Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Imagine

#870
Her antydes det et forbruk på ca 31-32kwh i 130km/t. 1,5 + grader. Høy fart for en SUV det. Noterer meg hvor stillegående bilen er.

https://m.youtube.com/watch?v=uKWt1Vu3J6U

Orbit

Det blir vel 27 mil? (84,6kWh / 31kWh/100km = 273 km)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Imagine

#872
Kan slettes

Svolar


Imagine

Sitat fra: Svolar på søndag 20. januar 2019, klokken 20:34
:+1:
Sitat fra: Orbit på søndag 20. januar 2019, klokken 20:26
Det blir vel 27 mil? (84,6kWh / 31kWh/100km = 273 km)
:+1:


Er forbruk som oppgis i elbiler f eks 31kw pr time eller 31 kw pr mil?

turfsurf

Orbit har rett Bruker man 31kWh for å komme 10 mil, blir det 84,6/31*10=27,3 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#876
Takk for utregning og forklaring. 273km. Det stemmer ganske bra med forventningene.
I går kjørte jeg en kamerats Model S 75 d på langtur oslo-arendal og det var ca liknende temperaturer (rundt 0 ofte på høyfarts motorveiene) og den bilen bruker ca 26-27kwh/100km i 130km/t.
Netto 72,6kwh delt på 26kwh ganget med 10 gir 279km for model s75d. Altså går etron ut fra dette omtrentlig like langt som en Model S75d i 130km/t.

Ikke verst i slike hastigheter for en høy bil med dertil luftmotstand.

daktari

Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 20:48
Takk for utregning og forklaring. 273km. Det stemmer ganske bra med forventningene.
I går kjørte jeg en kamerats Model S 75 d på langtur oslo-arendal og det var ca liknende temperaturer (rundt 0 ofte på høyfarts motorveiene) og den bilen bruker ca 26-27kwh/100km i 130km/t.
Netto 72,6kwh delt på 26kwh ganget med 10 gir 279km for model s75d. Altså går etron ut fra dette omtrentlig like langt som en Model S75d i 130km/t.

Ikke verst i slike hastigheter for en høy bil med dertil luftmotstand.
Men det er et par variabler til her: nordiske vinterdekk ruller vel dårligere enn kontinentale vinterdekk eller sommerdekk? Fukt i form av saltfilm på veien øker også rullemotstand.

Til fordel Tesla har den også litt smalere dekk 245 vs 255.


Fra Wikipedia:
Temperature T (°C)   
Speed of soundc (m/s)   
Density of air ρ (kg/m3)   
Characteristic specific acoustic impedance z0 (Pa·s/m)
35   351.88   1.1455   403.2
30   349.02   1.1644   406.5
25   346.13   1.1839   409.4
20   343.21   1.2041   413.3
15   340.27   1.2250   416.9
10   337.31   1.2466   420.5
5   334.32   1.2690   424.3
0   331.30   1.2922   428.0
−5   328.25   1.3163   432.1
−10   325.18   1.3413   436.1
−15   322.07   1.3673   440.3
−20   318.94   1.3943   444.6
−25   315.77   1.4224   449.1
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 20:23
Her antydes det et forbruk på ca 31-32kwh i 130km/t. 1,5 + grader. Høy fart for en SUV det. Noterer meg hvor stillegående bilen er.

https://m.youtube.com/watch?v=uKWt1Vu3J6U

Merk at hvis instrumentet fungerer på samme måte som i e-Golf, er dette gjennomsnitt (Ø) fra start eller sist lading. Dvs. at hvis han har stått i kø, stått stille med tenningen på og fiklet med kameraet, hatt en kraftig stigning i den tiden, hatt brå akselerasjoner eller lignende, vil det påvirke resultatet negativt. Jeg ser ikke tiden/snittfarten, men han har kjørt 23 km. ideellt sett burde han ha kjørt lenger, og en runde med start/stopp på samme sted.

Hvis kupé/batteri ikke har  optimal temperatur ved start vil dette påvirke forbruk mye. Noen som vet hva «Range Mode» på e-tron gjør, bortsett fra å begrense effekten på klima?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Macobat

#879
Sitat fra: elektro på mandag 21. januar 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 20:23
Her antydes det et forbruk på ca 31-32kwh i 130km/t. 1,5 + grader. Høy fart for en SUV det. Noterer meg hvor stillegående bilen er.

https://m.youtube.com/watch?v=uKWt1Vu3J6U

Merk at hvis instrumentet fungerer på samme måte som i e-Golf, er dette gjennomsnitt (Ø) fra start eller sist lading. Dvs. at hvis han har stått i kø, stått stille med tenningen på og fiklet med kameraet, hatt en kraftig stigning i den tiden, hatt brå akselerasjoner eller lignende, vil det påvirke resultatet negativt. Jeg ser ikke tiden/snittfarten, men han har kjørt 23 km. ideellt sett burde han ha kjørt lenger, og en runde med start/stopp på samme sted.

Hvis kupé/batteri ikke har  optimal temperatur ved start vil dette påvirke forbruk mye. Noen som vet hva «Range Mode» på e-tron gjør, bortsett fra å begrense effekten på klima?

I'd say it is the opposite...

He drives at a constant speed of 130km/h. Initially the avg consumption shows 31.3.. then it quickly climbs to 31.4 and immediately after that to 31.5. All this within a few seconds at same constant speed of 130km/h. So if anything, the consumption@130 is higher than those figures show us.

elektro

#880
Sitat fra: Macobat på mandag 21. januar 2019, klokken 22:31

I'd say it is the opposite...

He drives at a constant speed of 130km/h. Initially the avg consumption shows 31.3.. then it quickly climbs to 31.4 and immediately after that to 31.5. All this within a few seconds at same constant speed of 130km/h. So if anything, the consumption@130 is higher than those figures show us.

Ok, men vi vet fremdeles ikke om han kjører oppover eller nedover, om det er motvind, om det er vått på veien, om han nettopp har foretatt en forbikjøring (bilen står i sport modus) eller om batterivarme/aircondition går på max (på Tesla f.eks. drar dette tilsammen opp til 12kW).

Ville bare informere om at dette er et gjennomsnitt, ikke real time forbruk. Men uansett om det hadde vært det, vet du ikke nok til å konkludere.

Hvis du ser denne videoen er forbruket på Model 3 f.eks. 2,25Wh/100 km. etter drøyt 45 km. i 120km/t uten noen åpenbar grunn, men det ender opp på 1,87Wh/100 km. etter å ha kjørt samme vei tilbake og totalt 105 km. ila. én time. Hvis man da hadde konkludert ut fra noen sekunders video halvveis ville resultatet blitt feil.

https://youtu.be/40SQlphPWmc

At forbruket på e-tron på vinteren er rundt 30,0 i 130km/t er jo ikke usannsynlig. Heldigvis er dette ulovlig hastighet i Norge. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

flux


Imagine

Forbruk på 30-32 er jo ikke helt krise om det er i 130km/t på vinteren. Hvor mye skal man kreve av forbruksvennlighet fra en stor komfortabel SUV?

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA