Innbytteverdi eller total avvisning?

Startet av morrun, man 27. nov 2017, kl. 01:41

« forrige - neste »

morrun

Hei.
Skal til å kjøpe en Leaf(brukt). Utfordringer med å få solgt fossil-bilen gjør at jeg har fått FOR god tid til å fundere. Det skrives mye urovekkende om importør, men forhandlerne er vel forskjellige(?).
Min mer eller mindre geniale plan basert på begrenset kjennskap til bilsalg, er å kjøpe en nyest mulig 30kwt-Leaf Nordic/Tekna, "Ny i Norge". Dette fordi jeg antar at jeg da, om tre års tid, vil bli møtt med åpne armer og et godt innbytte-tilbud hos importørens forhandler her i Fredrikstad/Sarpsborg-regionen. Når jeg skal kjøpe en nyere brukt neste generasjons Leaf (jeg har ikke tolmodighet til å vente i månedsvis på bestilt bil). Litt avhengig av km-stand ved kjøp vil bil på innbyttetidspungtet om tre års tid, ha gått ganske nøyaktig 100.000km. Jeg "frykter" at jeg vil få døra i fleisen hos Nissan-forhandleren om jeg kjøper en grå-import, uavhengig av om den var solgt ny i Frankrike, Sverige, USA eller hvor-som-helst. Hva tenker dere om et slikt resonnement? Noen som vil spå hva en Leaf 2016-modell er verdt når den er fire år gammel og har gått 99.000km?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

mzziaz

Sitat fra: morrun på man 27. nov 2017, kl. 01:41
Hei.
Skal til å kjøpe en Leaf(brukt). Utfordringer med å få solgt fossil-bilen gjør at jeg har fått FOR god tid til å fundere. Det skrives mye urovekkende om importør, men forhandlerne er vel forskjellige(?).
Min mer eller mindre geniale plan basert på begrenset kjennskap til bilsalg, er å kjøpe en nyest mulig 30kwt-Leaf Nordic/Tekna, "Ny i Norge". Dette fordi jeg antar at jeg da, om tre års tid, vil bli møtt med åpne armer og et godt innbytte-tilbud hos importørens forhandler her i Fredrikstad/Sarpsborg-regionen. Når jeg skal kjøpe en nyere brukt neste generasjons Leaf (jeg har ikke tolmodighet til å vente i månedsvis på bestilt bil). Litt avhengig av km-stand ved kjøp vil bil på innbyttetidspungtet om tre års tid, ha gått ganske nøyaktig 100.000km. Jeg "frykter" at jeg vil få døra i fleisen hos Nissan-forhandleren om jeg kjøper en grå-import, uavhengig av om den var solgt ny i Frankrike, Sverige, USA eller hvor-som-helst. Hva tenker dere om et slikt resonnement? Noen som vil spå hva en Leaf 2016-modell er verdt når den er fire år gammel og har gått 99.000km?
Tror det spiller svært liten rolle hva du har når du skal bytte. En kunde er en kunde. Det kan hende de vil skvise deg (mer) på innbytteprisen om du kommer med noe gråimport el. men i så fall kan du jo selge privat.

bob-bob

Sitat fra: mzziaz på man 27. nov 2017, kl. 08:06
Sitat fra: morrun på man 27. nov 2017, kl. 01:41
Hei.
Tror det spiller svært liten rolle hva du har når du skal bytte. En kunde er en kunde. Det kan hende de vil skvise deg (mer) på innbytteprisen om du kommer med noe gråimport el. men i så fall kan du jo selge privat.
Tror du tenker i riktige baner. Dog , erfaringsmessig er innbyttepris dårlig hos forhandler - men på plussiden er Leaf lett å selge brukt , privat . spesielt om det er norsk bil med gjenværende fabrikk garanti. Fikk over 40000 kr mer på privatsalg av forrige Leaf enn forhandler ville tilby , og bilen ble solgt etter 3 dager på finn. Pris på ditt prosjekt er umulig å spå , men du kan regne ca 35000,- pr år i verditap på Leaf  de første 3 årene i hvert fall. Men så synker nok verditapet litt , anslår ca 20000 pr år etter det ?  Jeg kjøpte en ny Tekna august 2013 og solgte den desember 2015 med 55k på telleren.  Fikk 186000,- den gang. Bilen kostet ca 260000 ny. Men jeg hadde hatt den over 2 år , og den hadde jo gått litt. Tror verditapet er litt lavere nå , for det er selgers marked. ( forutsatt norsk bil og i tipp topp tilstand ) 

Arha

Enig med bob-bob når det gjelder innbyttepris hos forhandlere.  Da jeg gikk over til Ampera-e i sommer ville forhandler bare gi 60000 for 2012-Leafen som var gått i underkant av 100000.  Etter 2-3 dager på Finn var bilen solgt for 83000.  I dag, etter økningene i bompriser i Oslo, hadde nok prisen vært en del høyere.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Burger

Størstedelen av beløpet de tar forsvinner svjv til forsikring i tilfelle det skjer noe med bilen de blir økonomisk ansvarlig for de neste 5 åra.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

morrun

Takk for gode tilbakemeldinger. Nå ser det jaggu ut som fossil-bilen blir solgt! Håper å være på jakt etter en Leaf om en uke eller to. En litt kjedelig observasjon, er at mens jeg har måtte redusere prisen på bilen jeg har til salgs, så har jeg sett en prisøkning på de aktuelle elbilene. Har nok en sammenheng med økte avgifter i Oslo. Det er nok ikke det klokeste tidspunktet å kjøpe Leaf på dette, men totalregnestykket taler likevel for det. Det kan lønne seg å betale 20.000,- for mye for en elbil, for å komme seg fort bort fra diesel. Sprøtt!
Mvh Morten 
Mvh Morten.

2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Olee

Det er nok ikke riktig tidspunkt å kjøpe på akkurat nå nei. Jeg ble tilbudt rundt 130 for min 2015 Nordic hos forhandler, men solgte den heller privat. Det gikk ikke mer enn en dag på Finn så var den borte for 180..

morrun

Sikkert sant. Samtidig tyder min ganske nitidige studie av Finn.no i disse dager på at Leafene ligger litt lengre igjen nå. Grå-importørene ser ut til å ha fått inn noen trailerlass og det verste panikken fra da bom-prisen ble skrudd opp, ser ut til å ha roet seg litt. Det tar fort et par uker før bilen jeg har solgt er levert og egenkapital og lån er tilgjengelige for å handle Leaf. Håper ikke det kommer noen nye påfunn fra MDG i mellomtiden.
Mvh Morten.

2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Goggen123

Det med importerte biler har jeg også sett, dukket opp mange i det siste.
jeg leaser 30 kwh som skal leveres tilbake i februar. I samtale med BNH om evt pris på tilbakekjøp sier de at de har solgt noen norske 30 kwh modeller i det siste type under 2 år gamle, under 20k kjørte km, for 250-260.000. Det er ikke mye verditap! Mye kan skje frem til februar, men med slike priser blir tilbakekjøp uaktuelt for meg.

morrun

Hei igjen. Noen som kan gi et "habilt" anslag om innbytteverdi på en norsk-solgt 30kwt 2016-modell av høyere utstyrsvariant?
Vil ikke henge ut noen selger. Opplyser derfor ikke annet enn at km.stand er helt kurrant og bilen påstått strøken. Selger hevder bilen har en innbytteverdi på ca 245.000,- hos Nissan-forhandler.
Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker at Nissan-forhandlerne skal leve av dette og etterspørselen nok er god. Tilsvarende bruktbiler ligger til salgs for ca 250.000,-/270.000,-. Derfor får jeg magefølelsen om at påstått innbytteverdi er noe overdrevet...
Mvh Morten.

2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

bob-bob

Synes det høres drøyt ut. En forhandler kan (kanskje) få 245000 ut  men en privatperson må nok fort slakke av 20000 i forhold til forhandler.  De har jo fort forsikringer og klargjøringskostnader ( og større forpliktelser i forhold til kjøpslov) i forhold til en privatperson , og det er således litt mer attraktivt for personer å kjøpe fra forhandler kontra privat. Men ettersom privatsalg pris ligger under forhandlerpris , så veier det opp relativt mye , spesielt ettersom bilen fortsatt har fabrikk garanti ! Men da må privatsalg pris ligge lavere selvsagt !

Ergo : er dette en privatperson så tviler jeg sterkt på at han får 245000,- i innbytte pris for den. Hvis han får det , oppgi gjerne forhandler for da vil jeg bytte inn min jeg også !  ;D ;D ;D

EV-FTW

Sitat fra: morrun på fre 01. des 2017, kl. 09:22
Hei igjen. Noen som kan gi et "habilt" anslag om innbytteverdi på en norsk-solgt 30kwt 2016-modell av høyere utstyrsvariant?
Vil ikke henge ut noen selger. Opplyser derfor ikke annet enn at km.stand er helt kurrant og bilen påstått strøken. Selger hevder bilen har en innbytteverdi på ca 245.000,- hos Nissan-forhandler.
Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker at Nissan-forhandlerne skal leve av dette og etterspørselen nok er god. Tilsvarende bruktbiler ligger til salgs for ca 250.000,-/270.000,-. Derfor får jeg magefølelsen om at påstått innbytteverdi er noe overdrevet...

Jeg vurderte nye leaf, og lokal Nissan forhandler kom med innbyttepris for min 2016 Nordic 30 kwt kjørt 37 000 km.

180 00 kr!!

De regnet med å få solgt den til 220 000.

Bilen er strøken.

Det du fikk som innbyttepris var jo helt enormt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

morrun

Takk for svar.
Selv om jeg legger til en null Øystein K, så er prisforskjellen mellom selgers påståtte innbytteverdi og sannheten så drøy at jeg kanskje skal være varsom med å kjøpe bil av han... Vel vel, det er fort gjort å snuble litt når man leker selger. Jeg kunne vel egentlig bare ringt en Nissanforhandler, for å finne ut antatt innbytteverdi.

Når jeg spør selgere om bilen de selger har 3,6 eller 6,6kw lader, er det mange som svarer at de har den oppdaterte ladekabelen... Sliter faktisk litt med å finne ut hva slags lader som sitter i enkelte av bilene til salgs. Tror dere enhver Nissan-forhandler med et tastetrykk kan svare meg utifra registreringsnummer, når det gjelder biler som er kjøpt nye av Nissanimportøren?
Mvh Morten.

2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

kaiat

Legger du inn chassisnr på denne sida, får du opp hvordan bilen er utstyrt fra fabrikk: https://partsouq.com

Ellers kan nok en Nissan-forhandler svare på det samme.

morrun

Jøss Kaiat, Viste ikke at slikt fantes så lett tilgjengelig. Søkte på èn bil og der står det "6KW ON-BOARD CHARGER". Da regner jeg med at den ikke er den minste originale?
Mvh Morten.

2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA