Peugeot 205

Startet av andreash, fre 28. sep 2007, kl. 09:23

« forrige - neste »

El rayo

Godt gjort, Andreas. Gjetter dere får noe å prate om på jobben i morgen.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: andreash på tir 01. jan 2008, kl. 22:17
Nok en test-tur gjennomført..
Denne gang på 28km i kupert terreng.
Grunn: Dette er distansen til jobb, som skal kjøres i morgen tidlig.. :o :o :o
start: 155.6V
Temp: 2 pluss
Varmekabler trolig på under batteripakken før start, men er litt vrient å komme til med fingrene for å kjenne..
Slutt etter 28km: 141.9V
forbruk: ca 13.7V
Ved antatt linjært spenningsfall får jeg da et forbruk på tett oppunder 70%.
Det burde holde med tanke på uforutsette ting i trafikken.

Så nå er det bare å legge seg, og satse på at alt går greit..

Ser bra ut dette Andreas, hva med å montere en "billig" temperaturmåler med ledning så du kan følge med batteritemperaturen? Føleren kan limes på en bit av en aluminiumspalte og presses (helt ned mot bunnen)mellom to batterier midt i pakken.

vi venter i spenning...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

andreash

jaja... Dette gjekk jo greit..

Det oppstod litt problemer på morgenkvisten..
Skulle kjøre forsiktig på vei til ferjo, men det blei til at eg brukte for lang tid. Så ferjo var lagt frå kai uten meg når klokka var 06:15..   :-[

Kjørte tilbake og heiv bilen på lading igjen.. ( hadde brukt ca 6V.. eller ca 25-30%)
Lada i ein time... Og prøvde på nytt med litt ekstra antall minutter til neste avgang..

Kjørte rolig og forsiktig til jobben, og kom heilt fram med omtrent som forventa kapasitet igjen.. ca 30% igjen.. (glemte å ta nøyaktig måling)

Har imidlertid fått ferjemannskapet til å undersøke om mulige stikkontakter ombord på ferjo..

trur det begynner å ligne på et fornuftig oppsett nå snart..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Jeg ladet fra kontakten i oppgangen til salongen på fergen. Litt upraktisk å måtte ha kabelen gjennom skyvedøren, men det gikk fint.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Er det 16A kurs? Var det samme ferge som eg tar? "M/F STORD" ??
Laderen min trekker 15A fra nettet på det meste...
Buddy 2007
Leaf 2013

elektrolux

Har ikke målt hverken bil eller kontakt, men fikk nå lading på vei til Stord fra Bergen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

andreash

Hvis det var no nylig du tok ferjo, reiste du nok med ei av dei nye gassferjene.. dvs. ikkje den same som meg..

Eg har fått beskjed frå mannskapet på ferjo at det finnes stikkontakter med nok strøm, men dei vil at kontorrottene i byen skal avgjera om eg får lada på ferjo.. Det vil bety ein vesentleg fordel for min del om eg fekk plugga i staumen på ferjo.. for då vil eg berre bruka toppen av kapasiteten og lada bilen bra opp igjen på kvar fergetur. Og hvis eg får tilgang til ein 20A kontakt, kan eg få litt varme i bilen også...

I går kveld fekk eg forøvrig montert batteribalansererane.. Og det verkar lovande.. Eg hadde iallefall høgare spenning i dag tidleg etter mine første 8km til ferjo enn eg har hatt tidlegare.. 153,3V (forbruk på ca. 5-6%
Registerte også at ein eller to plassar i seriestrengen har større behov for regulering.. interessant og verdifull informasjon..

Hadde passasjer med på andre sida av ferjo, men hadde likevel 142V ved ankomst jobb..(14V redukjson og ca. 70% forbruk) (riktignok ein annan plass enn vanleg. men et par km mindre og meir bratte bakker på veien)

Til sammenligning så kjører ein annen kar her på forumet omtrent samme distanse (3km kortare på Austevollssida) med ein ny Kewet.
Og han bruker mellom 60-40% avhengig av temp og kjøreforhold..
Buddy 2007
Leaf 2013

elektrolux

Hallo Andreash

Høres ut som om du har gitt bilen din nytt liv. Det var en gassferge jeg tok rett før Jul ja.

Ikke bra når noen må spørre noen. Som regel blir folk da handlingslammet, og ingenting skjer.

Ellers burde fergene være idelle ladeplasser. En står jo stille likevel, og hadde de hatt hurtigladere ombord, hadde Stavanger-Bergen vært realistisk kjøretur med dagens PSA biler. 

Stavanger:

andreash

Buddy 2007
Leaf 2013

andreash

Buddy 2007
Leaf 2013

PLUTO

huff da :'(, jeg håper du hadde en forsikring som dekker brann.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Oj, det var et trist syn.

Kondolerer Andreash.

Du sitter sikkert igjen med tunge tanker nå, men håper at du ikke har gitt opp elbil for det.

Håper også at forsikringen var i orden slik at du kan skaffe en ny.

Lykke til.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

ilmarw

Huff, det der var et utrolig trist syn. Føler virkelig med deg! Hva skjedde?

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Må kondolere.

Så mye arbeid bokstavelig talt opp i røyk.

Får bare håpe du ikke gir opp av denne grunn. Der er mye annet gøy å ta tak i dersom du orker.

Robort
Stavanger:

andreash

Ja, det var nokså vemodig øyeblikk når eg kom ut og såg ka som foregjekk..

Det som har skjedd:
Bilen var ferdig å lade på natt til fredag.. Og jeg tok ut stikkontakten etter jobb på fredag. Deretter har bilen stått urørt hele fredag ettermiddag og hele lørdagen.. (Uten stikkontakt tilkoblet)
Jeg og svigerfar jobba med å sette opp mitt nye kjøkken.. alle la seg vel til å sovce ca.2300..
men kl.0115 våkner svigers på gjesterommet av to smell.. (antakelig dekk som punkterer).. 10 sek etterpå blir jeg vekket og kaoset fullstendig..

Fremre del av el-bilen står i full fyr, og det blir satt i gang slukking og tilkalt brannvesen...
Bilen stod kloss opp i huset, men vi fikk tauet den vekk ganske kjapt.. bra at svigers har en sterk 4wd..
Buddy 2007
Leaf 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA