Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, mandag 06. november 2017, klokken 10:38

« forrige - neste »

hanjan

Sitat fra: Orbit på mandag 06. november 2017, klokken 12:13
Selger kan i slike kontrakter øke prisen, men da med risiko for å miste et salg og brenne inne med en kundespesifisert bil. I dette tilfellet er det kanskje nettopp det Opel ønsker.....

Er det noen som har kontrakt som kunne lagt ut PDF av alt, inkl det med liten skrift?

Vedlagt er min kontrakt - fikk kun denne siden + vedlegg med spec av utstyr. Ser nå at de har en linje nederst "Kjøpet skjer for øvrig på de betingelser som er inntatt i leveringsvilkårene", men disse vilkår har jeg aldri hverken mottatt eller sett....

Beklager dårlig kvalitet på scan...

ThorIII

Samme kontrakt hos meg, har heller ikke sett noe kjøpsvilkår, å ikke er de å finne på Opels sider heller

Hest

:-1-:
Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som har fått denne meldingen fra sin forhandler om å søke felles juridisk bistand , helst med NAF eller Elbilforeningen som partshjelp.

Dette bør bli dyrt for Opel.

HPSE

Fra pkt 3 i min kontrakt (ioniq. min forhandler selger også Ampera-E og regner med det er samme der)

Ser ut som de har gardert seg bra.... :/

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

lynx

Sitat fra: alagerqv på mandag 06. november 2017, klokken 11:39
Min kontraktspartner har en leveringsplikt, ref.  Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). De tar en risiko ved å inngå en kontrakt på vegne av sin leverandør, men risikoen har vel i praksis vært null gitt at importør (Opel Norge) og produsent (oftest Opel i Tyskland, men i dette tilfellet GM i USA) begge har vært interessert i å få solgt mest mulig.

Når GM nå vender Opel Norge/Tyskland/PSA ryggen, så er nok det en uventet situasjon, men det fritar neppe min forhandler som er min kontraktspartner for sin leveringsplikt. Ergo følger det av samme lov § 10 Ansvar for kostnader at de vil være erstatningspliktige når de ikke leverer som avtalt.

(...)

Som tidligere har jeg støttet alagerqv her. Opel kan ikke diktere vilkårene i en allerede signert kjøpekontrakt der de har leveringsplikt (og heller ikke tatt adekvate forbehold). Det Opel Norge nå kommer med er noe av det drøyeste i "norsk bilhistorie". Dette blir klart "advokatmat". Gruppesøksmål støttes. Er det noen som kan ta på seg å organisere dette? Noen som har vært i kontakt med enten elbilforeningen eller NAF ifht. partsstøtte?

hELgenen

Må være årets "bombe" i norsk bilbransje dette.

Opel Norge blir stående igjen som taperen her - det er de som må forklare seg og uansett hvilken
begrunnelse de måtte komme med så vil kundene ALDRI tilgi et slikt stunt i Norge. Den eneste måten de kan redde seg på er å faktisk levere alle bilene som er bestilt til avtalt pris - alt annet er ødeleggende.

ludwig_holberg

Opel har vel tenkt igjennom dette, og valgt det de tror blir den minst rævva løsningen. Åpenbart i en skvis for de kontraktene de ikke har tatt forbehold om pris for. Det de imidlertid kan gjøre, er å benytte det forbeholdet de tross alt har tatt - leveringstid - for alt det er verdt. Med andre ord; de som motsetter seg prisendringen, kommer heeeeeeelt bakerst i køen. Dette tar nok Opel ganske fort inn i et grumsete juridisk terreng. Spørsmålet er om det er en kamp det er verd å kjempe for den enkelte, eller om man ikke bare er best tjent med å kansellere bilen. Det er vel akkurat dette Opel nå spekulerer i.

alagerqv

Jeg titter i gamle mail, og har dette sitatet fra min forhandler:

"Hei Anders

Så hyggelig at du ønsker det:)  Vi har så mange som ønsker bilen at vi kan godt legge inn et forbehold om prøvekjøring. Vedr levering så er vi nesten sikker på at juli blir levering på de som legger inn nå ..
Vi garanterer en normalt utstyrt bil til kr 330.000
Fyller du inn forbehold selv ?
"

Jeg tok inn forbehold om prøvekjøring - noe jeg per dags dato ennå ikke er tilbudt forøvrig..

Zimon

Opel Europa og Opel Norge er skrudd her uansett utfall. Enten vil de ha ett stort økonomisk tak om de leverer biler til avtalt pris, men da redder de ansikt til en viss grad (selv om det er skakkjørt ved den info som har gått ut i dag uansett). Eller så mister de sannsynligvis mange kunder som enten ikke vil betale mer, eller gidder å handle hos dem pga dette etc. Dermed mindre inntekt over tid basert på service etc etc.

Så mistenker som nevnt over at de har vurdert de forskjellige utfall og valget har falt på det de anser som minst dårlig. Valget mellom pest eller kolera.

Om de får endel frafall så vil også ventetiden til de som evt står igjen bedre seg, om bilene blir produsert og levert da vel å merke.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

erato

Jeg kansellerer trolig, og setter aldri mine ben hos en forhandler av verken Opel eller PSA biler igjen, uansett hvor attraktive modeller de måtte komme med. Men avventer til man evt begynner å få noen juridiske refleksjoner rundt dette.

ReneM

Det må være det mest useriøse noensinne.

leste at de siste kundene får bilene sine i starten av 2020. Da kan du regne med 2 prisøkninger til, pluss MWA og avgifter.

Konklusjon må vel være slik: de første 1200 har flaks. De 4000 andre som har skrevet kontakt betyr absolutt ingenting for Opel.

Forøvrig hadde jeg ikke vært overrasket hvis det er slik at Opel spekulerer i at alle kansellerer. De få som blir igjen får bilene sine.

Neste steg er vel Forbrukerrådet. Dersom Opel ikke har utlevert vilkårene er de til å anse som ikke gyldig. Hadde ikke vært overrasket at etterslepet kommer til å ta knekken på Opel Norge. Det har nå ikke vært en suksesformul de siste 10 år.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sylwester

Det betyr jo at en bil som har en lengre leveringstid enn 6md gjør avtalen bindende fra kunden sin side og prisen kan dobles uten at kontrakten kan brytes.  Det høres ut som en urimelig avtale så enhver ekstrainfo ala makspris 330'kr og forbehold dere måtte ha på epost er i deres favør til å komme ut av den hvis dere vil det, men jeg syns dere burde prøves den for retten:

Sitat fra: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/908/909§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner. Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig. Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane

Sitat fra: https://osloadvokatene.no/kontrakt/avtaler/urimelig-avtale/
Forbrukervern Videre er partenes stilling er angitt som et moment i urimelighetsvurderingen. Dette innebærer at en avtale hvor den ene parten er underlegen i forhold til den andre lettere kan være urimelig enn en avtale hvor to likeverdige parter har inngått en avtale. Tankegangen er at en underlegen avtalepart har et større behov for beskyttelse enn to likevektige parter. Denne forbrukerverntankegangen utgjør selve bakgrunnen for vedtagelsen av bestemmelsen. I praksis betyr dette at jo større behov du som avtalepart har for vern, jo mindre skal til for at avtalen er urimelig. Dette leder igjen til at det skal mye til for å kjenne en avtale mellom to likevektige parter ugyldig.

Tror de 45' må settes ned vesentlig hvis det kan sees på som "i strid med god foretningsskikk". Da er det valuta/indeksregulering og muligens økning på basis av økte råvarer, men det skal godt gjøres at de kan dokumentere 15% økning i utgiftene sine.  Kundene skal ikke lide for at Opel skiftet eier.

Jeg er enig. Opel/PSA er uredelige og bør ikke belønnes med kjøp.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Noen som greier å få øye på Opel selgeren i bildet?

Kan ikke være så lett å være ansatt hos en Opel-forhandler i øyeblikket. Så ta det litt rolig i forhold til selgeren som har solgt skinnet lenge før bærene var modne.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Agmuns

Interessant vending denne prisøkningen, men det er helt vanlig at det står med liten skrift i bilkontrakter at prisen kan endres frem til overleveringsdato pga endret kronekurs, pris fra fabrikk etc. Det har det gjort på samtlige av mine biler så lenge jeg har vært i nybilmarkedet. MEN, det står som regel også at kunden kan trekke seg hvis prisøkningen er på mer enn noen få prosent (husker ikke i farten, men mener det er i området 5%).

sveink

Her har vel PSA dummet seg litt ut i forhandlingene med GM. Og nå vil ikke GM selge disse bilene til gammel Opel pris lengre, de eier ikke Opel lengre og ser vel ingen poeng med å hjelpe en kommende konkurrent uten å tjene penger. Mulig de også vil selge den under GM/bolt merkenavn nå, da er det litt dumt å konkurrere mot en konkurrent med sin egen bil.  Så innkjøpspriser for PSA er økt og PSA vil ikke tape pengene i forhold til kontrakter og viderefører derfor dette til sine kunder. Enten blir det avbestilling eller så tjener de penger. Kommer Opel til å tape ansikt, ja på kort sikt hos disse 4000 kunden. På lang sikt er det ikke så sikkert. De har nok gjort en vurdering av dette og funnet ut at dette er beste løsning. Og trolig vil de prøve å få GM til å fremstå som den stygge ulven. Men er egentlig GM det? GM taper vel på denne modellen uansett og mulig den kun ble laget for å få ned snittforbruket på modell sortimentet samt få erfaring med el.biler. Hvorfor tape penger på en modell som selges av en konkurrent. Slik tror jeg det er, men mulig det er feil da :=)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA