Nye Nissan Leaf launch eidition - halogen vs. LED pærer i hovedlyktene

Startet av Geir G-K, lør 25. nov 2017, kl. 20:52

« forrige - neste »

rsomby

Sitat fra: TM på tir 28. nov 2017, kl. 16:41
Sitat fra: Beckern på tir 28. nov 2017, kl. 16:10
Sitat fra: smaug01 på man 27. nov 2017, kl. 08:57

Lyktespyler er også et krav for biler med LED
Ganske sikekr på at det leveres biler i norge uten lyktespyler men med LED, originalt.
Min 2018 BMW 225XE har adaptive BI-LED hovedlys og mangler faktisk lyktespylere når jeg sjekket etter. Min BMW 1-serie med BI-LED hadde derimot lyktespyler. Så det er nok ikke noe absolutt krav, og jeg oppfatter lyset i 225 som sterkere enn i 1-serien.

Ikke et krav nei. Det kommer an på styrken.
Tesla leveres med 25w led hovedlys uten lyktespylere. Det er 10w mindre enn usa versjonen og litt dårligere lys, men dette gjøres for å unngå krav om lyktespylere.

Joltus

Edit der...

Delskinn følger med, skinn må man betale 8k for.... Det endrer det jo litt, men delskinn er vel regnet for flottere enn vanlig seter?

Kårepåsporet

Ganske sikekr på at det leveres biler i norge uten lyktespyler men med LED, originalt.

Hyundai Ioniq har ikke lyktespyler, den har LED nærlys. Heller ikke noe nivåjustering av lykter eller fjærer.

FroBe

Krav om lyktespyling og automatisk nivåjustering kommer kun hvis lysstyrken overstiger 2000 lumen.
Dermed må 35W xenon (>3000 lumen) ha dette, mens 25W xenon slipper unna.
https://www.carlightblog.com/2013/10/22/a-clean-beam-the-purpose-of-the-headlamp-washer-system/

Samme gjelder de kraftigste LED som avgir mer enn 2000 lumen, men er urelevant for alle 55W halogen siden disse ligger mellom 1000-1500 lumen.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Beckern

Sitat fra: rsomby på tor 07. des 2017, kl. 13:43
Sitat fra: TM på tir 28. nov 2017, kl. 16:41

Min 2018 BMW 225XE har adaptive BI-LED hovedlys og mangler faktisk lyktespylere når jeg sjekket etter. Min BMW 1-serie med BI-LED hadde derimot lyktespyler. Så det er nok ikke noe absolutt krav, og jeg oppfatter lyset i 225 som sterkere enn i 1-serien.

Ikke et krav nei. Det kommer an på styrken.
Tesla leveres med 25w led hovedlys uten lyktespylere. Det er 10w mindre enn usa versjonen og litt dårligere lys, men dette gjøres for å unngå krav om lyktespylere.
Nå snakker du vel om xenon?

jsa061

Noen som vet hvordan halogen ser ut? Ser de like "tøff" ut som LED-hovedlyktene?

E_S

Sitat fra: Geir G-K på lør 25. nov 2017, kl. 20:52

Dersom jeg velger en variant med halogen hovedlykter (ellers helt lik) er leveringstiden april. Dersom jeg velger standard LED hovedlykter er leveringstiden juli.

Enkelt og greit: Jeg hadde gladelig ventet for å få LED. Halogen er mye dårligere, gammeldags og ikke noe man vil ha.
:)

Beckern

Sitat fra: E_S på lør 16. des 2017, kl. 14:16
Sitat fra: Geir G-K på lør 25. nov 2017, kl. 20:52

Dersom jeg velger en variant med halogen hovedlykter (ellers helt lik) er leveringstiden april. Dersom jeg velger standard LED hovedlykter er leveringstiden juli.

Enkelt og greit: Jeg hadde gladelig ventet for å få LED. Halogen er mye dårligere, gammeldags og ikke noe man vil ha.

Jeg vet sannelig ikke jeg.
Det er tross alt bare snakk om lysene her. Det er er bil bak disse også.
Skulle jeg bestilt nå kan det godt hende jeg hadde gått for Halogen i April.
Det blir jo også stadig bedre led pærer til halogen reflektorer. På min MC har jeg en utmerket H4 pære med veldig godt lys og skarpt nærlys skille.
Ville nok funnet noe tilsvarende til en ny bli med halogen lys også.

hsa77

LED gir fantastisk lys, men det har en enorm ulempe i vinterlandet Norge - lyktene avgir nesten ingen varme og snø/is kan derfor bygge seg opp på lyktene. Lyktespylere hjelper naturligvis, men en kald vinterdag vil faktisk spylervæsken også fryse på de kalde led-lysene. Halogen og Xenonlamper avgir såpass mye varme at de ikke har disse problemene. Eneste løsning er vel å bygge inn varmetråder i lykteglassene, men det er det vel ingen biler som har fått ennå.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Kårepåsporet

Å si at det er et enormt problem med LED frontlykter er vel en overdrivelse? Legge på voks slik at det skal litt mer til for at det fryser, i tillegg kan en ha en sprayflaske med is fjerner eller spylervæske på, hvis en er plaget med veldig oppbygning av is......

hsa77

Sitat fra: Kårepåsporet på lør 30. des 2017, kl. 23:20
Å si at det er et enormt problem med LED frontlykter er vel en overdrivelse? Legge på voks slik at det skal litt mer til for at det fryser, i tillegg kan en ha en sprayflaske med is fjerner eller spylervæske på, hvis en er plaget med veldig oppbygning av is......
At det er et enormt problem var kanskje å ta litt hardt i, poenget mitt var bare at det også finnes ulemper med led-lys. Hvor store problemer man får med snø/is på lyktene avhenger av utformingen av bilens front og ikke minst hvor ofte man kjører i kaldt snøvær!

elekTrond

Er det mange biler på det norskee markedet nå, med LED hovedlys? Rart at vi ikke hører noe om det i media, om det var et problem. Hvor mange watt er det i ei slik?

Lommelykter er jo kjent for bli så varme at de lages av aluminium - for kjøling. Og det er allerede før lyktenerdene har moddet og snekret sine egne, vasskjølte varianter ...  8)
'13 Mjau

hsa77

Problemet er nok størst på lastebiler og andre biler med ganske rett front hvor snø/is lettere bygger seg opp. NRK skrev nylig en artikkel om det: https://www.nrk.no/telemark/led-lys-dekkes-til-av-is-og-sno-1.13830466

Kårepåsporet

Kjører selv Ioniq, den har LED, Leaf kommer med led, e-Golf tror jeg har LED.
Om få år vil jeg tro at alle biler bedre utstyrt enn grunnmodellen vil ha LED.

For egen del så opplever jeg snøvær når snøen legger seg på frontruten som større problem, viskerne blir innpakket i snø og is. Da må en gjerne stoppe ofte for å gjøre frontrute og viskere rene....

Mobileum

e-Golf har varmetråder i frontruten, så dette problemet har jeg aldri hatt.

Og når det gjelder LED har samme bil dynamiske frontlys som overgår det meste (Testet av Tesla-Bjørn):

https://www.youtube.com/watch?v=K1MjLSHq-_Q
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA