Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uklare vektbelastninger på hjul for modell X100

Startet av T.K, lørdag 18. november 2017, klokken 00:13

« forrige - neste »

T.K

Jeg har akkurat sjekket på biltilsynet.no hvilken vektbelastning alle X100 som ligger på finn har, samt flere X75, og ALLE har lastindeks 106 bak og 102 foran, om de så er fem eller seks-setere. Dvs at det må være 950 kilo bak. Forøvrig har alle, om de så er X75 eller X100, dekkdimensjon 265/50/19. Jeg ser flere på forum oppgir at deres X100 har lastekrav på 1030 kilo pr hjul eller 2052 pr aksling. Dette finner jeg ingenting om på biltilsynet.no, så dette er svært uklart for meg.

Bakgrunnen er at jeg tenkte å velge 235/55/19, jeg har faktisk bestilt dem hos Dine Dekk AS, som påstår bestemt at disse er godkjent på X100, selv om de har vektindeks 105, som er 925 kg.

Noen har også montert disse dekkene og hjulene på sine X100. Enten kjører de ulovlig og er lurt av dekkselgeren ellers er det noe jeg ikke har fått med meg, og det kan godt hende.

Noen som kan oppklare?

Luring

Når det gjelder dekk:
SitatFor sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.
Fra: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26820.msg528522.html#msg528522

Felger må tåle aksellast / 2 alltid.

T.K

Skjønner fortsatt ikke. Hva er aksellast / L2?
Alle X100 og X75 har LI 102 fram og 106 bak. Det står ikke noe om "aksellast L2" på biltilsynet.no

Luring

Aksellast / 2 = Maks aksellast bak delt på 2
Eksempel X100: 2 052 kg / 2 = 1026 kg

geear

Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    1 800 kg

Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    2 052 kg

T.K

Sitat fra: gr på lørdag 18. november 2017, klokken 11:10
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    1 800 kg

Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    2 052 kg

Må kanskje spørre Biltilsynet hva dette betyr, dette var relativt forvirrende. Maks aksellast er 2052 kilo og Lastindeks er 106, som er 950 kilo pr hjul. Så om man kjøper hjul som innfrir kravene til lastindeks så innfrir de ikke kravene til akseltrykk/aksellast. Virker selvmotsigende.

JFa

#6
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 12:03
Sitat fra: gr på lørdag 18. november 2017, klokken 11:10
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    1 800 kg

Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325

Maks aksellast foran    1 470 kg
Maks aksellast bak    2 052 kg

Må kanskje spørre Biltilsynet hva dette betyr, dette var relativt forvirrende. Maks aksellast er 2052 kilo og Lastindeks er 106, som er 950 kilo pr hjul. Så om man kjøper hjul som innfrir kravene til lastindeks så innfrir de ikke kravene til akseltrykk/aksellast. Virker selvmotsigende.
Opplysningene stemmer overens med typegodkjenningen : 5348.073/2017, som står angitt i Autosys. Her tror jeg nesten du må ta kontakt med Tesla for å høre om dette stemmer.

Klistremerket i døråpningen på min X100D angir den europeiske typegodkjenningen og den sier LI på 106 på 285/35R22, for de andre dekkdimensjonene på bakaksel er LI oppgitt til 110. Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene.
Det skal være overenstemmelse mellom typegodkjennelseskiltet på bilen og opplysningene i vognkortet, det er det ikke for min bil, så her har Tesla en jobb å gjøre. Men de svarer ikke.

T.K

"Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene."

I så fall kan man bare overse lastindeksen, og da er det sannsynligvis mange som kjører rundt på ulovlige hjul.

jkirkebo

Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 13:10
"Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene."

I så fall kan man bare overse lastindeksen, og da er det sannsynligvis mange som kjører rundt på ulovlige hjul.

Godt mulig. Rart det står LI 106 i vognkortet, skulle tro det riktige bak for X100D ville vært LI 110.
Teslas originale 20" sommerdekk og 19" vinterdekk har vel begge LI 110 om jeg ikke husker feil.  Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Luring

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.

T.K

#10
Sitat fra: Luring på lørdag 18. november 2017, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.

Det virker ikke særlig sannsynlig - at X75 kan gå ned på LI på vinterdekk, mens X100 må gå opp (fra LI 106 i vognkortet til 109 (aksellast 2050 / 2 = 1025 dvs LI 109)).

Det er kun akseltrykk som varierer fra bil til bil, fra modell til modell, mens lastindeks er lik på alle. Det er dermed ikke usannsynlig at lastindeks er feil, og dermed er vi tilbake til at dekkselgere som Dine Dekk, som gir bort kode til kjøpere mot tilgang til rimelige dekk, og som aktivt og ved flere forespørsler står på at hjul med vektbelastning 920 kilo er godkjent for X100, gir feil informasjon, og at flere kjører på ulovlige hjul.

JFa

Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 14:57
Sitat fra: Luring på lørdag 18. november 2017, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.

Det virker ikke særlig sannsynlig - at X75 kan gå ned på LI på vinterdekk, mens X100 må gå opp (fra LI 106 i vognkortet til 109 (aksellast 2050 / 2 = 1025 dvs LI 109)).

Det er kun akseltrykk som varierer fra bil til bil, fra modell til modell, mens lastindeks er lik på alle. Det er dermed ikke usannsynlig at lastindeks er feil, og dermed er vi tilbake til at dekkselgere som Dine Dekk, som gir bort kode til kjøpere mot tilgang til rimelige dekk, og som aktivt og ved flere forespørsler står på at hjul med vektbelastning 920 kilo er godkjent for X100, gir feil informasjon, og at flere kjører på ulovlige hjul.
Det virker tilfeldig hvilke data som blir overført fra typegodkjennelsen i Autosys databasen til vognkortet.
I Autosys er X100D godkjent med 19, 20 og 22 tommers hjul.
I mitt vognkort er det oppført 265/50R19 som standard dekk foran og bak, mens lastindeks foran/bak er oppgitt til 102/106.
Dette er imidlertid LI for 22 tommerne, oppgitt i Autosys. Rimer også med at en måtte kjøpe bilen med 20 tommere for å få registrert den med max tillhengervekt.

T.K

#12
ALLE model X har LI 106 bak. Om dekket har 19 eller 22 tommer kan i alle fall ikke spille noen rolle, da en 19 tommers felg kan ha større vektbelastning enn 22 tommere og omvendt.

Spørsmålet, om man kan kjøpe et hjul som faktisk innfrir vognkortets LI eller om hjulet skal innfri vognkortets akseltrykk, består.


JFa

#13
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 17:14
ALLE model X har LI 106 bak. Om dekket har 19 eller 22 tommer kan i alle fall ikke spille noen rolle, da en 19 tommers felg kan ha større vektbelastning enn 22 tommere og omvendt.

Spørsmålet, om man kan kjøpe et hjul som faktisk innfrir vognkortets LI eller om hjulet skal innfri vognkortets akseltrykk, består.
Hjulet skal som et minimum innfri vognkortets akseltrykk, og Model X100D har oppgitt forskjellig LI i typegodkjenningen for forskjellige dekkdimensjoner.
Bak: LI = 110 for 19 og 20 tommer, og LI=106 for 22 tommer. Hvorfor det er slik, riktig eller galt, må Tesla svare på. Det er de som har oppgitt disse verdiene i typegodkjennelsen og lagt dem inn i Autosys databasen.
Tabell med dekkspesifikasjoner finnes i brukerdokumentasjon side 176, her er ikke 19-tommer listet opp, men 265/50R19 har LI=110 hastighet W i typegodkjennelsen.

T.K

#14
Snakket i dag med Statens vegvesen, veidirektoratet, teknisk avdeling.

Spesifikasjonene fra Tesla vedr. akseltrykk og lastindeks samsvarer ikke og er dermed enten et resultat av trykkfeil et eller annet sted i prosessen eller andre feil-angivelser. Eventuell trykkfeil eller annen feil er heller ikke konsistent, men opptrer forskjellig avhengig av hjuldimensjon.

De forskjellige lastindeksene samsvarer heller ikke på forskjellige hjuldiametere. Feks. er lastindeks med 20 tommers hjul oppgitt til 109 (1030 kg), noe som samsvarer med akseltrykket på 1025 kilo, mens 22 tommers felg har lastindeks 106. Vedkommende hos veidirektoratet hadde aldri sett noe lignende, og de eneste som kan svare er Tesla selv.

Videre var jeg i kontakt med Dine Dekk AS i Bergen, som leverer rimelige felger og dekk til de som har brukt koden deres ved nybilkjøp. De insisterer på at feilen nærmest er enda mer omfattende, at Tesla USA godkjenner hjul med akseltrykk 900 kilo eller mer på X100, altså ikke under 900 kg. De har kjøpt opp veldig mange felger av typen PH Turbin. Dekkmann kan feks ikke levere disse lenger før "engang i 2018". Sannsynligvis fordi Dine Dekk AS har kjøpt opp alle.

Tesla X har tillatt totalvekt på 3079 kilo og selv om bilen har henger og er fullastet bak vil akseltrykket aldri komme opp i 1800 kilo bak, så fremt man ikke kjører over store dumper med mye overlast, og dermed kan de som har kjøpt 235/55/19 ikke usannsynlig unngå å få mangellapp ved EU-kontroll.






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA