Endelig "ok" lading på Jessheim Storsenter

Startet av Panduck, lør 25. nov 2017, kl. 14:12

« forrige - neste »

Orbit

Spekulativt, er dette en sideeffekt av den nye parkeringsforskriften. Den krever at inntil 6% av parkeringsplassene bygges om til ladeplasser, så lenge det er udekket etterspørsel. Ved å sette prisen såpass høy, senker de etterspørselen nok til at de slipper å bygge ut.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: E_S på ons 07. nov 2018, kl. 17:49
Nå har det blitt 1,-/minutt for å lade på Jessheim Storsenter. Administrert av Fortum. Har snakket med Fortum om hvorfor det ikke er mengdeprising, da 1,-/minutt er helt håpløst for alle andre enn de med 22kW lader på ikke-lastdelte stasjoner, og de er helt enig, men det er senterets ladeanlegg og de hadde stått på sitt og ønsket minuttprising.

Jeg kommer i hvert fall aldri til å lade der til den prisen, selv med bil som støtter 22kW er det horribelt dyrt når man ikke aner hvilken effekt man egentlig kommer til å få. Da jeg ladet i gratisperioden var det alt fra 7A til 19A jeg så der..

Da blir det vel der som i Fredrikstad da. Der er prisen 50,- pr. time. Som man kan se på bildet under er det 15 stk. ladestasjoner på rad og rekke i Apenesfjellet P-hus. Jeg har aldri sett en eneste av de i bruk. På bildet er det godt belegg i P-huset ellers, masse elbiler og ladbare hybrider står parkert der. Men absolutt ingen lader. Dessverre, man skulle jo gjerne sett at f.eks de ladbare hybridene fikk fylt opp batteriet mens eier var på kino for eksempel. Man har også klart å sette en maksgrense på 3 timer, så skal man på kino + spise middag går det uansett i dass for da må bilen flyttes i mellomtiden. Håpløst.

Så vidt jeg vet er det også maks 7,4kW fra disse, men har ikke testet. Kan hende det bare er 3,7kW.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på ons 07. nov 2018, kl. 18:21
Spekulativt, er dette en sideeffekt av den nye parkeringsforskriften. Den krever at inntil 6% av parkeringsplassene bygges om til ladeplasser, så lenge det er udekket etterspørsel. Ved å sette prisen såpass høy, senker de etterspørselen nok til at de slipper å bygge ut.....

Det er det jeg mistenker skjer i Fredrikstad ihvertfall. De bygger ut det de absolutt må og setter prisen så høyt at ingen noensinne lader om man ikke er helt desperat. Men da kjører man heller til en hurtiglader, som er MYE billigere i bruk.

Panduck

Vel, jeg var på Jessheim og ville helst ha strøm. 11kW er "ok" selv om det blir dyrt med 1kr pr minutt. Men jeg klarte ikke engang å starte laderen, hverken med app eller brikke. Kjørte til Coop Bygg på Jessheim og ladet for 0.6kr pr minutt, handlet der istedenfor Jernia. Så får heller senteret prise seg vekk. Skal skrive litt på veggen til Storsenteret på facebook, jeg har INGENTING i mot å betale for strøm på parkering, men 1kr pr minutt er vel mye på et senter, det er greit som nødlading langs veien, ikke ved shopping.

E_S

Ja, med mengdeprising blir prisen anstendig selv på stasjoner med lavere effekt, men 1,-/minutt er som sagt bare akseptabelt om man har bil som støtter 22kW og punktene leverer 22kW uten lastdeling slik at man får det hele tiden.

Fiaten jeg har lader med 7kW max, og der plugger jeg inn mens jeg er et sted med Grønn Kontakt-lading om jeg trenger siden det er spiselig pris. Den lades aldri på minuttprisede ladere, det blir for dyrt.
:)

Panduck

Har sagt hva jeg mener på facebook, det har en annen også gjort. Vi handler en god del på Jessheim Storsenter, og det vil bli betkraktlig mindre np, lader langt billigere på Coop, og har heller ikke lyst til å støtte et senter som tydligvis legger seg på en demonstrativ pris-politikk.

Sist vi var der var det nær umulig å finne vanlig parkeringsplass, kun 3 elbiler ladet. En sto parkert uten å lade

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på ons 07. nov 2018, kl. 21:48
Vel, jeg var på Jessheim og ville helst ha strøm. 11kW er "ok" selv om det blir dyrt med 1kr pr minutt. Men jeg klarte ikke engang å starte laderen, hverken med app eller brikke. Kjørte til Coop Bygg på Jessheim og ladet for 0.6kr pr minutt, handlet der istedenfor Jernia. Så får heller senteret prise seg vekk. Skal skrive litt på veggen til Storsenteret på facebook, jeg har INGENTING i mot å betale for strøm på parkering, men 1kr pr minutt er vel mye på et senter, det er greit som nødlading langs veien, ikke ved shopping.

60,- pr. time for 11kW er en kWh-pris på 5,45, noe som er ca. 40-45% dyrere enn hurtiglading til 2,50 pr. minutt. Dermed blir det lite attraktivt i forhold til å ta en kjapp hurtigladestopp. Prisen for 11kW på et kjøpesenter bør etter min mening ikke overstige 15,- pr. time.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på ons 07. nov 2018, kl. 23:46
60,- pr. time for 11kW er en kWh-pris på 5,45, noe som er ca. 40-45% dyrere enn hurtiglading til 2,50 pr. minutt. Dermed blir det lite attraktivt i forhold til å ta en kjapp hurtigladestopp. Prisen for 11kW på et kjøpesenter bør etter min mening ikke overstige 15,- pr. time.

Helt enig, men når valget står mellom å stoppe på veien hjem og vente på hurtiglading for 2.5kr pr min, eller å lade på 11kW på 1kr pr minutt mens vi handler, virket det ok. Også når batteriet er såpass kaldt at jeg ikke får mer enn litt over 20kW fra en hurtiglader, da blir det ikke spesielt billigere. Har ikke annet enn 6A stikkontaktlader før elektriker får installert lader i nye-huset, og det holder ikke alltid :P Uansett, 0.6kr pr minutt hos Coop ble mye bedre pris.

Panduck

I går var jeg innom Jessheim Storsenter og startet ladingen med Plugsurfingbrikken. Da ble det 2.5kr pr kWh istedenfor 1kr pr minutt. Da ble prisen plutselig langt mer akseptabel.

Merkelig at fortum vil at kunder som bruker deres egen brikke skal betale mer enn de som bruker plugsurfing (joda, jeg vet at fortum eier plugsurfing, det gjør det ikke mindre forvirrende...)

Dette gjelder en rekke ladepunkt, ikke bare Jessheim Storsenter. Så, spar penger, bruk plugsurfing.

(dette blir sikkert pris for fortum sine kunder etterhvert også, men inntil det...)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA