Hjemmelading på 16A kurs

Startet av Tor Ping, ons 08. nov 2017, kl. 23:43

« forrige - neste »

Tor Ping

Jeg vet det anbefales å installere ladestasjon for hjemmelading, men som en foreløpig løsning lurer jeg på om jeg kan bruke den vanlige 16A kursen jeg har i garasjen til lading. Når jeg skal bruke denne er det ingenting annet som går på denne kursen. Dersom jeg må ned på 10A, kan man bare få en elektriker til å bytte ut 16A sikringen med en på 10A?

Dette er muligens omtalt tidligere, i så fall beklager jeg for ikke å lest gjennom alle tråder.

_OE_

10A sikring og jordfeil vern type B... Da er du vel langt på vei til ladestasjon m/innebygd jf.vern type B... Dette fortsetter at du ikke har sikring m/innebygd jf.vern type A i sikringsskapet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

TB

Råd / reglar / norm ... mange navn

Maks 10A er å ikkje tøye grensene. Dvs, om du lader på 10A på 16A kurs er heilt fint, treng ikkje bytte ut sikring, blir ikkje tryggere av det. (Dvs, ved kortslutning vil gå litt raskere, men..)

Det som er spørsmålet er om kursen går via andre koblingspunkt. Mange einebustader har ein utvendig kontakt. Denne hentar strøm frå ein eksisterende kurs, då den ikkje var tiltenkt permanent bruk. Dermed går kabel via mange koblingspunkt, og som blir svake ledd - og kan utvikle varme ved langvarig belastning.

Har du ein separat kurs som går direkte frå sikringskap, til kontakt vil det fungere.

Men, fast ladestasjon litt tryggere, slepp stikk som kan gi dårlig kontakt, spesielt om ladekabel ikkje er hengt opp.

Fast ladestasjon / med kabel som står klar: Svært praktisk å kunne koble kabel direkte til bilen, uten å måtte ta fram kabel, og plugge i. Svært mykje meir praktisk å koble til / frå på den måten.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

geear

Sitat fra: TB på tor 09. nov 2017, kl. 00:08
Maks 10A er å ikkje tøye grensene. Dvs, om du lader på 10A på 16A kurs er heilt fint, treng ikkje bytte ut sikring, blir ikkje tryggere av det. (Dvs, ved kortslutning vil gå litt raskere, men..)
Praktisk forskjell kan sikkert diskuteres, men det du skisserer her er ikke lovlig, så det spørs helt hva trådstarter er ute etter - løsning om er lovlig, sikker eller begge deler?

Les under installasjon på side 5 her: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Tor Ping

Det viktigste er at løsningen er sikker, men selvfølgelig at den aller helst er lovlig også. Men det spørs om jeg like gjerne bør installere ladestasjon først som sist. Må jeg i så fall gjøre noe med kursen jeg har eller kan ladestasjon kobles til min 16A kurs?

CitB59EL

Når vi fikk montert 1 ladeboks så la de opp 20A sikring og 6mm2 kabel på 16A lading. På lade boks 2 har vi montert 3 fas 6mm2 kabel med 20A sikring.  Dette for at lading sikkert kan utføres 24/7/365. Har eget B-vern. Fikk selv nei av elektriker på å legge lade stasjon på 16A kurs jeg hadde fra før på vegg utvendig med 4 mm kabel. Hvis en først må legge opp ny kabel og sikring på ny ladeboks så koster det ikke mye å legge opp 3 fas først som sist selv om ikke dette støttes av mange biler pr idag. 

elektrolux

En løsning er å bytte stikket ditt med en ladestasjon med innebygget jordfeilvern og blende de andre uttakene.

Et annet alternativ som DSB er positive til er å sette et jordfeilvern type B på kursen, sammen med en måletrafo og få den til å dynamisk styre ladestrømmen til bilen. Vi har en slik løsning på vei fra Circontrol. Da kan du bruke den kursen du har både til lading og andre forbrukere i garasjen.

Forutsetter selvfølgelig at alle forbrukere på kursen er etter måletrafoen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tor Ping

Takk for alle svar, jeg får kontakte elektriker for å få noen til å se på alternativene.

Kort til slutt: Hvis jeg går for å trekke en helt ny kurs fra sikringsskap til ladestasjon i garasjen, hva anbefales da?

cra

Så grovt som økonomisk forsvarlig (gjerne 32A) og for 3-fas, så du slipper å trekke ny kabel ved evt. oppgradering/endring senere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

4mm2 med åpen forlegning ikke godt nok for 16A? Noen spesielle faktorer som gjorde at det ikke ble vurdert til ok?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA