Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?

Startet av Initium, søndag 26. november 2017, klokken 19:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Amatøren på torsdag 30. november 2017, klokken 19:19
Åh, FAEN...... Solbrillene ligger igjen i den forrige bilen!

Nei takk! Jeg vil bruke min bil helt frem til destinasjonen.

:+1: Samme her.
Model S 85D

doldis1

 
SitatSå du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige?

Jeg har tenkt på dette og ja jeg tror det. Hvorfor sitte og humpe langs veien i 50 mil hvis man ikke skal
bruke sin egen bil dit man kommer uansett?
Autonom bil fra hjemmet til flyplassen og ny autonom bil på ankomststedet..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 30. november 2017, klokken 20:16
SitatSå du regner med at autonome biler vil gjøre langturer unødvendige?

Jeg har tenkt på dette og ja jeg tror det. Hvorfor sitte og humpe langs veien i 50 mil hvis man ikke skal
bruke sin egen bil dit man kommer uansett?
Autonom bil fra hjemmet til flyplassen og ny autonom bil på ankomststedet..

Stort sett finner jeg at bruk av kollektive fremkomstmidler - enten man snakker om fly, tog, trikk eller buss - ikke går der og da og ditt som passer meg. Joda, greit nok at det kan hjelpe *noe* med autonome tilkallingsbiler i hver ende, men ikke mye. Spesielt ved fly så er det ofte lange ventetider i begge ender i tillegg til selve flyreisen. 

... og skulle man først velge denne fremgangsmåten håper jeg virkelig at vi snakker om elektriske fly også - helst med autopilot ;)
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amatøren på torsdag 30. november 2017, klokken 19:10
Sitat fra: Amoss på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

:+1: Samme her.

Samme her. På turen Oslo-Trondheim (6,5 timer, ca 500km) blir det fort 3-4 pauser av forskjellig art, selv om bilen bare trenger ett eller to korte stopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

 .
Sitatog skulle man først velge denne fremgangsmåten håper jeg virkelig at vi snakker om elektriske fly også - helst med autopilot ;)

Jeg tenkte flying fortress på billig bunkerolje  :D  Neida kan godt bli elfly, eller noe helt annet..
Den største feilkilden når en spår framtiden er nok at forestillingsverdenen en henter elementer fra er
nåtiden.
Se på Hydrogenbilen. Den viktigste grunnen til at den har holdt ut så lenge er forestillingen om at en bil
må ha drivstoff på en tank ...!  Ren objektiv matematikk forteller at hydrogen aldri vil gå mainstream som
personbildrivstoff....punktum!
Så helt egentlig kan spådommer om framtiden like godt bli skivebom , historieboka viser vel at det
faktisk sannsynligvis blir det  ;)

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 01. desember 2017, klokken 00:00
Jeg tenkte flying fortress på billig bunkerolje  :D  Neida kan godt bli elfly, eller noe helt annet..
Den største feilkilden når en spår framtiden er nok at forestillingsverdenen en henter elementer fra er
nåtiden.

Poenget mitt var vel ikke først og fremst om det skulle være ett batterielektrisk fly, men at om det skulle være ett fossildrevet fly så tilkommer det nok ett argument for å ta langturen i elbilen, uansett om det er tilkallingsautonome biler eller ei, og uavhengig om hvor (u)elegante løsninger man har for ladeinfrastrukturen.
Model S 85D

stefse

Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. Tanken høres vill ut i dag, men gitt en klode uten overflod av billig brennstoff i flytende form, er kanskje dette et rimelig alternativ, om man har god tid. Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, og blir nærmest et null-foretak hva energi angår. Hyper-presis værmelding gjør at man utnytter jetstrømmer og lokale værforhold. Ombord har man lugarer og velferdstilbud, slik at en 2-3 dagers tur over atlanteren føles helt ok, i forhold til dagens krampaktige flyruter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

Interessant tråd! Tidligere diskusjoner har vært inne på at bensinstasjonene er basert på drivstoffmonopol, at fossilbiler MÅ besøke dem. De kan ikke ha monopol på strøm, så da sklir de over på en annen konkurransearena med mange flere konkurrenter. Selv en matbutikk kan gi bedre tilbud enn en bensert, med åpent til 23, kundetoalett, ferskvaredisk og et utvalg påsmurt. Vanskelig å drive bensinstasjon med overskudd da. Som nevnt tidligere i tråden så tror jeg noen innser at løpet er kjørt, de vil ikke investere i et opplegg de er dømt til å tape, mens andre inngår allianser med ladetilbydere (Circle K + Grønn Kontakt f.eks) for å holde ut litt til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

HCO

En annen strategi kan være å finjustere tilbudet sitt mot fossilbilistenes behov, og satse på at man overlever i fossil-nisjen mens andre kjeder bruker for mye penger på å "bredde seg ut" og dukker under av den grunn. Det kan virke som om det er slik Esso tenker.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Amoss

Sitat fra: stefse på fredag 01. desember 2017, klokken 18:50
Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. ...
Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, ...

Interessant tanke, liker ideen :)

Men for det første - dersom de har solceller, hvorfor behøver de da å produsere hydrogen for fremdrift?  Oppdrift - greit nok, men fremdriften kan vel best omgå omveien om hydrogen.

Som ett alternativ til å kjøre bil høres det ut som ett dårlig forslag :p  Greit nok "over dammen" hvor det enn så lenge ikke er blitt laget noen "boring" tunneler, men ikke hva jeg hadde valgt for å komme meg raskt rundt i landet/Europa... 

Men kanskje ett 24-timers luftskipscruice tur/retur Danmark eller England kunne vært en ide? ;)
Model S 85D

Porsgrunn

Det som truer klassiske bensinstasjoner akkurat nå er ikke først og fremst elbilen, men automatstasjonene.

Hvorfor stoppe ved og betale mer for drivstoffet ved en betjent stasjon når det ofte er raskere, rimeligere og høyere tilgjengelighet på automatstasjoner. Temmelig sikker på at økningen av automatstasjoner er hovedgrunnen til nedgangen i betjente stasjoner de siste tiårene, selv om vi fortsatt har prosentvis færre ubetjente stasjoner enn mange andre europeiske land.

Tror ikke jeg er den eneste som sjelden fyller på betjente stasjoner, men stopper der av andre grunner som kaffe, mat, toalett osv. Stasjoner med god beliggenhet som endrer seg i retning av et godt fullservice tilbud for sjåføren i tillegg til å være lade/fyllested tror jeg har gode fremtidsutsikter.

De blir nok færre, men de har tross alt mange funksjoner som de kan få inntekter fra.

Beckern

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 23:02
Sitat fra: Amatøren på torsdag 30. november 2017, klokken 19:10
Sitat fra: Amoss på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02Selv stopper jeg på langturer langt oftere på bensinstasjonene enn det jeg trenger påfyll av drivstoff til bilen.

:+1: Samme her.


Samme her. På turen Oslo-Trondheim (6,5 timer, ca 500km) blir det fort 3-4 pauser av forskjellig art, selv om bilen bare trenger ett eller to korte stopp.

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.

At unger krever stadig stans blir ikke noe argument for det ene eller det andre i grunnen.

Øyvind.h

En persons behov og definisjon definerer naturligvis ikke andres behov eller definisjoner.

Jeg er vant til å kjøre det jeg kaller langt. Selv når det bare er kona og jeg tar vi gjerne 10-15 min pause på 500km/6,5 timer. Med S90D'en dekket det også ladebehovet. Med S100D er det ikke behov for lading på vår/sommer/høst på det strekket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Beckern på lørdag 02. desember 2017, klokken 11:45

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.


Det er helt sikkert noen som gjør dette, men er det normalen? Og er det trafikksikkert? Jeg tror normalen er å legge inn en pause på såpass lange turer.

På 70-tallet var bilbelte i baksetet, og sikring av barn bortimot ukjent. I dag er det utenkelig. Over tid endrer vi adferd. Og om noen år tror jeg langkjøring uten pauser blir sett på som uansvarlig. (Med mindre kjøringen er autonom.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

Sitat fra: Amoss på fredag 01. desember 2017, klokken 20:27
Sitat fra: stefse på fredag 01. desember 2017, klokken 18:50
Personlig ville jeg foretrukket luftskip, hehe. ...
Luftskipet er kledd med solceller, produserer delvis egen hydrogen til fremdrift og oppdrift, ...

Interessant tanke, liker ideen :)

Men for det første - dersom de har solceller, hvorfor behøver de da å produsere hydrogen for fremdrift?  Oppdrift - greit nok, men fremdriften kan vel best omgå omveien om hydrogen.

Som ett alternativ til å kjøre bil høres det ut som ett dårlig forslag :p  Greit nok "over dammen" hvor det enn så lenge ikke er blitt laget noen "boring" tunneler, men ikke hva jeg hadde valgt for å komme meg raskt rundt i landet/Europa... 

Men kanskje ett 24-timers luftskipscruice tur/retur Danmark eller England kunne vært en ide? ;)
Ja nå ble vel dette en avsporing, men luftskipet må jo ha fremdrift om natten også. Batterier er tungt, og hydrogenfabrikken trenger man jo uansett ombord. Men selvsagt er det best å la strømmen gå rett til propellene idet den blir produsert i solcellene. Imidlertid tror jeg man må ha med ekstra energi i form av hydrogen, enten egenprodusert mens skipet står på bakken, eller levert eksternt som bunkers. Såfremt det ikke dukker opp ekstremt lette batterier som kan lagre mange ti talls MWh med energi.

Jeg har reist endel rundt i verden, men det som slår meg er at det ikke hadde gjort meg noenting om terskelen til å ta en lang reise var litt større. Istedetfor å lide seg gjennom turen i en trang flykabin, eller betale det hvite ut av øyet for et mer justerbart sete, hadde turen blitt en slags fornøyelse, en opplevelse i seg selv.  Litt tilbake til gamle dagers romantikk :)

edit: Hvis jeg hadde hatt valget mellom 6-7 timer nedklemt i en 737, eller en behagelig lugar med overnatting på en 24 timers reise til Gran Canaria, hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt. Spesielt med småunger på slep. Greit nok at turen ville tatt lengre tid, men samtidig ville man kunne slappe av og sette mer pris på tiden man tilbringer med familie eller gode venner ombord i luftskipet. Eller ganske enkelt sovet søtt, og våkne uthvilt på destinasjonen. :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA