Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor bør ladekontakten i bilen sitte?

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. november 2017, klokken 17:25

« forrige - neste »

Gordon Retriever


Vi nærmer oss 2018, og produsentene av elbiler ser fortsatt ikke ut til å bli enige med hverandre - eller med seg selv - om hva som er den beste plasseringen av ladeluken.  Dette kan i noen situasjoner føre til vansker med at ikke alle hurtigladere passer like godt til alle biler.
Burde bilprodusenter og ladeleverandører bli flinkere til å harmonisere dette - og hvor på bilen vil du helst se ladeluken plassert?
 





elektrolux

#1
Venstre bakskjerm som på min C1 EV'ie.

Da slipper en å gå rundt bilen og ser lett om kabelen står i bilen når en skal kjøre. Samtidig er slik plassering relativt loddrett noe som forhindrer luken å fylle seg opp med snødrev og vann.

Også betydelig mindre fare for skader som følge av kollisjon, da denne siden er minst utsatt for slike skader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Venstre bak. Dvs på førers side. Ikke i front hvor den sliter med snø og is på vinteren. Leafens plassering var frustrerende!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. november 2017, klokken 18:26
Venstre bakskjerm .........
Enig

Venstre forskjerm er dårligste, frontplassering er både praktisk og upraktisk samtidig men tross alt bedre enn venstre forskjerm.

MEN induksjonslading med kontaktpunkt under bilen hadde vært det ultimate. Ledning er ikke praktisk uansett!

Amatøren

Bak gjerne på høyre side.

Tryggeste er å rygge inn på parkeringsplassen og kjøre ut i trafikken igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. november 2017, klokken 18:40
MEN induksjonslading med kontaktpunkt under bilen hadde vært det ultimate. Ledning er ikke praktisk uansett!

Uansett vil man ikke få hurtiglading via induksjonslading. Det vil bare egne seg som destinasjonslading. Så hurtiglading krever kontakt ett sted på bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Sitat fra: Amatøren på fredag 10. november 2017, klokken 18:40
Bak gjerne på høyre side.

Tryggeste er å rygge inn på parkeringsplassen og kjøre ut i trafikken igjen.
Høyre side er også riktig side ved gateparkering
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på fredag 10. november 2017, klokken 18:43
Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. november 2017, klokken 18:40
Sitat fra: elektrolux på fredag 10. november 2017, klokken 18:26
Venstre bakskjerm .........
MEN induksjonslading med kontaktpunkt under bilen hadde vært det ultimate. Ledning er ikke praktisk uansett!

Uansett vil man ikke få hurtiglading via induksjonslading. Det vil bare egne seg som destinasjonslading. Så hurtiglading krever kontakt ett sted på bilen.
Tesla har en interessant patent med hurtigladningstilkobling under bilen .
Det er en fin løsning.

Hva fremtiden tilbyr med induksjon vet vi ikke enda. Fully Charged rapporterte om induksjonslading i fart, husker ikke helt styrken men det er forholdsvis høy kW

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. november 2017, klokken 18:26
Også betydelig mindre fare for skader som følge av kollisjon, da denne siden er minst utsatt for slike skader.

I fronten som på Golf GTE. Hadde eltilsyn nyleg og fortalte at eg normalt kjørte i ladepunktet og stoppa når det bevega seg litt. Kontrollør flirte, men forstod poenget. I rapporten etter eltisynet står det "Avsluttet" og at det ikkje vart avdekka feil eller manglar.

cra

Bak, uten tvil. HMS 101 tilsier å rygge inn. Alltid.

Ser absolutt poenget med høyre side ift. gateparkering, men foretrekker personlig venstre side da det er mest behagelig for meg i det daglige.

Uansett, hadde de i alle fall blitt enige om en ende så hadde vi vært halvveis der. Men sånn sett burde det ikke ligge allverden i å kunen ha tilkobling i begge ender, selv om det selvsagt ville fordyre bilen en smule.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på fredag 10. november 2017, klokken 18:40
Bak gjerne på høyre side.

Tryggeste er å rygge inn på parkeringsplassen og kjøre ut i trafikken igjen.

Bak på høyre side er der jeg minst vil ha det. Må gå rundt bilen da for å koble på. Vi har Leaf med frontmontert ladeluke og Tesla med venstre bak. Foretrekker Leafens løsning, kan da sitte i bilen og se på skjermen på hurtigladeren hvor mye som er ladet. Teslaen er også ok, lett tilgjengelig når man går ut av døra. Høyre side bak blir bare feil på alle måter. Mulig det er gunstig for de som gateparkerer, men det kan jeg ikke huske sist noen av oss gjorde. Må være mange år siden...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Agmuns


Gordon Retriever

Frontplassert ladeluke gjør det  hittil ok i avstemningen, men har færre tilhengere i tråden.  En slik plassering er grei for lading hjemme i garasjen, og gir kanskje den beste tilkomsten til hurtigladere, men gjør det umulig å rygge inn mot hurtigladeren.


Ipadjove

Krysset av for front, men har selv på venstre framskjerm. Liker det egentlig slik. Men litt utfordringer på enkelte hurtigladere.
99% av tilkoblingene er hjemme/på jobb og da er forskjermen perfekt for meg. Kort veg å gå, raskt :)
Hadde de korteste kablene på hurtigladere vert en meter lengre hadde jeg valgt venstre forskjerm.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA