Betaling for lading på jobben

Startet av Carl Anton Stenling, tir 21. nov 2017, kl. 19:48

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tir 21. nov 2017, kl. 19:48
På jobben planlegges det å innføre betaling for lading i ansattgarasjen. Selve parkeringen er allerede betalt, men man skal altså nå betale for lademuligheten/strømmen. Ladeuttakene har kun 6 A strømstyrke slik at maksimalt kan man hente ut rundt 12 kWh daglig.

Hva mener du er fornuftig ladepris per måned?

Gi de ansatte gratis strøm. Se på det som et bonus fra bedriften for å stimulere til mest mulig miljøvennlig transport. Legg inn et avsnitt om elbil-lading i årsberetningens kapittel om tiltak bedriften tar for å redusere miljøbelastningen.

Deretter bestiller du opprinnelsessertifikater for fornybar strøm på bedriftens strømforbruk fra strømleverandøren. Det koster så lite, og kan legges inn som selvskryt i årsberetningen det også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

leafnor

Hva om lønnen er konkurransedyktig fra før, og bedriften har masse velferdsgoder til alle fra før.
Da bør det holde at arbeidsgiver ordner slik at den som vil kan kjøpe seg EL-bil uten at det ytterligere må til goder for å ha et gode. For det er jo et gode å kunne kjøre uten bompasseringer, lave drivstoffutgifter etc. og at arbeidsgiver har gjort det så at de som bor langt unna og "egentlig" ikke kunne kjørt EL-bil, plutselig får til det i og med det lar seg lades på jobben.

Ser når det diskuteres hva det koster arbeidsgiver å ha en EL-bil ladende så regner mange kun energiprisen. Den variable strømprisen er gjerne energien og nettleien. Den kan på min arbeidsplass bli omlag  70 øre eks.mva. I tillegg, som på min arbeidsplass, er det effektgebyr. Det er 500,-/kW/år. Altså, et effektuttak på 1 kW koster 500 for året.
Lader man på 16A og trekker 3,3 kW er effektgebyret på et år alene 1650,-, selv om en har ladet i en time ded siste 12 mnd..
I tillegg, også med ref min arbeidsplass, avskrives installasjonen av de noen og 30 ladepunktene over 10 år. Kostnaden var over 400.000,-  for å sette opp ladepunktene. Det betyr avskrivning på 1100,- i året de neste 10 år for å "nedbetale" anlegget.
Så, den første timen lading koster bedriften 2650,- på bunnlinjen per år per ladepunkt om alle blir brukt. På det kommer den variable strømprisen.
I snitt vet jeg at de som lader på jobb bor slik at de bruker omlag 6kWt per dag. Blir omlag 1300 kWt/år, eller omlag 900,- ved 70 øre/kWt.
En gjennomsnittlig ladeplass koster altså før avskrivning på installasjon for min arbeidsgiver 2550,-/år.
Med avskrivning, godt over 3500,-/år. Med årene blir det sikkert noe vedlikeholdskostnad også, så 4000,-/år er nok en realistisk årskostnad å budsjettere med.
Min konklusjon er at alle som betaler under 4000,- for lading på jobb, får regne differansen mellom det de betaler og de 4000,- som et gode fra bedriften. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Ift. regnestykket som presenteres så er det verdt å merke seg at ladehastighet for det aktuelle anlegget er 6 A. Det begrenser effektavgiften. I tillegg ble det benyttet billige veggladebokser uten mye ekstra kostnader til styring etc.

Det er et poeng at dersom alle kostnadene til lading på jobben skal belastes elbilbrukerne og man velger høy ladehastighet og dyrt anlegg så blir det høye månedskostnader.

Imidlertid er det spørsmål om investeringskostnadene er noe som skal belastes brukerne siden et moderne garasjeanlegg må kunne forventes å ikke være eksklusivt tilpasset fossilbiler. Det er jo andre momenter som tilpasses øvrige brukere, f.eks. ventilasjonskapasitet og gulvtype som tåler olje.

Det er vel mer rimelig at strømkostnadene dekkes av brukerne.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

Dersom en bedrift bygger ut ladekapasitet etter behov så ser jeg ikke noe problem med å betale. Det kan være befriende for oss som har en bil som klarer tur/retur men trenger litt lading på jobb dersom noe annet skjer.

På jobb så er vi en del tusen ansatte og studenter samt en del eksterne som deler på 5 ladere. Vi har foreslått at man må betale ansattparkering (3kr/timen) for å lade der for å få unna de som egentlig ikke trenger å lade eller ikke orker å flytte bila når de har fått nok. Det har vi ikke fått medhold for.

Gratis fører til at jeg har møtt folk som bor rett i nærheten og har lader selv, men opptar en lader i 8 timer så de sparer 5-10 kroner i uka. Eller en som bodde i nærheten av Storlien og stakk dit og ladet gratis en gang i uka med bunnfryst eGolf batteri. Forstod ikke problemet med å oppta den eneste hurtigladeren i nærheten i en og en halv time fordi han stakk jo bare på skitur...

Betal med glede, sørg for at laderne er tilgjengelig til de som trenger de og det er økonomisk fordel å flytte bila når man har fått ladet nok.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

leafnor

Det skal ikke store beløpet til før en filtrerer ut de som tenker at de taper så lenge de ikke bruker noe som er gratis.
1000-lappen på min jobb gjør at det nå er flere som ikke lader enn de som benytter muligheten.
De som ikke lader bor typisk i Trondheim, kjører Leaf/I3/Tesla.
Den som bor nærmest og lader holder til i Hommelvik. Resten er typisk Melhus, Støren, Stjørdal/Hegra.
En Teslaeier som bor 6 mil unna, benytter seg ikke av lading. Det forteller meg at om ikke lenge (Få år) vil det med lademulighet på jobb være aktuelt for de som kjører "Veteran-El-bil". For det blir ikke mulig å kjøpe EL-bil etter hvert med så lite batteri at en må lade på jobb. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

stefse

Dette med elbillading på jobben har et samfunnsmessig aspekt, som Enova burde være med å legge til rette for.
Det har vært mye snakk om overbelastning ute i boligområdene i det siste.

Behøver ikke være gratis, men heller ikke mer enn man betaler hjemme, ihvertfall i peak-hours. 6A gjennom hele abeidsdagen bør dekke de fleste sitt ladebehov i dagliglivet.

Flytting av biler for å dele på stikkontakter fører til tapt arbeidstid, konflikter og uproduktivt surr og bør unngås.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Sitat fra: leafnor på fre 24. nov 2017, kl. 18:35
Hva om lønnen er konkurransedyktig fra før, og bedriften har masse velferdsgoder til alle fra før.
Da bør det holde at arbeidsgiver ordner slik at den som vil kan kjøpe seg EL-bil uten at det ytterligere må til goder for å ha et gode. For det er jo et gode å kunne kjøre uten bompasseringer, lave drivstoffutgifter etc. og at arbeidsgiver har gjort det så at de som bor langt unna og "egentlig" ikke kunne kjørt EL-bil, plutselig får til det i og med det lar seg lades på jobben.

Ser når det diskuteres hva det koster arbeidsgiver å ha en EL-bil ladende så regner mange kun energiprisen. Den variable strømprisen er gjerne energien og nettleien. Den kan på min arbeidsplass bli omlag  70 øre eks.mva. I tillegg, som på min arbeidsplass, er det effektgebyr. Det er 500,-/kW/år. Altså, et effektuttak på 1 kW koster 500 for året.
Lader man på 16A og trekker 3,3 kW er effektgebyret på et år alene 1650,-, selv om en har ladet i en time ded siste 12 mnd..
I tillegg, også med ref min arbeidsplass, avskrives installasjonen av de noen og 30 ladepunktene over 10 år. Kostnaden var over 400.000,-  for å sette opp ladepunktene. Det betyr avskrivning på 1100,- i året de neste 10 år for å "nedbetale" anlegget.
Så, den første timen lading koster bedriften 2650,- på bunnlinjen per år per ladepunkt om alle blir brukt. På det kommer den variable strømprisen.
I snitt vet jeg at de som lader på jobb bor slik at de bruker omlag 6kWt per dag. Blir omlag 1300 kWt/år, eller omlag 900,- ved 70 øre/kWt.
En gjennomsnittlig ladeplass koster altså før avskrivning på installasjon for min arbeidsgiver 2550,-/år.
Med avskrivning, godt over 3500,-/år. Med årene blir det sikkert noe vedlikeholdskostnad også, så 4000,-/år er nok en realistisk årskostnad å budsjettere med.
Min konklusjon er at alle som betaler under 4000,- for lading på jobb, får regne differansen mellom det de betaler og de 4000,- som et gode fra bedriften.

Men dette er vel noe arbeidsgiver trekker av før skatt ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

leafnor

Om du mener med det som at at utgifter blir trekt fra på inntekter for å beregne et overskudd å beskatte, så stemmer det.

1000,- lappen trekt på lønn blir inntekt, og strømmen den dekker er utgift. 1000-1000=0.
De øvrige 3000 reduserer overskuddet til beskatning, så da blir det til at samfunnet får mindre til helse, omsorg, skole og omsorgstjenester.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Oddaa

Sitat fra: Burger på lør 25. nov 2017, kl. 11:53
Dersom en bedrift bygger ut ladekapasitet etter behov så ser jeg ikke noe problem med å betale. Det kan være befriende for oss som har en bil som klarer tur/retur men trenger litt lading på jobb dersom noe annet skjer.

På jobb så er vi en del tusen ansatte og studenter samt en del eksterne som deler på 5 ladere. Vi har foreslått at man må betale ansattparkering (3kr/timen) for å lade der for å få unna de som egentlig ikke trenger å lade eller ikke orker å flytte bila når de har fått nok. Det har vi ikke fått medhold for.

Forbigående problem, om ikke lenge så strupes nok alle jobbparkeringsmuligheter uansett. Vi skal jo gå, sykle og ta metrobussen her i byen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: leafnor på søn 26. nov 2017, kl. 17:32
Om du mener med det som at at utgifter blir trekt fra på inntekter for å beregne et overskudd å beskatte, så stemmer det.

1000,- lappen trekt på lønn blir inntekt, og strømmen den dekker er utgift. 1000-1000=0.
De øvrige 3000 reduserer overskuddet til beskatning, så da blir det til at samfunnet får mindre til helse, omsorg, skole og omsorgstjenester.

Greit nok, men om jeg i morgen ikke gidder å dra på jobb da jeg er sur fordi jeg må betale for strømmen, koster det arbeidsgiver mange ganger den summen du snakker om i året ....

Edit: Vi har et sykefravær på under 3.5% som er rundt det halve av normalen på landsbasis og som kan skyldes tiltak som gratis parkering, 130 gratis ladeplasser, aktive idrettslag, trimrom, motorklubb som er tilnærmet gratis, kaffebar mm. Tror slikt henger sammen og er noe bedriften på totalen tjener på.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Det er da ikke det pengene går til. De går til bedre soningsforhold og utdanning til sedelighetsforbrytere, asylmottak, u-hjelp samt <sett inn hva som helst du ikke liker her>  >:( :o
Hvorfor er det alltid bare positive tiltak skatter og avgifter går til?

leafnor

Sitat fra: Ingeniøren på søn 26. nov 2017, kl. 18:21

Greit nok, men om jeg i morgen ikke gidder å dra på jobb da jeg er sur fordi jeg må betale for strømmen, koster det arbeidsgiver mange ganger den summen du snakker om i året ....
Oi. Den kalkylemodellen gjør jo ladeanlegget til den mest innbringende investering av alle.
Dog, håper det krysses av på egenmeldingskjema for at fraværet var relatert forhold på arbeidsplassen, så det blir en prat med nærmeste leder for en utredning. For min del skulle jeg ikke ha nevnt i en slik oppfølgingsamtale at det skyldes motivasjonsbrist knyttet til at jeg måtte betale brøkdeler av kostnaden mitt valg av transportmiddel for å komme på jobb påførte arbeidsgiver. Men det er meg da.
For kan jo bli så at arbeidsgiver anser det som ugyldig fravær, og dermed det hele som skoft som igjen blir til trekk i lønn for en dag. Brått ble det mange ganger dyrere for meg som arbeidstaker enn summen det er snakk om i året.
Nå kan jeg se for meg at om jeg var en som ble hjemme fordi jeg måtte betale en slik brøkdel, så ble nok ikke motivasjonen til det bedre om en dagslønn ble trekt. Og det fordi jeg valgte å holde meg hjemme fordi jeg ikke fikk helt gratis lading, og det må da arbeidsgiver forstå.

Så, nei, ikke helt greit det her hverken for giver og taker, for det er neste ikke mulig å definere hvem som er giver og taker.
Personlig er jeg tilhenger av å gjøre opp for kostnader mine egne valg skaper, som for eksempel det å betale for strøm jeg selv bruker for å ta meg frem og tilbake arbeidsplassen.

PS: Jeg bor så nært at jeg ikke benytter meg av lademuligheten på jobben. Og jeg tenker og at om det hadde vært gratis, så skulle jeg nok ha satt i ladingen så sant det var ledig plass. Til glede for meg, til ergrelse for de som bodde lengst unna og kanskje ikke fikk ladet men nok hadde mer bruk for å dra fra jobb med full tank. 

Leaf 2019/Jan 42.000 km

Ingeniøren

Ser du velger å ignorere det lave sykefraværet hos oss...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

leafnor

Sitat fra: Ingeniøren på søn 26. nov 2017, kl. 19:55
Ser du velger å ignorere det lave sykefraværet hos oss...
Ikke ment å ignorere betydningen av nærvær eller devaluere verdien av lading på jobb, for uten folk på plass for verdiskapning blir det skrante tider.
Alt i alt interessant å koble lading til nærvær.
Har jo i mange år svingt rundt 96% nærvær, både før EL-bil kom på markedet, og etter. Men det kan være så at den 10% av de ansatte som har EL-bil og lader på jobben bærer mer av "lasset" nå.

Edit: Så ikke din edit før etter svaret. Rimelig likt nærvær, og like ordninger med fri kaffebar, bilverksted, trimrom, jaktmuligheter, fleksitid, idrettslag, kantineleie i helger, topp pensjonsordning, helseforsikring, utvidede velferdsordninger for barns sykdom, kompensert for tak på G ved fedrepermisjon pluss masse mer. Og alt dette virker positivt.
Har glemt å nevne at ordningen å betale 1000,- var det ansatte med på å underbygge. Og husker jeg rett, så var hovedpoenget at det burde koste litt fordi man da trodde det ville sikre tilgang for de med virkelig behov. Og slik ser det ut til at 1000-lappen er med å sikrer. 

Leaf 2019/Jan 42.000 km

Hansi

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tir 21. nov 2017, kl. 19:48
På jobben planlegges det å innføre betaling for lading i ansattgarasjen. Selve parkeringen er allerede betalt, men man skal altså nå betale for lademuligheten/strømmen. Ladeuttakene har kun 6 A strømstyrke slik at maksimalt kan man hente ut rundt 12 kWh daglig.

Hva mener du er fornuftig ladepris per måned?

Først og fremst vil jeg si at det er veldig positivt at dere ønsker å tilby de ansatte lading på arbeidsplassen :)

Interessant problemstilling som sikkert blir mer relevant flere steder fremover.

12 kWh daglig * 20 arbeidsdager per måned = 240 kWh per måned.
Hvis man regner ca. 1 kr/kWh (ifølge SSB er det relativt riktig) er det ca. 240 kr i kostpris.
Mitt forslag er å legge på 15% på 1kr/kWh, 240kr * 1,15 = 276kr og runde ned til 275kr per måned.
Settes opp som trekk i lønn for å unngå administrasjon av betaling hvis mulig.

Dette tenker jeg de ansatte bør se som et godt tilbud, de som egentlig ikke har behov for strømmen vil kanskje ikke benytte seg av det siden det er litt dyrere enn å lade hjemme, for de som har et reelt behov vil det forhåpentligvis bli sett på som en god/grei pris. Siden ladepunktene er rimelige vil det ikke koste en formue å bytte de ut hvis de i verste fall skulle ryke.

Det går an å sette en foreløpig pris og informere om at det vil bli foretatt en evaluering etter en periode, og at prisen vil justeres i henhold til inntekt/kostnad?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA