Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

arthur

I alle fall er det faktisk mange som tror det og flere setter også store penger på at det vil skje!

https://www.dn.no/nyheter/2017/11/20/0946/Motor/-tesla-kommer-til-a-forsvinne

Jeg tror nok, dessverre kan man si, at sjansen for at Tesla til slutt forsvinner er så aboslutt til stede.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Alt forsvinner til slutt.

Men Bob Lutz har spådd Teslas død i nærmere ti år, og det er ingenting som tyder på at han har mer rett nå enn tidligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

"He said "at this rate they'll never get to 2019"

Han har vel rett i dette? Tesla må begynne å tjene penger før eller siden. Da spørs det om når "før eller siden" er. Lutz mener altså innen 2019. Og den spådommen er vel ikke uriktig hvis resultatene man ser idag fortsetter i et år til.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 13:31
"He said "at this rate they'll never get to 2019"

Han har vel rett i dette? Tesla må begynne å tjene penger før eller siden. Da spørs det om når "før eller siden" er. Lutz mener altså innen 2019. Og den spådommen er vel ikke uriktig hvis resultatene man ser idag fortsetter i et år til.

Nå er ikke 2019 det årstallet han har brukt ved sine tidligere spådommer. Han har ganske enkelt sett at alle tidligere "tidsfrister" for Teslas undergang har blitt oversteget, og flyttet dommedag tilsvarende. Når man har ropt "Ulv Ulv!" mange nok ganger burde media slutte å høre på ham, men de ser at de fortsatt får klikk...
Model S 85D

Agmuns

Jeg tenker at det er ingen røyk uten ild. Når det er så mange vellykkede mennesker som mener så mye negativt om Tesla, så er det en grunn til det. Jeg som amatør har ikke noen grunn til å tro at så mange mennesker - som beviselig er bedre bedriftsledere enn meg (og deg) - tar feil. Jeg sier ikke dermed at han har rett i at Tesla ikke overlever 2018. Å spå fremtiden er som kjent umulig.

Hva Tesla må gjøre for å snu den negative omtalen vet jeg ikke, men en idé er å starte med å løfte kvaliteten på bilene de faktisk leverer. De negative trådene på Tesla-delen av dette forumet er ene og alene grunnen til at jeg skyr Tesla like mye som "Mann 50+" skyr franske biler.

Mobileum

#5
SitatNå er ikke 2019 det årstallet han har brukt ved sine tidligere spådommer. Han har ganske enkelt sett at alle tidligere "tidsfrister" for Teslas undergang har blitt oversteget, og flyttet dommedag tilsvarende. Når man har ropt "Ulv Ulv!" mange nok ganger burde media slutte å høre på ham, men de ser at de fortsatt får klikk...

Men hva er feil med utsagnet? Se bort fra mannen, og se på tallene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 13:53
Men hva er feil med utsagnet? Se bort fra mannen, og se på tallene.
At en påstand er teoretisk korrekt gjør den ikke mer relevant. Hva er poenget ditt? At Tesla vil gå tom for penger om de fortsetter å investere og ekspandere uten å bringe Model 3 til markedet?
I så fall er påstanden korrekt.

Å se bort ifra all annen informasjon man besitter og utelukkende fokusere på det negative blir derimot helt feil. Utallige synsere og shortere har brent seg på Tesla i årevis fordi de ikke gidder bruke all informasjonen som er tilgjengelig.

Sitat fra: Agmuns på mandag 20. november 2017, klokken 13:52
De negative trådene på Tesla-delen av dette forumet er ene og alene grunnen til at jeg skyr Tesla like mye som "Mann 50+" skyr franske biler.
Om du baserer din vurdering av en modell på diskusjonstråder i et forum hvor det er naturlig å diskutere feil har du gjort en solid bommert.

Statistisk sett er Model S`kvalitet nå rangert som over gjennomsnittlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 14:08
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 13:53
Men hva er feil med utsagnet? Se bort fra mannen, og se på tallene.
At en påstand er teoretisk korrekt gjør den ikke mer relevant. Hva er poenget ditt? At Tesla vil gå tom for penger om de fortsetter å investere og ekspandere uten å bringe Model 3 til markedet?
I så fall er påstanden korrekt.

Å se bort ifra all annen informasjon man besitter og utelukkende fokusere på det negative blir derimot helt feil. Utallige synsere og shortere har brent seg på Tesla i årevis fordi de ikke gidder bruke all informasjonen som er tilgjengelig.

Sitat fra: Agmuns på mandag 20. november 2017, klokken 13:52
De negative trådene på Tesla-delen av dette forumet er ene og alene grunnen til at jeg skyr Tesla like mye som "Mann 50+" skyr franske biler.
Om du baserer din vurdering av en modell på diskusjonstråder i et forum hvor det er naturlig å diskutere feil har du gjort en solid bommert.

Statistisk sett er Model S`kvalitet nå rangert som over gjennomsnittlig.

Hva skal en potensiell kjøper (av bil eller aksjer) basere seg på? Musk sine uttalelser gjennom tidene har vel ikke alltid holdt mål?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Om du er interessert i bilen ville jeg prøvekjørt, lest tester og lyttet til bekjente som eier bilen. For de fleste virker det som det holder å prøvekjøre litt. Kundetilfredsheten savner sidestykke, så det virker faretruende sannsynlig at man blir en meget fornøyd eier.

Om du er interessert i aksjen ville jeg lest meg opp på selskapet, analysert deres utvikling fra 2008-2017, bredden i det selskapet jobber med, vurdert egne tanker om markedet.
Og kanskje tenkt litt på om du er enig i veksten eller om du vil vedde imot.

Du trenger ikke lytte til toppsjefen om du ikke vil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 14:08Om du baserer din vurdering av en modell på diskusjonstråder i et forum hvor det er naturlig å diskutere feil har du gjort en solid bommert.

Statistisk sett er Model S`kvalitet nå rangert som over gjennomsnittlig.
Hva andre sier om egen bil er helt åpenbart noe jeg lytter til ja. Jeg stoler mer på brukere enn reklamekampanjer og statistiske undersøkelser som skifter mening oftere enn jeg skifter undertøy.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 14:08
Sitat fra: Agmuns på mandag 20. november 2017, klokken 13:52
De negative trådene på Tesla-delen av dette forumet er ene og alene grunnen til at jeg skyr Tesla like mye som "Mann 50+" skyr franske biler.
Om du baserer din vurdering av en modell på diskusjonstråder i et forum hvor det er naturlig å diskutere feil har du gjort en solid bommert.

Ha ha! Ja, det blir jo som å vurdere folkehelsa ved å se på tilstanden på de som sitter og venter på tur hos legevakta. Resultatet vil nok være ganske nedslående!  ;D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leif1

Bob Lutz burde vel holde seg for god til å åpne kjeften egentlig, etter å ha sittet ved roret da General Motors kjørte i grøfta. Ikke for det; konkurs er vel noe han har god greie på.
Konvertitt fra S til X

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 14:16
Om du er interessert i bilen ville jeg prøvekjørt, lest tester og lyttet til bekjente som eier bilen. For de fleste virker det som det holder å prøvekjøre litt. Kundetilfredsheten savner sidestykke, så det virker faretruende sannsynlig at man blir en meget fornøyd eier.

Om du er interessert i aksjen ville jeg lest meg opp på selskapet, analysert deres utvikling fra 2008-2017, bredden i det selskapet jobber med, vurdert egne tanker om markedet.
Og kanskje tenkt litt på om du er enig i veksten eller om du vil vedde imot.

Du trenger ikke lytte til toppsjefen om du ikke vil.

Jeg er ikke kjøpegruppen verken for bilen eller aksjene. Men tilbake til realiteter: Teslas underskudd i tredje kvartal var 620 mill. USD. Multipliser med 5. Dette tilsvarer uttalelsen: "at this rate they'll never get to 2019", og hva er galt med det?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 14:54
Jeg er ikke kjøpegruppen verken for bilen eller aksjene. Men tilbake til realiteter: Teslas underskudd i tredje kvartal var 620 mill. USD. Multipliser med 5. Dette tilsvarer uttalelsen: "at this rate they'll never get to 2019", og hva er galt med det?

Påstanden er jo teknisk sett korrekt. Det er ingen som er uenig med det? Hvem sitter med skylappene på og leser regnskap på den måten?
Jeg håper virkelig ikke noen finner på å investere uten å sette seg inn i tilgjengelig informasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 14:58Jeg håper virkelig ikke noen finner på å investere uten å sette seg inn i tilgjengelig informasjon.
Litt av poenget er jo at de som investerer i Tesla gjør det for å vedde på at verdien synker ...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA