Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp hva vinterdekk ville du velge?

Startet av Prins_Phillip, tirsdag 07. november 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

Prins_Phillip

continental contivikingcontact 6 vs nokian hakkapeliitta r2 eller nån annen?

Södra sverige så ikke så mye snö  :P
Unnskyld min Norska Jeg er svensk


mthoring

Sitat fra: Prins_Phillip på tirsdag 07. november 2017, klokken 21:39
continental contivikingcontact 6 vs nokian hakkapeliitta r2 eller nån annen?

Södra sverige så ikke så mye snö  :P

Kjøpte Continental VikingContact 6 selv. Knallgode dekk. Gode kjøreegenskaper på Model S, ikke wobbly som R2. Best i test på snø og is.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Tuxedo

Sitat fra: Prins_Phillip på tirsdag 07. november 2017, klokken 21:39
continental contivikingcontact 6 vs nokian hakkapeliitta r2 eller nån annen?

Södra sverige så ikke så mye snö  :P
I sør-Sverige ville jeg tatt continental fremfor hakka r2. Men du kan sikkert finne rimeligere vinterdekk enn det, som passer til de (nesten kontinentale) vinterforholdene.

bmw2002

Har Continental på 2 biler, ikke Model S.  Mye bedre på tørr og våt asfalt enn Nokian jeg hadde før. Omtrent det samme på annet føre.

Cowboystrekk

Stiller meg noe skeptisk til Nereus 805 siden det ikke foreligger "ekte" tester. Dog ser det tilsynelatende bra ut, men vi vet lite hvordan dekket presterer i -10C, vi ser heller ingen tester hvor det er testa på våt og tørr is, det som faktisk er viktigst for dekket vinterstid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MyMuffin

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 08. november 2017, klokken 09:06
Stiller meg noe skeptisk til Nereus 805 siden det ikke foreligger "ekte" tester. Dog ser det tilsynelatende bra ut, men vi vet lite hvordan dekket presterer i -10C, vi ser heller ingen tester hvor det er testa på våt og tørr is, det som faktisk er viktigst for dekket vinterstid.

sunn skepsis det der. Vi får se etterhvert som snøen og isen kommer.
Uansett, når en kjent dekkforhandler går så hardt ut for å promotere dekket så bør det være dugende.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

mthoring

#7
Megahjul virker svært useriøse spør du meg. Rakker ned på NAF sine dekktester, lager sine egne tester der de kjente nordiske dekkene gjør det dårlig og de ukjente merkene gjør det knallgodt. De har vel egeninteresse av å pushe de ekslusive merkene sine da de har større marginer på de tenker jeg.

Jeg har kjøpt jalladekk to ganger, skulle tro jeg hadde lært andre gangen, men de dekkene virket jo så bra når de var ny. Spol to sesonger og 15.000km fram og en skulle tro jeg hadde montert sagbruk på felgene. Gummien hadde blitt steinhard! Nei, gå for kvalitetsdekk med en gang!
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jodd

Cowboystrekk og mthoring treffer spikeren midt på hodet.
Megahjul pusher utelukkende de produktene som gir best margin - kvaliteten kommer i andre rekke.

Det er selvsagt helt OK å kjøpe billige og ukjente dekk, så lenge man kjenner til begrensningene.
Selv kjører jeg nå på billige piggfrie Goodride fra Dekkonline. Helt til vinteren kommer, da bruker jeg Continental with pigs.
Jeg syns det er helt OK som en rimelig løsning i mellomsesongen på Vestlandet (som stort sett bestå av våte og bare veier)
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Muffinman

Jeg kjører også billige piggfri høst og vår, men Hakka 8 midtvinters.

SitatContinental with pigs
If pigs could fly  ;D

For øvrig veldig gode erfaringer med Lexani og Landsail på sommerdekk. De er rimelige, passer mine preferanser og jeg ser så langt kun oppside med dem i forhold til andre dekk jeg har eid.


Prins_Phillip

kör ni 245-45-19 även på vinterdäcken? standardfälg
Unnskyld min Norska Jeg er svensk

Counterpointer

Skjønner godt skepsisen til Nereus.
Det vil vise seg om de fungerer over tid. Det er ikke mulig å vite enda.
Men det er betenkelig at de samme dekkene topper NAF sine tester år etter år og folk opplever at andre dekk er like gode/bedre til deres bruk.

jodd

#12
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. november 2017, klokken 11:05
...veldig gode erfaringer med Lexani og Landsail på sommerdekk. De er rimelige, passer mine preferanser og jeg ser så langt kun oppside med dem....

Enig med deg.
Jeg har ikke Tesla, men kjører en tysk bil (grøss) som er levert originalt med 245/35-20 Continental.
Dekkene er i og for seg gode, men levetiden er helt elendig - spesielt i forhold til pris.

Når de to første var utslitt, monterte jeg Landsail (bl.a etter dine vurderinger her på forumet)
Fikk ikke tak i Landsail gangen etter, så da ble det Lexani.

Kan ikke si annet enn at begge merkene imponerer. For 10-15 år siden jobbet jeg i dekkbransjen, og da var Kinadekk nærmest synonymt med dårlig kvalitet. Jeg har derfor holdt meg unna disse siden. Men med de erfaringer jeg har gjort meg nå, er jeg ikke redd for å bruke disse merkene videre.
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Chris Neumann Ruud

Har to Hakka r2 fra i fjor bak, og to splitter nye contivikingkontact 6 eller hva de heter på styrehjula - merker at sånn som været er nå (bar asfalt med rim på) så er rompa litt mer glad i å slenge enn jeg skulle ønske, mens jeg ikke opplever noe avvik forfra. Så får se etterhvert. Prisen på conti er jo bedre enn for hakka r2 uansett her jeg handler.

Kjører 19 245/45 på disse .
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

leafolainen

Har god erfaring med Goodyear UG2 fra andre biler, så jeg gikk for disse. Testresultater på linje med Conti og Michelin. 16000 for fire hjul med Turbine felg og TPMS, 245/45-19, ferdig montert på bil.


Sent from my iPad using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA