Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Isolasjonfeil?

Startet av Helge, fredag 20. mai 2011, klokken 11:42

« forrige - neste »

Helge

Vår 1998 P106 har oppført seg meget pent siden vi kjøpte den sent i fjor sommer. Vannservice er tatt og børstene ble byttet før jul, lenge før de var utslitt eller på annen måte stygge. Kommutatoren så også fin ut. Nå mindre enn 2000 km senere lyser den oransje lampen med symbol i form av et lyn og en diode opp. Den lyser under kjøring. Betyr dette at vi har en isolasjonsfeil? Glemte i farten å sjekke vannpumpen, men er det denne lampen som vil lyse om vannpumpen streiker? Skal sjekke vannpumpen nå i kveld.

Vi er ellers bare to personer som kjører denne bilen og vi har felles ECO-meter regel om at rødt er helt forbudt sone, gult skal vi sjelden være inen på og da kun over korte tidsrom og grønn er det normale området. Jeg mener og tror vi kjører pent mht børsteslitasje. Begge vet at vi ikke skal holde bilen i ro med gasspedalen. Fotbremsen og håndbrekket er redskapen til dette.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Ja da har jeg rukket å sjekke vannpumpen og den ser ut til å være i orden. Det sirkulerer livlig i ekspansjonstanken foran føreren og man hører lyden av pumpen.

Jeg bør vel ta av dekselet og sjekke om en eller flere av børstene har hatt feil eller blitt montert uheldig slik at de er blit unormalt fort slitt? ...og samtidig sjekke om det er mye kullstøv... eventuelt innblandet med differensial-olje?

Hvor mye "krise" er det å kjøre med dette (om jeg bare får konstatert at det ikke er noe i veien med børster og kommutator)?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Det er mange PSA-biler som kjører med isolasjonsfeil -og det er åpenbart ikke så farlig som man kunne tro hvis man har lest "brukerhåndboken".

Min (har kjørt med den i flere år nå) resettes ved vannservice, men kommer på etter en mil eller så.
(Når batteriene blir varme og vann-nivået stiger?)
Bytte av motor har ikke påvirket feilen, så jeg tror ikke det er det vanlige "børstestøvproblemet" jeg ellers kunne forventet å ha.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Helge

Sitat fra: ilmyggo på fredag 20. mai 2011, klokken 14:59
Så du denne meldingen fra Boogie? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3441.msg31211.html#msg31211
Boogie: Relativt mange biler sliter med isolasjonsfeil i motoren etter ca 10 års kjøring. Noen børstesett er byttet, og det ligger ganske mye støv i viklingene.
Motoren bør megges for å sjekke for isolasjonsfeil. Meggeverdien bør ikke under ca 0,15 MOhm (eller ca 1 kOhm pr 1 V.


Jeg kan låne meg megger på jobb så motoren skal jeg kunne megge.

Boogie:Fint å bytte simmerringer samtidig for å unngå lekasjer fra reduksjonsgearet.
Oljen kan godt byttes i gearet hvert år for å gi lengre levetid. Tror det er vanskelig å få tak i nye gear nå.


Dette er jo en god advarsel og jeg bør vel få sjekket simmerringer så snart som mulig

Boogie:Det er andre kilder til isolasjonsfeil også: batteriene (lett å sjekke med et megge instrument),

Batteriene er vel bare ca 2 år gamle som ble påpekt av Boogie som pluss for denne bilen dahan bisto en venn med å selge bilen.

Boogie: og elektronikkassen.
Siste er vanskelig å gjøre noe med.


Da får vi håpe det ikke er dette!!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Noen ganger er det at lampen lyser bare en ikke-permanet  feil. Har du forsøkt "stor reset" ??

Når du har sjekket at lampen ikke er forårsaket av alvorlige feil, er den eneste ulempen at når lampen lyser konstant ikke du vil oppdage om en annen elektrisk feil oppstår.

De 3 linkene under viser min erfaring med el-feil lampen.
Jeg har hatt batteriene ute, og fått byttet elektronikkassen uten at det har fjernet lampen, så i motsetning til Thomas Parsli misstenker jeg at min iso-feil ligger i motoren.
Jeg har nå kjørt 2år/ 20000km med den uten problem.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,182.msg9670.html#msg9670

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,182.msg10119.html#msg10119

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3441.msg29289.html#msg29289
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

#6
Sitat fra: Elmo på fredag 20. mai 2011, klokken 21:06
Noen ganger er det at lampen lyser bare en ikke-permanet  feil. Har du forsøkt "stor reset" ??
Det hadde jeg ikke, men det har jeg nå... sikring ut og 12V-batteriets minuspol frakoblet deretter før jeg var lenge borte (ute og kjøpte ny gressklipper). Tilbake fra gressklipperkjøp koblet jeg til minuspolen på 12V-batteriet og satte deretter i sikringen. Når jeg vred på tenningen UTEN det siste "startmotor"-kneppet, men nok til at energimeteret viser restenergi, tenner fremdeles El-feil lampen - men altså før kontaktoren til motoren ble koblet inn...? ???  Kan dette tyde på at feilen kanskje ikke ligger i motoren, men heller i batteri eller elktronikk-kasse? HVA gjør jeg NÅ?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

"Kortslutt" et multimeter med en 1-10Kohms motstand, og mål spenning mellom bilens gods og batteri der sikringene sitter.

Skal ikke måle over ca. 4V

11er kassen er ofte årsaken til Isofeil. Strømskinnen til en av sikringene ligger for tett intill kassen, og er denne full av saltstøv får du isofeil. Se historien om Elbjørg under kjøp og salg for mer info.

Tar du 11er kassen ut, kan du vaske hele kassen utenpå og inni med en høytrykkspyler.

Kassen tåler vann.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. mai 2011, klokken 22:17"Kortslutt" et multimeter med en 1-10Kohms motstand, og mål spenning mellom bilens gods og batteri der sikringene sitter.
En motstand på mellom 1 og 10 kohm finner jeg på jobb, og multimeter har jeg og skal da altså ha mostanden mellom pinnene. Den ene pinnen til jord er greit, men hvilken sikring snakker vi om (den store til fremdriftpakken?) og skal sikringen ut? ...og i så fall hvilken side av sikringsholderen måler jeg mot?

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. mai 2011, klokken 22:17Skal ikke måle over ca. 4V
Det er klar berskjed

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. mai 2011, klokken 22:1711er kassen er ofte årsaken til Isofeil. Strømskinnen til en av sikringene ligger for tett intill kassen, og er denne full av saltstøv får du isofeil. Se historien om Elbjørg under kjøp og salg for mer info.

Tar du 11er kassen ut, kan du vaske hele kassen utenpå og inni med en høytrykkspyler.

Kassen tåler vann.
11er kassen... hvilken av kassene er det? Må vel ta ut sikring(er) først før kassen tas ned?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Tar du ut sikringene før du måler isolerer du problemet til den aktuelle kassen. Ellers kan du bare måle under panseret på selve SAGEM boksen.

11er kassen er den største kassen og er plassert bakerst i bilen.

Kassen er laget slik at det er vanskelig å ta den ned uten å først ta ut sikringene. Disse dras enkelt rett nedover.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JCBX

STOP NU !

inden I begynder at demontere bilen helt så tag da lige og køb et Lexia3 med kabel

og så læs hvilken fejl den påpeger !

ud fra dette kan man tage stilling til hvad der skal foretages


Lexia3 kan evt. købes her :

http://shop.ebay.co.uk/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=lexia3&_dmpt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283

eller direkte her :

http://www.chinaobdshop.com/

software er her hvis du allerede har kablerne :

http://bbs.qclt.com/bbs

og her

http://share.qclt.com/download

Beskrivelser er her til Citroën :

http://www.qq8o.cn/weichao/lexia3jihuo.doc

Beskrivelser til Peugeot er her :

http://www.qq8o.cn/weichao/PP2000jihuo.doc


Mvh
JCBX

Helge

Beklager... :-[  Selvsagt burde jeg tenkt på å bruke min Lexia3 da jeg allerede har en som jeg benyttet ved vannservice før jul  :-\

Vel - så vet jeg hva jeg skal gjøre etter jobb i dag ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JCBX

Nå ?

Helge !

Hvad så ??

hvad fortæller lexia dig ???


;D

;D

;D

;D

;D

Helge

Du roper så høyt JCBX at jeg hørte deg helt her oppe i Trondheim  ;D

Joda, dette er jo strengt tatt pinlig at jeg ikke umiddelbart tenkte på å bruke Actia-adapteret og PP2000 på min kones P106  :-[  :-[  :-[

Fikk jo opp en feilkode ja og den var.... "LADEKONTAKTEN STÅR I"  :D
Lampen kom jo rett etter en lading, men vi har jo ladet ytterligere en gang siden lampen lyste opp  ???

Vel... jeg satset på at det var en dårlig kontakt som kanskje ordnet seg med litt "mosjon" ;D så jeg tok ladekabelen og satte i kontakten i bilen gjentatte ganger og "mosjonerte" mekanismen (og sikkert en bryter?) i bilen... og vips så er lampen slukket og det er ingen feilkode lenger  ;D  Det var jo en glitrende utgang på saken !
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JCBX

 :)


for F##D#N da Helge !

tænk nu hvis du var begyndt at skille bilen af !

ÅH HA DA !

:)

nå men DEJLIGT at høre du kunne råbes op

og hold så den elbil kørende mange km endnu nu du har Lexia3/PP2000 !

:)

:)

:)

De bedste tanker
JCBX


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA