Nye Nissan Leaf launch eidition - halogen vs. LED pærer i hovedlyktene

Startet av Geir G-K, lør 25. nov 2017, kl. 20:52

« forrige - neste »

Geir G-K

Hei kloke forum!

Jeg var i dag innom Birger N. Haug i Oslo i forbindelse med at vi vurderer å kjøpe en Nissan Leaf launch edition. Jeg fikk da opplyst følgende vedr. leveringstid:
Dersom jeg velger en variant med halogen hovedlykter (ellers helt lik) er leveringstiden april. Dersom jeg velger standard LED hovedlykter er leveringstiden juli.

Jeg har ikke noen videre kjennskap til fordeler/ulemper med halogen vs. LED hovedlyspærer på denne bilen. Kan noen opplyse meg om hva forskjellen er, og om denne er «vesentlig» i favør av LED?

På forhånd takk!

Mvh Geir

Trond.m

Det blir vel omtrent som forskjellen mellom halogenlys og Xenon. LED lysene har fått veldig god omtale i en test, så det er ikke tvil om at det er en stor fordel. Personlig ville jeg nok ha ventet litt lenger for å få LED lys, men andre kan vurdere det annerledes.

oarnoe

Jeg har kun erfaring i å gå fra Xenon til Led på VW, her forskjellen utrolig. Lyser kanskje ikke lengre, men lyser sterkere.

Så et valg mellom halogen eller led blir i min verden veldig enkelt.

Sent from my iPad using Tapatalk
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

oarnoe

Sitat fra: Geir G-K på lør 25. nov 2017, kl. 20:52
Jeg fikk da opplyst følgende vedr. leveringstid:

Dersom jeg velger en variant med halogen hovedlykter (ellers helt lik) er leveringstiden april. Dersom jeg velger standard LED hovedlykter er leveringstiden juli.

Litt det samme som for E-Golf altså, om en ønsker aktive baklamper øker leveringstiden med måneder der også.

Ikke gode nyheter for oss som venter på mulighet til å spesifisere egen bil med eget utstyr og farge når det gjelder leveringstid.

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

benjadin

Jeg har forventet levering mai på min Launch Edition, og der sto full-LED på utstyrslisten. Må jeg belage meg på å akseptere en bil med halogenlys hvis det er det som plutselig står der når jeg skal hente min nye bil? Jeg har jo bestilt Launch Edition nettopp pga. at utstyret var såpass omfattende. Bør jeg kontakte forhandler om dette?
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Oddaa

Sitat fra: oarnoe på søn 26. nov 2017, kl. 09:17
Litt det samme som for E-Golf altså, om en ønsker aktive baklamper øker leveringstiden med måneder der også.

Ikke gode nyheter for oss som venter på mulighet til å spesifisere egen bil med eget utstyr og farge når det gjelder leveringstid.
Forskjellen er vel at LED nærlys har en praktisk og sikkerhetsmessig funksjon, i motsetning til de aktive baklampene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Geir G-K

Sitat fra: benjadin på søn 26. nov 2017, kl. 15:50
Jeg har forventet levering mai på min Launch Edition, og der sto full-LED på utstyrslisten. Må jeg belage meg på å akseptere en bil med halogenlys hvis det er det som plutselig står der når jeg skal hente min nye bil? Jeg har jo bestilt Launch Edition nettopp pga. at utstyret var såpass omfattende. Bør jeg kontakte forhandler om dette?

BNH var veldig tydelig på forskjellen mellom halogen og LED til meg, med tilhørende leveringstid. Dersom du ikke har hørt noe om halogen fra forhandleren du kjøpte hos ville jeg ikke vært bekymret, da får du standardversjonen som er med LED.

Geir G-K

Takk for gode svar!

Siden det kun (i følge BNH) er pærene som er forskjellen antar jeg at det er mulig å etterbestille LED-pærer og få byttet fra halogen til LED etter at jeg har fått bilen. Hva tror dere?

Gordon Retriever

Trond.m

Sitat fra: Geir G-K på søn 26. nov 2017, kl. 21:12
Siden det kun (i følge BNH) er pærene som er forskjellen.
Hvis BNH selgeren sier det er så enkelt ville jeg sørget for å få med i kontrakten at de bytter til LED pærer før du får bilen. Så ender de nok med å måtte bytte hele lykten for egen regning  ;)

Trond.m

Sitat fra: nix på søn 26. nov 2017, kl. 21:25
Alle norsksolgte Leaf launch edition skal ha LED hovedlykter, lyktespylere og vinterpakke.
Det står ikke noe i prislisten / utstyrslisten at den har lyktespyler, men det er vel påbudt hvis lysstyken er over et visst nivå.
Ser forresten at det har kommet en ny utgave av prislisten (15.11.17) på Nissan.no.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Geir G-K på søn 26. nov 2017, kl. 21:12
Takk for gode svar!

Siden det kun (i følge BNH) er pærene som er forskjellen antar jeg at det er mulig å etterbestille LED-pærer og få byttet fra halogen til LED etter at jeg har fått bilen. Hva tror dere?
LED hovedlys er ikke bare snakk om en "pære", det er mye mer omfattende enn som så. For det første så er hele hovedlykten totalt forskjellig med enten a) automatisk høydejustering eller b) automatisk nivåjustering på fjærene på bilen ifht last.
Reflektor har en annen godkjenning enn for både halogen og HID. Det hjelper altså ikke at selve LED pæren er ECE godkjent for veibruk(Phillips har kommet med noen H4 LED nå som er det) så lenge ikke lykten i seg selv er godkjent for LED(eller HID).
Lyktespyler er også et krav for biler med LED(men de fleste norske biler blir levert med lyktespyler uansett).
Blir bilen levert med halogenlys kan den i praksis aldri får LED-lys siden automatisk høydejustering av lysene krever en lastsensor på bakakselen som biler med halogen neppe har på plass. Kan vel kanskje ettermonteres og ledningsnett er kanskje på plass til det men jeg tviler at noen forhandlere vil gjøre denne jobben. Bilen har jo også en typegodkjenning som sier spesifikt hva den har av slikt utstyr.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Bondeknøl

Trodde de fleste hadde fått med seg dette, men for ordens skyld:

-De bilene som tilbys med halogenlys var ment for ett annet marked der de har biler til overs, og tilbyr disse til bla oss nordmenn. Det skal ha akkurat samme utstyrsnivå som launch edition bortsett fra LED-lys.

-Fordelen med disse bilene med halogenlys er at de kan få flere biler kjapt inn i det norske markedet og for oss forbrukere gir det oss en mulighet til å få en bil i andre farger enn de to på launch edition. Vet ikke om jeg husker rett men halogenbilene fåes også i burgunderrød, grå, bronsebrun og flere som jeg ikke husker. Mener på at hvit ikke er tilgjengelig enda.
Dette er den største fordelen med halogenutgaven at en har flere fargevalg enn launch edition og kan leveres omtrent på samme tid.

Halogenvarianten er ingen humbug gråsoneimport i det hele tatt, men biler som er til overs ment for andre deler av verden.

Har bare hørt dette om halogenlysbilene av selger så kan ikke dokumentere det.

Beckern

Sitat fra: smaug01 på man 27. nov 2017, kl. 08:57

Lyktespyler er også et krav for biler med LED
Ganske sikekr på at det leveres biler i norge uten lyktespyler men med LED, originalt.

Trond.m

Sitat fra: Beckern på tir 28. nov 2017, kl. 16:10
Sitat fra: smaug01 på man 27. nov 2017, kl. 08:57

Lyktespyler er også et krav for biler med LED
Ganske sikekr på at det leveres biler i norge uten lyktespyler men med LED, originalt.
Min 2018 BMW 225XE har adaptive BI-LED hovedlys og mangler faktisk lyktespylere når jeg sjekket etter. Min BMW 1-serie med BI-LED hadde derimot lyktespyler. Så det er nok ikke noe absolutt krav, og jeg oppfatter lyset i 225 som sterkere enn i 1-serien.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA