Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Modifisere vindusspylerne?

Startet av koltor, fredag 17. november 2017, klokken 07:59

« forrige - neste »

koltor

Er det noen som har gjort noe med vindusspylerne (til frontruta) for å forbedre "spredeevnen"?

I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Utfordringen ligger nok i avstanden fra dyse til øvre halvdel av frontruten, men det hadde vært interessant å vite om noen har noen lure triks i ludo for å forbedre det  :)
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Viks

Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59
Er det noen som har gjort noe med vindusspylerne (til frontruta) for å forbedre "spredeevnen"?

I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Utfordringen ligger nok i avstanden fra dyse til øvre halvdel av frontruten, men det hadde vært interessant å vite om noen har noen lure triks i ludo for å forbedre det  :)

Bruker stort sett rainX og lite spylervæske så har ikke vært det store problemet for meg til og med på vinteren der jeg ferdes. Men justering av dysene er vel det første som kan gjøres?

Trond.m

Jeg lurer på om dette også er grunnen til at ACC virker så dårlig på i3. Har nå en 225 som også har kamerabasert ACC. Vindusviskerne er det veldig mye bedre, og ACC ser ut til å virke godt selv ved kjøring i slaps og saltlake.
Vi får håpe ACC og vindusviskere / spylere er forbedret på facelift modellen.

høstmørke

Dette har irritert meg og.. Må jo bremse ned på motorveien for å få sikt jo  :o

Aldri hørt om RainX, men google forteller meg det er viskeblader. Er de virkelig så mye bedre en de som sitter originalt? Bytter blader tvert jeg hvis det er det som skal til.
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

koltor

#4
RainX er et middel man legger på ruten for å få vann til å prelle av/perle seg. Det hindrer også skiten i å sette seg, men på vinterstid med salt er det nok begrenset hvor lenge effekten varer.
Mulig det er viskerblader også, det har jeg i så fall ikke fått med meg. På nettsiden deres finner jeg for øvrig kun bakvisker til i3.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Viks

Sitat fra: høstmørke på fredag 17. november 2017, klokken 21:39
Dette har irritert meg og.. Må jo bremse ned på motorveien for å få sikt jo  :o

Aldri hørt om RainX, men google forteller meg det er viskeblader. Er de virkelig så mye bedre en de som sitter originalt? Bytter blader tvert jeg hvis det er det som skal til.

De lager viskere og nå ja (har ikke teste dei). Men det jeg mente er good ol' Rain-X "glass forsegling"/vann-avvisende belegg (koltor var raskere her, hehe).

Fungerer greit på vinterstid også for min del men da med litt hyppigere vask og smøring med rain-x

Egil Fonn

3-4 korte støt på spyler sørger for vinduspylerveske på ruta uten at vindusviskerne starter. Vinden fordeler spylervæsken utover ruta. Starter pusser når spylervæske er fordelt utover av vinden. Sånn må det bli når BMW ingeniørene ikke gjør jobben sin :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

høstmørke

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 17. november 2017, klokken 22:31
3-4 korte støt på spyler sørger for vinduspylerveske på ruta uten at vindusviskerne starter. Vinden fordeler spylervæsken utover ruta. Starter pusser når spylervæske er fordelt utover av vinden. Sånn må det bli når BMW ingeniørene ikke gjør jobben sin :-)

Prøve det neste gang,- har jo brukt 3-4 harde støt på bremsen jeg da  ;)

Men seriøst, utrolig irriterende hvis dette også er årsakenen til at ACC virker så dårlig om dagen. Er det ikke mulighet for å montere viskere med dyser sånn som er vanlig på lastebil?? Aldri skjønt hvorfor det ikke er mer vanlig på personbiler også..
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

Ingeniøren

Sitat fra: høstmørke på fredag 17. november 2017, klokken 23:23
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 17. november 2017, klokken 22:31
3-4 korte støt på spyler sørger for vinduspylerveske på ruta uten at vindusviskerne starter. Vinden fordeler spylervæsken utover ruta. Starter pusser når spylervæske er fordelt utover av vinden. Sånn må det bli når BMW ingeniørene ikke gjør jobben sin :-)

Prøve det neste gang,- har jo brukt 3-4 harde støt på bremsen jeg da  ;)

Men seriøst, utrolig irriterende hvis dette også er årsakenen til at ACC virker så dårlig om dagen. Er det ikke mulighet for å montere viskere med dyser sånn som er vanlig på lastebil?? Aldri skjønt hvorfor det ikke er mer vanlig på personbiler også..

Opplever ikke dette som noe problem - sikker på at du ikke trenger nye viskere eller trykkforsterkere på viskerne.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Høstmørke: Noen har montert dyser på Leaf, så du kan søke opp det på Leaf forumet. Ikke identiske biler, men kanskje gode ideer derifra?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Du trenger nok ikke å vente lenge. Jeg fikk min tidlig desember i fjor og det tok ikke mer enn et par uker før jeg noterte riper i ruten. Piggdekk-støv er det reneste slipemiddel og med det katastrofalt dårlige spyleopplegget på i3 blir resultatet garantert en masse fine riper. Har tatt i bruk Rain-X og teknikken med kjappe støt for å få væske på vinduet før viskerne starter, som et forsøk på å mest mulig redusere skader.

En annen ting som irriterer meg er den bittelille tanken som ikke engang rommer en hel pose med spylervæske.

koltor

Sitat fra: Rollep på mandag 20. november 2017, klokken 16:31
Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Du trenger nok ikke å vente lenge. Jeg fikk min tidlig desember i fjor og det tok ikke mer enn et par uker før jeg noterte riper i ruten. Piggdekk-støv er det reneste slipemiddel og med det katastrofalt dårlige spyleopplegget på i3 blir resultatet garantert en masse fine riper. Har tatt i bruk Rain-X og teknikken med kjappe støt for å få væske på vinduet før viskerne starter, som et forsøk på å mest mulig redusere skader.

En annen ting som irriterer meg er den bittelille tanken som ikke engang rommer en hel pose med spylervæske.

Er rimelig nøye på det, så det er samme øvelse med korte støt med spyleren (hvis det er lov å si) og 1-2 enkle viskerrunder for å forebygge. Bakruteviskeren blir aldri kjørt...

Burde jo være plass til en liten Kärcher i frunken som er tilkoblet spylerbryteren  ;D
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

koltor

Sitat fra: Viks på fredag 17. november 2017, klokken 08:50
Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 07:59
Er det noen som har gjort noe med vindusspylerne (til frontruta) for å forbedre "spredeevnen"?

I hastighet, og spesielt over 45-50 km/t er de jo katastrofalt dårlig. All spylervæsken ender opp på nedre halvdel av ruten, som gjør at viskerbladene bare drar drit frem og tilbake på øvre halvdel. På sikt vil nok dette føre til riper i ruten.
Utfordringen ligger nok i avstanden fra dyse til øvre halvdel av frontruten, men det hadde vært interessant å vite om noen har noen lure triks i ludo for å forbedre det  :)

Bruker stort sett rainX og lite spylervæske så har ikke vært det store problemet for meg til og med på vinteren der jeg ferdes. Men justering av dysene er vel det første som kan gjøres?

Har du, eller noen andre, justert dysene? Forsøkte i dag med en tynn stift, men selve dysen virker rimelig urokkelig. På undersiden var det tilsynelatende ikke så mange muligheter heller  :-\
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

Sitat fra: koltor på fredag 17. november 2017, klokken 21:46
RainX er et middel man legger på ruten for å få vann til å prelle av/perle seg. Det hindrer også skiten i å sette seg, men på vinterstid med salt er det nok begrenset hvor lenge effekten varer.
Mulig det er viskerblader også, det har jeg i så fall ikke fått med meg. På nettsiden deres finner jeg for øvrig kun bakvisker til i3.
prøv gTechniq G5 (Bilnerden.no). Varer lengre. Legges på samme måte som rain x, altså rengjort glass, wax on (rette linjer med kjøreretning), vent 5min, wax off. Gjerne med lett fuktet lofri mikrofiberklut på slutten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Sitat fra: koltor på tirsdag 28. november 2017, klokken 19:33
Har du, eller noen andre, justert dysene? Forsøkte i dag med en tynn stift, men selve dysen virker rimelig urokkelig. På undersiden var det tilsynelatende ikke så mange muligheter heller  :-\

Har faktisk ikke prøvd på i3 siden jeg ikke plages av det. Men nå gikk jeg ut og har sett på de så er det jaggu meg ingen mulighet til å justere nei. Da er det vel det samme som på bl.a. nyere Peugeot der dysene ikke kan justeres...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA