Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Imagine


Kåre Knatten

#616
De som er så i mot at en kan skru av alle hjelpesysyemer og mener at slike biler ikke skal være i trafikken, bør henstiller til myndighetene om å forby flesteparten av alle biler som går på veien.  Min påstand er at det t er bare premiumbiler som i dag har systemer som virker perfekt,  resten forsøker en etterligning og lykkes delvis. I tillegg har du eldre biler, som ikke har noe i det hele tatt. Selv min 10 år gamle Audi har reddet meg fra ulykke flere ganger, helt utrolig når en opplever en uventet kritisk situasjon, de bare smeller i bremsene og bilen går som en drøm gjennom svingen. Men i tillegg har jeg flere ganger hatt behov for å skru det av, eksempelvis opp siste bakke (2 km konstant stigning) til hytta. Når det glipper skikkelig, bremses hjulene og turtallet reduseres for å unngå spinning. Da er det godt å kunne skru systemet av og få hjulene opp i fart igjen, så småsteinene spruter. Elektronikken har ikke øynesom ser.
En annen ting som blir holdt narr av, er hvorfor kjøre bilene i ørkenen i Namibia.  Alle journalistene sier at det var som å kjøre på snø.

Trond.m

BMW har en egen instilling av stabilitets-systemet som gir vesentlig forbedret framkommelighet ved løst underlag som snø etc. «Dynamic Traction Control (DTC)». Antar at Audi har noe tilsvarende, da det er bedre enn å slå ESP helt av.

Poenget mitt var at slike funksjoner ikke er ment i normale kjøresituasjoner, og at ESP gjør kjøringen tryggere for både @hemi og alle andre som han antydet er «ræva» sjåfører.

Vegar Beider

#618
Sitat fra: hemi på lørdag 13. oktober 2018, klokken 15:54
i videoen der de tar alt av... griper jo ESP inn når de sladder.....

så da er det vel som de andre audiene, trygg osv, men ikke spesielt morro å herje med.

Utfra hvor mye han må vri på kringla ser man en tradisjonell dose massivt understeeeeeer også, her har iaf audi motoren nærmere akselen enn de har hatt før :p

For det første slår ikke ESP inn, den er helt utkoblet. Om du hadde klart å følge med og skjønt hvordan teknologien fungerer så hadde du skjønt at det som "slår inn" er EDL/EDS. Altså diffsperre på en av akslene. Hos Audi og de aller fleste andre biler i denne klassen er diffsperre implementert ved at bremsen brukes for å redusere overdreven hastighetsforskjell mellom hjul på samme aksel. I praksis det samme som å kjøre med en delvis diffsperre. Når ble det negativt for herjeegenskapene?

Kommentaren din om "trygg, men ikke spesielt moro..." vitner bare at du ikke har kjørt de riktige bilene, for det er en kunnskapsløs kommentar. Audi har en rekke seriøse modeller med særdeles underholdende kjøreegenskaper. De har som regel R eller RS merke på seg.

Kommentaren om understyring er ennå mer kunnskapsløs. e-tron er bakhjuldsrevet i utgangspunktet, og om du hadde giddet å sette deg litt inn i fakta før du postet slike dumheter hadde du fått med deg at journalistene er over seg av glede når det gjelder kjøreegenskapene, og at den kan settes opp til å være rent overstyrt. Dette er en bil som virkelig ser ut til å være en kjøremaskin.

Greit at du av en eller annen grunn ønsker å være surmaget og negativ, men gjør nå i alle fall leksene dine først, så virker det som du er litt smart i alle fall.

hemi

#619
Skal vi bli teknisk vet du vel forskjell på diffsperre og brems av hjul, diffsperre har den iaf ikke, ei heller diffbrems, å bremse litt på individuelle hjul er plaster løsning de fleste moderne biler har, i varierende grad av vellykket, audi er sikkert bedre enn nissan leaf på det, men er det som å ha en ordentlig brems/e-diff? neppe.

Du sier "delvis diffsperre" , det høres ut som diffsperre på engelsk bil som tidvis virker?

Audi har hatt  mye rart, både torsen, og plata og i ymse versjoner e-diff av de igjen i siste versjoner i s/RS bilene, ser ikke for meg at denne får noen av de. Når de første Audi RS'ene fikk 40/60 fordeling kjente du det virkelig! Porsche har vel 5-95 på nye turboen, men kan skyve massivt med kraft frem om det trengs, siden e-tron er styrt elektronisk/elektrisk har man faktisk muligheten til å torque vectoring i enda større grad.

Bremse individuelle hjul med caliper er ikke den morsomste løsningen om vi sier det forsiktig.

"kan settes opp til rent overstyrt" ja de kan nok det i elektronikken, blir den det i prod biler? tviler.

Kjørt litt audi på bane, og isbane og de nyere modellene har blitt bedre og bedre hva oppsett for nøytral kjøring og overstyrt kontra de gamle, men de har tidvis gjort rare ting, som f.eks. at du ikke får det av ESP på nye S8.

Må du flicke ut bilen, og eller gasse den ut med hjelp av bremsing på hjul er ikke bilen satt opp overstyrt, få biler er satt opp overstyrt av vanlige produksjonsbiler, om noen,  men noen er vesentlig nærmere nøytral enn det audi vanligvis setter opp bilene til.


Heldgvis var innlegget ditt ikke  surmaget/negativt.

Imagine

Det er vel bare å håpe at E-tron kjører morsomt også om man prøver seg på en isbane. I så fall har de laget en skummelt bra bil som vil trekke til seg alt av bilentusiaster, unntatt de som liker motorlyd da. Jeg er en av de som liker motorlyd som må ha skikkelig brumme-bensinmotorer i sportsbiler ved siden av.
Men må innrømme at som komfortabel hverdagsbil er elbil perfekt. Og Audi E-tron virker som en herlig kjøremaskin både komfortabelt og dynamisk.

Vegar Beider

Hemi: Nå rører du aldeles fryktelig. Kan du ikke bare sette deg litt inn i saken, lese artiklene, og se på videoene fra prøvekjøringen i Namibia, så kanskje du tar poenget? Eller vil du ikke, fordi du nekter å innse at Audi her tydeligvis har laget en klasseledende bil? Er det så tungt for deg?

Når det gjelder EDS, så er det altså, som jeg forsøkte å fortelle deg, en nedbremsning av et spinnende hjul på én aksel. Det simulerer en diffsperre/diffbrems. Det er selvsagt ikke nøyaktig det samme, men det er nært, og gjør jobben for en gatebil helt fint. At det finnes bedre løsninger for andre behov er jeg fullstendig klar over, men for en gatebil gir de ingen fordeler.

Ja, det finnes diffsperrer som er delvise, altså ikke 100%. Om du hadde noe teknisk innsikt hadde du nok skjønt det.

Uansett kommer vi ikke unna det faktum at du startet med å røre om at e-tron ikke kunne koble ut ESP fullstendig. Det er feil, ok? Du tok feil, så slutt å argumentere. Se heller videoene og les artiklene, så kanskje du lærer noen.

Ja, de kommer til å la ESP få bli fullstendig avskrudd i produksjonsversjonen. Det hadde du også fått med deg om du hadde giddet å sette deg inn i saken, det kommer helt tydelig fram. Hvorfor skulle de ellers gjøre et poeng av det under den første pressekjøringen tror du? Tenk deg om litt nå, hvis du er i stand til det. Hva du "tviler på" er åpenbart ikke verdt noe som helst. Er det noe du sier som har noen verdi? Skjerp deg.


olemartin

Trenger ikke BMW M for å kunne slå av alt. I min enkle BMW 320i så har man tre valg. Alt på, DTC (som tillater litt sladd, men holder deg i hånden) og "Helt av" som ikke gir deg noe hjelp.

Utrolig gøy at e-tron også gir disse mulighetene. Man må kunne ha det litt gøy i bil også :)


daktari

Fin omtale fra Dinside Motor: https://www.dinside.no/motor/endelig-kjort-audi-e-tron/70318459
"Så mye forventet vi faktisk ikke, og for 651.000 kroner finnes det ikke konkurrenter. Ferdig snakka!"
Vågal påstand!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Blade Runner


Orbit

Akkurat i tide for roadshow som starter neste uke  :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

...hvis det er demobiler...litt rart de velger forskjellige felger? Eller? Litt rart det ikke står e-tron felger på alle? Eller har de mistet troen på at de er kule?
Tesla Model Y                         2021-

Stikkkontakt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:37
...hvis det er demobiler...litt rart de velger forskjellige felger? Eller? Litt rart det ikke står e-tron felger på alle? Eller har de mistet troen på at de er kule?

Hvordan kan du si at dette ikke er e-tron felger? Har du sett utstyrslisten?

Pingle

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 17. oktober 2018, klokken 10:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:37
...hvis det er demobiler...litt rart de velger forskjellige felger? Eller? Litt rart det ikke står e-tron felger på alle? Eller har de mistet troen på at de er kule?

Hvordan kan du si at dette ikke er e-tron felger? Har du sett utstyrslisten?
Bilde av Galaxy blå på fasinasjonssiden (og en del landskapsbilder) er med samme felg som en del av disse.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA