nok mest for rykte om at den kunne bli første ettter X som kom med hengefeste, men det er i det blå pt, og jeg tviler vel på om den kommer med dette. Har plass 800 ca i køen

Kona:
Ser veldig bra ut, men det er igjen ikke en bil som er stor nok for oss, skuffet over at den på papiret har så høyt forbruk...

eGolf:
Best på alt unntatt plass, pris og leveringstid...

til slutt da, NYE LEAF:

Vi valgte ikke den fordi jeg mener det er den beste bilen, jeg har ikke engang kjørt den. Men vi kjenner godt Leaf fra før og tross sine svakheter så er den lett å like, null feil på begge gjør også at den var veldig kjekk å ha i kombinasjon med Teslaene selv om vi ikke hadde mye tull med våre Teslaer så var det litt sånn "Leafen går iallefall":)

Det jeg liker med den nye er først og fremst prisen vi får som Agroll medlemmer. Jeg har konkludert med at vi nok ikke vil tape mer på den nye enn om vi beholdet den gml pga god pris på den nye som LE utgave, da var det 9% rabatt mot 5-6% på den andre.

De har jo ellers ryddet opp i det meste som har vært under pari på Leaf, 150 hk gjør den godt, den gml var treg, det er enda større plass i bagasjerommet som er veldig viktig for oss. Den har fått alle sikkerhetstingene en venter i en ny bil i dag, ProPilot er vel akkurat så ubrukelig som i Tesla, men det blir gøy å teste det ut. Radarcruise er på plass og vil bli brukt mye. epedal virker lovende.

Redusert støynivå er også kjærkomment, jeg syns dette er veldig viktig for opplevelsen av hele bilen.

Det som skuffer mest er åpenbart at den bruker mye strøm, men det rapporteres jo både horiblet dårlige tall og veldig gode tall så jeg er ikke så bekymret, det er tydelig at den ikke er økonomsik i høy fart og i kulde, men begge deler er uaktuelt på Vestlandet.

Det skuffer ikke at den lader sakte og ikke har kjøling av den enkle grunn at dette var jeg kjent med, men det er klart dårligere enn f.eks på Ioniq, men vi hurtiglader så sjelden at det er mer av teoretisk interessen enn praktisk...

leafnor

@Bjoris, likte den med "Leafen går i allefall". For min del har Leaf'n erstattet familiens rescue-car Corolla. Med unntak av en tre års periode jeg hadde en HRV som bil nr to rett før Leaf, var det fra førerkortet kom i lomma i 1983 vært 72 Corolla, 84 Corolla, 98 Corolla og 94 Corolla-. Det vil si, den -72 Corolla'n har jeg på veien som veteran fortsatt. Leaf'n tror jeg er EL-bilens tvilling av bensinbilenes Corolla, den har i allefall fungert slik for oss til nå.
PS: Jeg har ikke eid andre EL-biler, så trender spå er særdeles dårlig statistisk grunnlag :D
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hwholthe

Noen som har vurdert å kjøpe ekstrautstyr fra for eksempel www.glynhopkinpartsonline.co.uk/ ? Ser ut som det blir en del rimeligere selv med frakt og MVA.

EV-FTW

Var et langt og fint innlegg der @Bjoris.
Fint med nyanserte innlegg, men jeg må jo ærlig si at jeg opplever deg som lite nyansert i forhold til nye Leaf. Måten du har vært kritisk til det negative, selv om ETA viser at forbruket er like høyt som forrige modeller.

Jeg kommer ikke til å kjøpe Ioniq, da den har for kort rekkevidde
Venter på flere biler med realistisk rekkevidde på over 30 mil uansett årstid.

Amperae er et alternativ, men leveringstid og uriskkerthet rundt bilens fremtid gjør meg skeptisk.

Og meninger om interiør er subjektivt, og jeg mener Ioniq ligger lysår foran min 30KWh Leaf. Ioniq er nesten på eGolf nivå. Alt er godt sammenskrudd. Det er myk polstring på dashbord. Fine dekorsømmer. Ratt som kan justeres alle veier. Elektriske seter med minne, med god justering. Osv.
Leaf er hardplast himmel , finnes ikke er snev av opplevd kvalitet.
Nye leaf er litt bedre, med et snev av myke materialer på dashbord, men fortsatt langt bak mange av sine rivaler

Dette har alltid vært en negativ ting med biler fra Japan. Tyske får man en god følelse når man setter seg inn i. Det stemmer liksom, og opplevd kvalitet er topp.
Japanske biler har vært litt A til B, virker , og det er det.

Mitt valg for å kjøpe Leaf, var at det var den bilen med lengst rekkevidde da. Og størst plass. ( i sin klasse). Den var greit priset, og driftssikker. Jeg kjøpte med fornuften, ikke hjertet.
Bilen er ikke vakker, men den er billig og gjør jobben sin. Den får ikke et snev av blod til å bruse, men jeg kommer frem uten å sovne.

EGolf er flott, og en bil jeg kunne tenkt meg, men er for lite å hente på rekkevidde for å kunne forsvare å bytte bil nå.

Har vurdert nye Leaf, da jeg vet det er en driftssikker og god bil. Men siden rekkevidden nok ikke er 30 mil , faller den gjennom for meg.
Men jøss, den ser bedre ut enn før, selv om veldig mye er gjenbruk.

Jeg er sikker på at de som har valgt nye Leaf blir fornøyde med valget.
Og jeg er spent på å se litt mer tester på rekkevidde etterhvert.
Og ikke minst, spent på å se hvordan en event 60kWh blir.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

snoemann

Bjoris : 1
Øystein K : 0

Ellers, er det noen som har sett noe til / hørt noe om mulighet for deling mellom bagasjerom og resten av kupè-en?

På den gamle Leaf-en kunne man få et slikt gitter som man får skrudd fast bak baksetene. (Vi har dette idag)

Nissan svarte meg at på den nye ville ikke dette gitteret, som kunne bestilles til den gamle, passe.
Så jeg måtte evt ventet med bestilling til det dukker opp noe på markedet (laster ofte svært høyt i bagasjerommet).
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Bjoris

Det handler mest om plass og pris for oss. Jeg hadde ikke byttet Leaf30 med Leaf40 om det ikke var for at X'en ble solgt litt brått. Planen var å ha X'en til 3 eller helst Y kom evt en annen midium SUV, men når fruen nektet å kjøre den ble det bare tull å ikke selge når vi kom særdeles gunstigst ut av Tesla eventyret også ned 33.000 i verditap på 3 biler og 70.000 km!

Vi fikk dermed plutselig behov for ny bil nr 1, ny Leafen er litt større og har litt lengre rekkevidden og er mye mer modrne på alle områder. Det var det som fristet.

Når prisen da er 279 for LE så var det ikke noe annet som var i nærheten egentlig, men det er jo ikke alle som får hverken Agrol rabatt eller LE utgaver, ser ut som du må ut med minst 320 for LE nå på finn.no.

Vi bytter nok Leaf40 allerede neste år med 3 eller Niro 60 eller Leaf60 for den del... Jeg tror verdifallet på 40 en blir mindre enn om vi beholdt 30en uansett

Bondeknøl

Sitat fra: Øystein K på lør 10. mar 2018, kl. 13:34

Det blir kanskje litt mye fokus på at Leaf ikke har justerbart ratt etc og er jo nevnt i veldig mange innlegg nå. Kanskje det er nevnt nok ganger nå?

At Ionic er en mye bedre bil enn Leaf har kanskje også vært nevnt mange nok ganger?

Du skryter jo av Leaf, men det blir kanskje litt mye av at Ionic er så mye bedre?
Vi er tross alt en god gjeng som er knallfornøyde med Leaf og ikke sliter i det hele tatt med sittestilling. Vi trenger ikke høre så mange ganger om hvor dårlig bilen vår er, vi er jo tross alt kjempefornøyd med bilen vår og vil ikke ha noe Ionic.

Ja vi er kanskje hårsåre, men kanskje det blir litt mye negativt om dette rattet med varme i som jeg liker så godt.

EV-FTW

Er forum er et sted for å diskutere og å komme med meninger.
Kan være det blir mye om ratt, eller om andre biler er like gode eller bedre.

Men når det kommer en «ny» modell, er det Irriterende at de ikke har rettet opp i banale småting. Og at de , ut fra mange tall og tester, ikke har klart å lage en mer effektiv bil.

Når det er sagt, bilen er fin den, og jeg vet at folk blir fornøyde.

Synes forresten det er artig at det nå har blitt satt opp en stilling mellom meg og Bjoris
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA