Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering februar - mars 2018

Startet av Quiste1, søndag 19. november 2017, klokken 23:06

« forrige - neste »

Galleren

Hm ok. Liker ikke dette..jeg har for vane å ha elendig flaks med det meste, så skulle ikke forundre meg om det samme skjer her at min bil havner i et slags svart hull  :'(
Model X 75D, 5 seter, Pearl white, oppgradert AP
Bestilt: 08.11.2017
Bekreftet: 15.11.2017

razeac

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1p5vN-xTC5yM0siwdP9XCldds2b_CGV36yuJvs1PHp48/edit#gid=1092942594

litt oppdatering her... basert på denne spreadsheet og den siste samtale med selgeren jeg hadde i begynnelsen av desember.

det ser ut at de skal begynne å levere biler med vin 77xxx i slutten av denne uken (usa/canada). Den har sammenheng med hva selgeren sa til meg at bilen min som har vin: 773xx skal være under produksjon 18. desember og skal ut av fabrikken 25. desember.

Vet ikke hvor lang tid transit er. Men, beskjed fra selgeren er at bilen min skal være i Bergen 19. Februar.

Så det skal fortsatt en lang ventetid... Men god nyhet folkens, til de som har bestilt/låst bestillingen i begynnelsen av oktober, vi har nå klart halvveis (eller mer enn halv) av ventetiden AHHAHAHA ikke lett for oss alle som har fått beskjed at bilen kommer desember før depositum, etterpå så blir FEBRUAR/MARS

Megleren

#62
Fikk vin idag! Bekeftet 29.11.

Noen som har bekreftet ca samme tid og vet noe om produksjon eller levering?

edit: Ser at "model year" er 2017, er dette vanlig, var planlagt levering i mars da jeg bestillte
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

CaZpaH

Min model x hadde ca. To måneder transittid fra den rullet ut av fabrikken til levering. Noen har vært heldigere å fått kortere fordi båtene klaffet bedre mens andre har vært uheldige der igjen. Så det varierer.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Oppned

Sitat fra: Megleren på tirsdag 19. desember 2017, klokken 00:57
Fikk vin idag! Bekeftet 29.11.

Noen som har bekreftet ca samme tid og vet noe om produksjon eller levering?

edit: Ser at "model year" er 2017, er dette vanlig, var planlagt levering i mars da jeg bestillte

Hmmm.. jeg bestilte over en måned før deg og fortsatt ikke fått VIN... Og selvfølgelig ingen info fra Tesla. Tesla bør prise seg lykkelig de har et unikt produkt. Så fort konkurrentene tar de igjen vil de ha et kjempeproblem med en organisasjonskultur bygget på elendig kundeservice. 
Tesla Model X 75D bekreftet 23. okt

Megleren

#65
Sitat fra: Oppned på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:18
Sitat fra: Megleren på tirsdag 19. desember 2017, klokken 00:57
Fikk vin idag! Bekeftet 29.11.

Noen som har bekreftet ca samme tid og vet noe om produksjon eller levering?

edit: Ser at "model year" er 2017, er dette vanlig, var planlagt levering i mars da jeg bestillte


Hmmm.. jeg bestilte over en måned før deg og fortsatt ikke fått VIN... Og selvfølgelig ingen info fra Tesla. Tesla bør prise seg lykkelig de har et unikt produkt. Så fort konkurrentene tar de igjen vil de ha et kjempeproblem med en organisasjonskultur bygget på elendig kundeservice.

Hørtes ikke bra ut. Hvordan konfigurasjon har du? Bestillt X75, Obsidian, med premium, 7 seter, svart "skinn" og autopilot.
Fikk vin: 81xxx
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Galleren

Jeg sendte en mail til min Tesla selger der jeg forklarte at det var personer som har fått sin bestilling bekreftet etter min, og nå fått VIN etc og spurte om hvorfor ikke jeg da hadde fått dette.

Her er svaret:

"Det avhenger veldig av batteripakke, setevalg osv.
Din bil starter produksjon i Januar :)"

Så, de som har fått bekreftet bestilling ila November, hva slags konfigurasjoner har dere?
Jeg har X75D, hvit, svart interiør, 5 seter og oppgradert AP.

Model X 75D, 5 seter, Pearl white, oppgradert AP
Bestilt: 08.11.2017
Bekreftet: 15.11.2017

Copernicus

Jeg bekreftet min 03.okt og har egentlig hatt "i produksjon" helt siden slutten av oktober. Da stod det hele tiden feb-mars (jeg ba om januar-levering ved bestilling). Endret seg til januar-februar nå nylig, og i helga fikk jeg status at den var i havna i Europa.. Trodde jeg skulle få flere statusendringer underveis, men gjorde visst ikke det. Satser nå på tidlig januar-levering!  :)

Kanskje det lønte seg å velge levering i januar, ikke desember.. :o
Tesla Model S75D - bestilt 26.09.17
Teller dager.... :)

Holraven

Sitat fra: Galleren på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:46
Så, de som har fått bekreftet bestilling ila November, hva slags konfigurasjoner har dere?

X75D, raud, svart skinn/karbonfiber, 5 seter og AP2.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

Sølvpusen

Slenger meg på denne tråden nu.
Mørk Grå,X75D 6-seter, bekreftet 11/11....
VIN idag. (19/12)
Status: Currently in production
Da blir det Julefred ✌️
og mulig marsbil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ikke sølv M3LR'21
ikke sølv Leaf'18
Sølv X75 '18
solgt - Sølv i-Miev 2011

Sidewinder

Bestilte 12.10 X75
Ser at mange som bestilte denne dagen har fått utlevert sin bil allerede.
Delivery kommer med irriterende politiske svar.
Sendte de en krass mail der jeg ville ha info hvorfor jeg ikke engang har fått
VIN nr. Set jo at endel som har bestilt i slutten av nov har fått det. Mailen svarer de ikke på. En kollega sendte en annen mail bare for å sjekke, fikk svar med engang.
Ekstremt frustrende. Hele prosessen med bilkjøp er blitt mer irritasjon en glede

Holraven

Sitat fra: Sidewinder på onsdag 20. desember 2017, klokken 02:16
Ser at mange som bestilte denne dagen har fått utlevert sin bil allerede. Delivery kommer med irriterende politiske svar.

Ser din frustrasjon, og deler din mangel på tolmod... Men når det er sagt, så har me kanskje også høge forventningar? Ein klassisk bilbestilling har verken innloggingsside eller annan løpande informasjon, så det at me faktisk får eit lite innblikk i bestillingsprosessen er allereie eit stort steg framover. Klart forbetringspotensiale, men det går i det minste rett veg.

Og angåande ventetid; ein dørgende kjedeleg eGolf har nå fort 18 månaders leveringstid, 4 månadar for ein mykje artigare bil blir straks litt mindre. Det er au lett å gløyme at bilen faktisk ikkje finst endå, den skal setjast saman av tusenvis av komponentar. Det at min bil har fått VIN og er i "(før-)produksjon" handlar kanskje om at dei naudsynte delane er venta inn til fabrikken i romjoli, medan din bil kanskje har eit tilleggsval som gjer at alle delar ikkje er på lager før 10. januar – og dermed havnar du litt bak i køen, sjølv om du bestilte før. Eg er heilt einig i at "first come, first served" er ein fint prinsipp, men eg ser at det faktisk må vike for at samlebåndet skal halde farten oppe.

Når det er sagt, er eg alt anna enn imponert over min salsagent. Viss det blir Tesla ved neste bilkjøp blir Skøyen nedprioritert. Utlevering er derimot imøtekomande på telefon, e-post har eg unngått basert på tidlegare trådar. Ser at Tesla-systemet er stort og rigid, i sterk kontrast til fleksible ordningar som me er vande til her heime – men Tesla sine tilsette i Norge er heller ikkje gode nok til å fylgje opp via dei kanalar som er tilgjengelege. Ein får håpe at Tesla på sikt opnar for meir lokal kontroll og innsikt, og samtidig effektiviserer både bestilling, produksjon og logistikk.

Enn så lengje er det bare å le når ein fyller opp bensin-/dieseltanken, smile til kameraet i bomringen og humre for seg sjølv når ein betalar parkering. Det kjem snart nye tider.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

Tarje

Sjekket i dag og ble overrasket over at VIN var kommet og bilen står som "i produksjon." Fikk opprinnelig beskjed om levering i mars. Bestilte 21.11.17.

Sendte mail til lokal selger og fikk beskjed om at bilen blir produsert i starten av januar, og forventet levering i slutten av mars.

Veldig spent! Venter S75D i midnight metallic med stoffseter, premium og AP.

Nasatech

Sitat fra: Sidewinder på onsdag 20. desember 2017, klokken 02:16
Bestilte 12.10 X75
Ser at mange som bestilte denne dagen har fått utlevert sin bil allerede.
Delivery kommer med irriterende politiske svar.
Sendte de en krass mail der jeg ville ha info hvorfor jeg ikke engang har fått
VIN nr. Set jo at endel som har bestilt i slutten av nov har fått det. Mailen svarer de ikke på. En kollega sendte en annen mail bare for å sjekke, fikk svar med engang.
Ekstremt frustrende. Hele prosessen med bilkjøp er blitt mer irritasjon en glede

Har du prøvd å oppsøke selgeren din? Veldig viktig å få riktig selger helt fra starten av.

Sidewinder

Problemet mitt er egentlig at jeg ble forespeilet levering i desember og har forholdt meg til det. Solgte «familiebilen» i starten av november. Hadde jeg fått beskjed om levering i mai hadde jeg forholdt meg til det og planlagt deretter.

Noe jeg skjønte tidlig var at selgere er selgere og pynter på alt, så er det «stakkarene» på delivery som sitter på problemet... Det at selgerne har provisjon på salg er vel egentlig det som gjør at man havner i disse kjipe situasjonene.

Andre momenter jeg tenker på er at bilen eldes selv om den ikke er levert.  Nå som utviklingen går så fort er det litt ekstra kjipt at det er enda kortere tid til det kommer noe nytt og nyere funksjoner, men slik vil det alltid være, iallefall for en stund.

Trøsten er at jeg alikevel klarer delvis å glede meg over de som får bilene sine utlevert når jeg hører om hvor fornøyd mesteparten er tiltross for at noen opplever feil og mangler. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA