Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endurance run i en Tesla, Skottland til England

Startet av Cobos, lørdag 21. mai 2011, klokken 12:21

« forrige - neste »

Cobos

De er nå blitt bygget ut 10 Tesla-ladere eller hurtigladere i England og Skottland så nå er det noen som kjører et løp. Fra John o'Groats på Skottlands nordøstre tupp til Lands End som er sørvestlige tupp av England.
De kjører 900 miles i løpet av drøye 24t. Sjekk Tesla sine hjemmesider for mer informasjon.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rossifan46

#1
Bare en ting å si; Blir veldig misunnelig på de som tar denne turen helt elektrisk  ;D

La inn ruten på google/maps, den viser 884 miles (1420 km), og beregnet kjøretid 17 timer og 15 min.

Vi antar fullt batteri ved start og bruker tallene Tesla oppgir for rekkevidde 340 km og ladetid med 70 A 3,5 timer får vi denne ligningen for turen;

Total ladetid = ((1420/340)-1)*3,5 = 11,1 timer
Total kjøretid = 17,25 timer
TOTALTID ca lik 28,5 timer  ;D

Skal bli veldig spennende å følge denne turen  :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Cobos

En del av ladestasjonene bruker "halvraske" ladere på 35A * 230V så ser ut som de skal ta en del pauser. Poenget er at nesten alle ladestasjonene er på restauranter og hotell. Tipper de sover litt og spiser litt der. De skal visst kjøre hele natten til søndag.
Nå ser det ut som de passerer Perth på vei mot deres andre stopp rett utenfor Edinbourgh.
Tesla Roadsteren er overraskende komfortabel på små turer, litt mer skeptisk til å kjøre i over 24t i en slik en :) Ikke det at jeg ville sagt nei hvis noen kom med et tilbud.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rossifan46

Det ser ut som de kun skal innom hoteller med hurtigladere (High Power Charge Point). Regner med at de da mener 70A?

Ser gjennom alle etappene som alle ligger mellom 125-183 mils (201-294 km). Den lengste etappen er mellom Nottingham og Castle Lodge på ca 294 km. De legger vel inn litt ekstra ECO-kjøring på den etappen for å være sikte på at batteriet holder :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Lunde

Skal ikke lusekjøre for å få en Tesla til å runde 30mil. Om du virkelig anstrenger deg med den klarer du 50  ;D Du må nesten vite hva du skal gjøre feil om du ikke runder 200-250 kilometer..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Rossifan46

#5
Leser på Telsa sine sider om en fra Australia som har rekorden på 501km på en ladning :)

Den lengste etappen de har lagt opp mellom ladingene er ifølge google/maps 294 km, og beregnet kjøretid er 3 timer og 6 min.
Det tilsvarer 95 km/t i snitt på denne distansen. Er ikke kjent på veiene de skal kjøre i England, om det er flatt eller kupert, men dette høres ut som motorveistempo noe som skulle tilsi et greit forbruk av strøm.

Klarer de dette snittet på denne etappen er det veldig imponerende syns jeg, og et enda større bevis på hvor bra Tesla Roadsteren er :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA