Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rådyr og automatisk nødbremsing

Startet av cr, torsdag 16. november 2017, klokken 07:29

« forrige - neste »

cr

Hei, hadde en ubehagelig opplevelse i går hvor et rådyr hoppet ut på veien rett foran meg. Jeg rakk akkurat å bremse i tide, så rådyret kom seg levende unna denne gangen, men jeg lurer på hvorfor automatisk nødbremsing/ kollisjonsunngåelse ikke ble aktivert? Har jo sett disse videoene der kollisjoner to biler foran blir oppdaget og unngått, så burde ikke bilen oppdaget rådyret? Eller fungerer kun kollisjonsunngåelse når autopilot er aktivert?

Videre er det verdt å merke at jeg hadde oppdaget rådyret noe før dersom fjernlyset var på. Av en eller annen grunn trodde bilen at noen lys på en bolig et stykke unna var billykter og slo automatisk av fjernlyset. Det burde være en måte å overstyre dette på som ikke er på skjermen, synes den ofte gjør litt dumme valg. Jeg kommer i allefall til å deaktivere funksjonen fra nå av.


Espen Hugaas Andersen

#1
Autobremsen benytter seg av radaren, og ett rådyr er nok fort litt lite til å bli detektert. Hadde det vært en elg hadde den kanskje reagert. Men det fungerer helt klart best der du har kjøretøy foran deg som du følger. Da klarer radaren å filtrere ut disse kjøretøyene fra omgivelsene, og veldig nøyaktig følge med på hva de foretar seg. Når du har noe som kommer inn på veien fra siden er det ikke sikkert radaren vil klare å forstå at det er en farlig situasjon - den kan anta at dette er en del av omgivelsene som du har full kontroll på og kommer til å kjøre rundt. (Der kan forresten autopiloten være flinkere. Den vil til større grad klare å skjønne hva som er en farlig situasjon, og handle deretter, da den har kontroll på hvordan bilen vil styres, og dermed også vet hva som er i bilens kjørebane og hva som ikke er det.)

En ting jeg oppdaget for et par uker siden er at bilen vil hjelpe deg med å bremse hard om du foretar en kraftig nedbremsning. Jeg timet en rundkjøring ganske dårlig og måtte bremse ganske kraftig ned, uten at det egentlig var nødvendig å stoppe. Plutselig forsvant bremsepedalen ned til gulvet og bilen stoppet. Jeg vet at forskning viser at det skjer en del ulykker fordi folk ikke benytter bremsene fullt ut, så det er jo greit å vite at bilen passer på.

Du kan forøvrig overstyre dimming av langlys ved å dra hendelen mot deg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Tenkte først at du syns nødbremsen kostet mye  ;D
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

pers1

#3
Har sagt dette til Tesla tidligere at funksjonen med "nødbrems" er ikke bra.  både min e-golf og tidliger Skoda octavia nødbremser og strammer setebelt når dette skjer. Der jeg bor har vi mye rådyr som krysser i veibanen - denne funksjonen har reddet noen rådyr, da de kommer skrått rett ut fra skogen så de er vansklige å se .
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

geear

Når den automatiske nødbremsingen har
redusert hastigheten med 40 km/t, frigjøres
bremsene. For eksempel, dersom den
automatiske nødbremsingen aktiverer
bremsene når du kjører i en hastighet på
90 km/t, vil bremsene frigjøres når bilens
hastighet er redusert til 50 km/t.
Automatisk nødbremsing fungerer kun i
hastigheter mellom 8 km/t og 140 km/t.

Automatisk nødbremsing kobler ikke inn eller
ut bremsene i følgende situasjoner:
• Du dreier hardt på rattet.
• Du trykker på gasspedalen.
• En bil, motorsykkel, sykkel eller fotgjenger
ikke lenger oppdages foran bilen.


Det står ingenting om at den skal klare et rådyr eller en hund eller lignende dessverre.

Litt interessant det punktet om gasspedalen. Håper det er enda en dårlig oversettelse og at de egentlig mener at den vil bli deaktivert igjen dersom man berører gassen etter den har slått inn, for med enpedalskjøringen på Tesla så vil man i de fleste tilfeller ha foten på gassen, og det kan jo ikke da være slik at den ikke vil slå inn?

En regnfull og mørk morning holdt madammen på å kjøre på en fyr som løp ut i et fotgjengerfelt, selv om hun aksellererte ut fra en parkeringsplass så bråstoppet e-Golfen. Den bruker kun radar. Tesla bruker både kamera og radar.

Syns også det er rart at den kun bremser ned 40km/t. Hvis man får et illebefinnende og holder på å kjøre inn i noe, så hjelper det ikke forferdelig mye om den bremser fra 140 til 100. Hvorfor stopper den ikke helt slik VW gjør?

cr

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 16. november 2017, klokken 08:04
Autobremsen benytter seg av radaren, og ett rådyr er nok fort litt lite til å bli detektert. Hadde det vært en elg hadde den kanskje reagert. Men det fungerer helt klart best der du har kjøretøy foran deg som du følger. Da klarer radaren å filtrere ut disse kjøretøyene fra omgivelsene, og veldig nøyaktig følge med på hva de foretar seg. Når du har noe som kommer inn på veien fra siden er det ikke sikkert radaren vil klare å forstå at det er en farlig situasjon - den kan anta at dette er en del av omgivelsene som du har full kontroll på og kommer til å kjøre rundt. (Der kan forresten autopiloten være flinkere. Den vil til større grad klare å skjønne hva som er en farlig situasjon, og handle deretter, da den har kontroll på hvordan bilen vil styres, og dermed også vet hva som er i bilens kjørebane og hva som ikke er det.)

En ting jeg oppdaget for et par uker siden er at bilen vil hjelpe deg med å bremse hard om du foretar en kraftig nedbremsning. Jeg timet en rundkjøring ganske dårlig og måtte bremse ganske kraftig ned, uten at det egentlig var nødvendig å stoppe. Plutselig forsvant bremsepedalen ned til gulvet og bilen stoppet. Jeg vet at forskning viser at det skjer en del ulykker fordi folk ikke benytter bremsene fullt ut, så det er jo greit å vite at bilen passer på.

Du kan forøvrig overstyre dimming av langlys ved å dra hendelen mot deg.

Dette var lærerikt, merket også at bilen hjalp til å bremse. Er klar over at man kan dra hendelen mot seg for å overstyre, men da må man jo holde den inne, ellers forsvinner jo lyset. Hadde vært greit med en enklere løsning. Takk for svar!

Sitat fra: Cirion på torsdag 16. november 2017, klokken 08:30
Tenkte først at du syns nødbremsen kostet mye  ;D

Det var delvis med vilje  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA