Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot 205

Startet av andreash, fredag 28. september 2007, klokken 09:23

« forrige - neste »

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Heisann

Da var ildprøven overstått med noe bekymringsverdige resultater...
Fekk lånt meg prøveskilter i går, og tok en distansetest av bilen.

totalt 19,4km i relativt kupert terreng.

Startspenning = 159V DC

Startet med en liten svipptur til naboen 500m nedover, og 500m oppover (bratt)
Deretter tur-retur Haukanes-Hufthamar 17.8km tot

Så var planen å ta 2-4km turer, til eg merka at det var på tide med pit-stop..
etter 1.5km (stigende terreng), forsvant spenningen dramatisk ved belastning, og jeg returnerte hjem igjen..
Sluttspenning = 136V DC

en litt skuffende førstetur på totalt 19.4 km.. (Jeg har 28km til jobb EN VEI).

Forrige eier har påstått 60km kjørelengde under sommerlige forhold.
Igår kveld var det ca 1-2grader pluss.

Så nå trenger jeg at dere med erfaring kommer på banen med rådgivining for å øke kjørelengden til over 30km, også på vinteren...
Er selvfølgelig klar over at min urutinerte EL-kjørestil kan ha hatt stor innvirkning.. Så gi gjerne kjøretips..
Skal prøves i ettermiddag igjen..
Dette var forøvrig også batteripakkens aller første utladning siden de ble produsert..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

For ordensskyld skal det nevnes at jeg har 12 batterier.. ikke 14 som du tar utgangspunkt i...
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

Sitat fra: andreash på onsdag 19. desember 2007, klokken 11:00
For ordensskyld skal det nevnes at jeg har 12 batterier.. ikke 14 som du tar utgangspunkt i...

Generaltabbe av meg, inlegget er slettet, jeg prøver på nytt....

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#34
Litt erfaring fra Kewet med forbehold om forskjell på batterityper:
De første 20 ladesyklusene vil du oppleve stigende kapasitet, mest til å begynne med (50%økning). Det er viktig å være snill med batteriene de første 2 - 3 syklusene; kjør med råttent egg på gasspedalen og unngå høy fart i bratte bakker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Det var egentlig slike svar jeg håpet på..  At kapasiteten på blybatteriene mine skulle øke endel.. (50% som EL rayo nevner er jo ganske masse)

Det var jo som sagt første gang batteriene har vert i bruk..

Må jo også lære meg å utnytte terrenget på riktig måte med tanke på å komme opp bratte bakker med minst mulig strømtrekk.. For i går så kjørte eg omtrent som eg pleier med min gamle saab 900, og den holder farten i alle oppoverbakker uten problem..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

#36
Her er det tydelig noe som ikke stemmer ja! ::)

(Jeg regner med at du måler med et Digital Multimeter, voltmeteret inne i bilen kan ha noe avvik)

159 V gir 13,25 V pr batteri og dette viser at batteriene er fullt oppladet. Husk å måle spenningen etter at pakken er belastet litt (dette for å fjerne "kjemisk spenning" og få en reell spenning å forholde seg til)

Det er viktig å følge med på spenningen på alle batteriene, både når batteriene er utladet og oppladet,

Sluttspenning på 136 V gir 11,33 V pr batteri og dette er i prinsippet tomt batteri.

Kapasiteten på batteriene vil øke noe etter 20 til 50 opp og utladinger, for å så å gradvis minske helt til pakken er utslitt.

Ved ca 0 grader skal batteriene fortsatt ha ca 85 % av full kapasitet. Et tips for å starte ut med oppvarmet batterier om vinteren er å benytte koblingsur på laderen for å forsinke ladestart slik at batteriene akkurat er ferdig ladet om morgenen når du starter. Dette er imidlertid ikke å anbefale når batteriene er mye utladet, da må de settes på lading umiddelbart for! Grad av utlading bestemmer hvor lenge du kan vente før du lader opp igjen. Har du koblet til batterivarmerene som var med bilen?

19,4 km er betydelig kortere enn forventet Andreas, her kan du lese om en test vi gjorde mens bilen var i daglig bruk av den tidligere eieren (batteripakken var allerede begynt å bli dårlig):

da vi testet rekkevidden i juni i år kjørte vi 36 km på en lading. Dette med kjøremønster som en "vanlig" bil i både kupert og flatt terreng 50 og 80 sone. Batteripakken er kun på 7.2Kwh

Det er stor forskjell i effektutaket når du kjører i samme hastighet på flate veien og i oppoverbakker, på Kewet'en min kjører jeg 4 ganger så langt på flate veien som jeg kjører i kupert terreng. "Husk at bilen din har ingen begrensing utover din egen høyrefot". Et godt amperemeter vil gi deg en god indikasjon på effektuttaket, det som står montert i bilen viser noe feil etter hva jeg husker.

Husk å kjøre fint den første tiden til batteriene er innkjørt.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: andreash på onsdag 19. desember 2007, klokken 12:15
Må jo også lære meg å utnytte terrenget på riktig måte med tanke på å komme opp bratte bakker med minst mulig strømtrekk.. For i går så kjørte eg omtrent som eg pleier med min gamle saab 900, og den holder farten i alle oppoverbakker uten problem..
Da har du mye å hente på kjøreteknikk. Jeg lærte mye av Øyvind Lunde første tiden som elbilist.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Nytt fra Austevoll..

Bilen er nå EU-godkjent, og klar for kvite skilt...

Ang. kjøring og batteripakke..

På grunn av julestress o.l. har eg ikkje tatt meg tid til å måle enkeltbatteri, men her er litt oppdaterte resultater fra i går (onsdag)

La ut på samme kjørestrekning som tirsdag..
Spenning målt etter 8km : 152.3 V
Spenning målt etter 20Km: 146.6 V


I dag etter turen til Eu-kontroll ( 10km ): 150.2 V

Dette er etter at jeg har utført følgende tiltak:
- økt lufttrykk i dekk til 40psi (2.8-2.9bar)
- endret kjørestil til maksimal forsiktighet dog kun beregnet etter egen erfaring som er noe begrenset..

Temperatur i området ligger rundt 0-2 grader.


Er det noen som har en tabell som viser gjenværende kapasitet på agm batterier som følge av spenning?
Er det en linjær kurve? Kan jeg anta at 136V på mine 12 batterier er mellom 0-5%?
Var da 146V fra gårsdagen et forbruk på 60%?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

#40
Artikkelen som Elektrolux viser til gir en god beskrivelse av hvordan en kan benytte spenningsmåling til "tankmåler".
Nå er det ikke helt enkelt å vite under kjøring hvor stort effekt uttaket er (C/2, C/3 ...) og det er tradisjonelle traksjonsbatterier som beskrives. Selv om "bly er bly" så er det allikevel en del markante forskjeller fra disse batteriene og AGM rørplatebatterier som du Andreash kjører på, slik som høyere spenning, lavere indremotstand og lav Peukert faktor.

Dersom en avleser voltmeteret når motoren ikke trekker strøm kan man bruke en lineær kurve, dette er enklere å forholde seg til. Kjøremønsteret på denne bilen gjør at en triller av gårde i perioder når gassen slippes, dette er tidtspunktet å avlese voltmeteret på (ubelastet batteri)

Det viktigste er at en måler batterispenningen under samme forhold hver gang.

(Når du kommer inn i faste rutiner vil du registrere spenningen på faste steder på der hvor du kjører.)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#41
Eller du kan montere et E-meter som måler strømuttak og Spenning, og beregner Ahr du har igjen bassert på det.

Se:  http://store.altenergystore.com/Meters-Communications-Site-Analysis/Meters-Battery-Monitors/Ammeters-Voltmeters-Battery-Monitors/Xantrex-Link-10-Standard-Battery-Monitor/p2135/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Tja.. kanskje eg bør utvide instrumentparken min litt..??

Uansett så har eg hatt to nye turer..
Den første på 20km, samme rute som tidligere.. Det endte med 146.2 eller noe i den duren fra 156v på full lading( etter fjerning av kjemisk spenning)..

målte etterpå under lading.. og da var ladespenningen 178V. Er ikkje dette litt høgt?

I dag tok eg ein ny kjøretur.. denne gang på 22km (tur-retur barnehage). sluttspenning på 145.4V.
i ganske kupert terreng.. flere bratte bakker..  Prøvde så godt som mulig å holde under 200A til motoren..

Så er spørsmålet.. på 2 mil tapper jeg nå ca 10V.. Kor langt/kor mykje har eg igjen??
Var jo nede i 136V på første turen.. Betyr det ytterligere 2 mil på "tanken"
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

178V er maks tillatt ladespenning (14,83V pr.12V batteri), har du montert PowerCheq regulatorene?

Jeg er enig i tankegangen din:
Full tank: 156V (13,00V), tom tank: 136V (11,33V), som gir et måleområde på 20V.
22km ned til 145,4V (12,12V) som er midt i måleområdet vil da tilsi at du kan kjøre totalt ca 40km før batteripakken er tom.

Dette ser jo bra ut.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

andreash

Nok en test-tur gjennomført..

Denne gang på 28km i kupert terreng.

Grunn: Dette er distansen til jobb, som skal kjøres i morgen tidlig.. :o :o :o

start: 155.6V
Temp: 2 pluss

Varmekabler trolig på under batteripakken før start, men er litt vrient å komme til med fingrene for å kjenne..

Slutt etter 28km: 141.9V

forbruk: ca 13.7V
Ved antatt linjært spenningsfall får jeg da et forbruk på tett oppunder 70%.
Det burde holde med tanke på uforutsette ting i trafikken.

Så nå er det bare å legge seg, og satse på at alt går greit..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA