Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB og DAB+ mottaker

Startet av PerBear, søndag 03. april 2011, klokken 13:02

« forrige - neste »

PerBear

Jeg har lenge irritert meg over den dårlige radioen i min Think Classic.  >:(

Forrige uke fikk jeg endelig løst dette problemet :)

Jeg kjøpte et smart DAB/DAB+ sett til bilen. Det ble levert komplett med alle nødvendige komponenter:

Det første jeg gjorde var å montere den medfølgende antennen. Det er en selvklebende DAB antenne som jeg limte rett på sidevinduet bak. Dels så den ikke tok utsikten, og dels fordi jeg har varmetråder i frontruta. Signalet fra DAB mottakeren går trådløst til den originale FM radioen i dashbordet via den eksisterende antennen så det var allerede klart til bruk. 12V ble hentet fra sigarettenner uttaket med den medfølgende kontakt, men det kan selvsagt kobles mer diskre via en direkte tilkobling. Den nye DAB boksen plasserte jeg i rommet i dashbordet der hvor serviceluka for sikringene og diagnosekontakten er. For å stille inn benyttes den medfølgende trådløse fjernkontrollen samt RDS tekstskjermen på FM-radioen. Fjernstyringen bruker radiosignal og ikke infrarødt signal så mottaker kan plasseres helt skjult så den ikke frister tyver.

Veldig elegant løsning som kun tok 10 minutter å installere så jeg planlegger å skaffe en til til å ha i Priusen vår.

Løsningen heter Dab Your Car og jeg kjøpte den på http://www.sandnesrtv.no/. Det var mye billigere enn her: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=6913&katid=205&mid=m436&id=&vn=736

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Elegant, helt sikkert. Men fungerer det?

Leste innlegget ditt, og ventet på konklusjonen, men den uteble.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Jeg har samme løsningen i ny-Thinken. Der har jeg tilsluttet original antenne og skjult boksen bak radioen. Fungerer godt, dvs. ingen støy og pålitelig mottak. Lydkvaliteten kunne vært bedre, men det skyldes nok det benyttes FM-sender for å integrere mot den vanlige radioen samt at enkelte DAB-kanaler har lav bitrate.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PerBear

Elektrolux: Ja det fungerer  ;)

Jeg hører fortsatt av og til litt støy i bakgrunnen men det er radiostøy fra diverse kilder inni og utenfor bilen som blir plukket opp av FM radioen sammen med DAB boksens modulatorsignal. Jeg skal forsøke å koble fra originalantennen fra FM radioen for å få klarere overføring fra DAB til bilradio.

Jeg har allerede nå uten noen form for modifikasjon av original radioinstallasjon mye bedre mottak via DAB enn direkte FM med den originale FM radioen. 
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Lynet

Har kjørt i 6 år med JVC radio med egen DAB-modul, finnes ikke bedre, totalt støyfritt :-)

Men jeg anbefaler antennepisk på taket, glassantenne virket dårlig hos meg.

Men nå kommer flere med DAB-enheten i selve radioen, her er et eksempel: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9573&katid=11&mid=m436&id=&vn=736
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Hadde DAB JVC radio i el-saxoen. God lyd, ingen skurr. Problemet med f.eks. dårlig DAB-dekkning i finnmark er irrelevant for en elbil i Oslo...

Savner DAB i bilen nå....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

PerBear

#6
Jeg forstår ikke dem som er negative til DAB, det virker som om de har hørt for mye på han med kelvinskalaen (Lord Kelvin, 1824-1907) som skråsikker uttalte følgende om de nymotens greiene:

'Radio has no future.'

For ikke å snakke om Ernst Werner von Siemens (1816-1892), som startet firmaet med samme navn:

'Electric light will never take the place of gas.'

:D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA