Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling

Startet av Karl-Wilhelm, lørdag 04. november 2017, klokken 14:43

« forrige - neste »

hanche

Hmm, jeg har visst kjøpt feil OBD-plugg. Den har Bluetooth, men jeg trenger WiFi(?). På esken står det riktig nok "Support: ios, android, windows", men iPhonen min nekter å koble seg til den på blåtann. Og jeg finner ikke noe WiFi-signal, så jeg antar den ikke har det.

Dette ble visst mer komplisert enn jeg hadde sett for meg ...
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Trodde blåtann var blåtann jeg men... mulig Iphone mener noe annet..
Har du en PC med blåtann på så kan du jo sjekke om den finner enheten...

En ting til... vet ikke helt hva du kjøpte men den jeg har er det en liten knapp som må trykkes på (powerknapp) er det sånn på din ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Det er WiFi på min... Bedre det da blir det ikke problem med radiodelen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


hanche

#108
iPhone ser den på blåtann, men når jeg prøver å parre enhetene, sier den bare at den ikke er «supported».

Pluggen jeg kjøpte er en Konnwei KW902. På esken påstår den (i liten skrift) at man kan koble seg til både med WiFi og bluetooth. Joda, jeg vet om den lille knappen. Jeg fikk strøm på den.

Appen jeg installerte (OBD Fusion, lenke i et tidligere innlegg) forventer å finne pluggen på wifi, adresse 192.168.0.10 og port 35000. Men da må jeg jo ha koblet til WiFi-nettet fra pluggen først, og dét finner ikke telefonen.

(En helt annen sak er at det trengs en del kraft for å sette i pluggen, og plasten gir faretruende etter. Jeg er nesten redd for å knekke plastbiten kontakten sitter i.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Samme som jeg har.... kan teste med iphone til min bedre halvdel i morgen.
Enig at det er trangt å sette inn pluggen, lønner seg å bruken en sånn skjøtekabel så slipper man å engste seg for at noe går istykker
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da har jeg finni ut hvor kilometer tellern ligger.....  Etter å ha brukt SoulSpy som viser rett kilometerstand i loggen fant jeg verdien på dette her:   
4F0 00 00 24 00 00 59 9B 01

Gjenstår å finne ut hvordan jeg mekker Torque kommandoen men hvis man tar HEX 019B59 dvs. byte 7/6/5 og gjør om dette til desimal så får jeg rett verdi 10530.5 Km
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

hanche

Sitat fra: Usikker på mandag 26. februar 2018, klokken 21:45
Da har jeg finni ut hvor kilometer tellern ligger.....  Etter å ha brukt SoulSpy som viser rett kilometerstand i loggen fant jeg verdien på dette her:   
4F0 00 00 24 00 00 59 9B 01
Kilometerstand ganger ti i tre bytes? De skulle holde opp til 1 677 721,5 km.

Du får sjekke igjen når du har passert en millionen kilometer. Kunne være spennende å se om denne verdien blir satt tilbake til null da, eller om den fortsetter å telle. Vi venter i spenning!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goev

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Usikker

Ser ut som det er 100 Celler som skal være "Standard" på 2018 / 30kWh batteriet, hva de andre verdiene er.... vet ikke,  selv om det for meg ser ut som de holder samme verdier som resten av batterikassa (kan være "bufferceller")
Hvis det er 100 celler må vi skrive om alle disse PID filene til Torque sånn at den regner riktig (har såvidt starta jobben)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Har sjekka alle filer nå og det kan se ut som dette må sjekkes / korrigeres
Rød er "feil" og den blå tar høyde for 30kWh batteri

Kia_Soul_EV_BMS_data.csv
; 000_Maximum Cell Voltage No.,Max Cell V No.,2101,y,0,96,,7E4
000_Maximum Cell Voltage No.,Max Cell V No.,2101,y,0,100,,7E4

; 000_Maximum Deterioration Cell No.,Max Det Cell No.,2105,ab,0,96,,7E4
000_Maximum Deterioration Cell No.,Max Det Cell No.,2105,ab,0,100,,7E4

; 000_Minimum Cell Voltage No.,Min Cell V No.,2101,aa,0,96,,7E4
000_Minimum Cell Voltage No.,Min Cell V No.,2101,aa,0,100,,7E4

; 000_Minimum Deterioration Cell No.,Min Det Cell No.,2105,ae,0,96,,7E4
000_Minimum Deterioration Cell No.,Min Det Cell No.,2105,ae,0,100,,7E4


Kia_Soul_EV_Extra_gauges.csv
; 004_CALC Lost of SOH,Lost SOH,2101,27*val{004_CALC AVRDET For SOH Divided 100},0.00,27.00,kWh,7E2
004_CALC Lost of SOH,Lost SOH,2101,30*val{004_CALC AVRDET For SOH Divided 100},0.00,30.00,kWh,7E2

; 004_CALC SOH Battery in kWh,SOH in kWh,2101,27+val{004_CALC Lost of SOH},0.00,31.00,kWh,7E2
004_CALC SOH Battery in kWh,SOH in kWh,2101,30+val{004_CALC Lost of SOH},0.00,31.00,kWh,7E2

; 004_CALC SOH Battery in 100 ratio,SOH in %,2101,val{004_CALC SOH Battery in kWh}/27*100,0.0,110.0,%,7E2
004_CALC SOH Battery in 100 ratio,SOH in %,2101,val{004_CALC SOH Battery in kWh}/30*100,0.0,110.0,%,7E2

Kan ta og lage nye 30kWh filer og legge her litt seinere
Vet ikke om @Karl-Wilhelm er innom her mer for eventuelt å oppdatere GIT'n ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: Usikker på søndag 04. mars 2018, klokken 14:45
Har sjekka alle filer nå og det kan se ut som dette må sjekkes / korrigeres
Rød er "feil" og den blå tar høyde for 30kWh batteri

Kia_Soul_EV_BMS_data.csv
; 000_Maximum Cell Voltage No.,Max Cell V No.,2101,y,0,96,,7E4
000_Maximum Cell Voltage No.,Max Cell V No.,2101,y,0,100,,7E4

; 000_Maximum Deterioration Cell No.,Max Det Cell No.,2105,ab,0,96,,7E4
000_Maximum Deterioration Cell No.,Max Det Cell No.,2105,ab,0,100,,7E4

; 000_Minimum Cell Voltage No.,Min Cell V No.,2101,aa,0,96,,7E4
000_Minimum Cell Voltage No.,Min Cell V No.,2101,aa,0,100,,7E4

; 000_Minimum Deterioration Cell No.,Min Det Cell No.,2105,ae,0,96,,7E4
000_Minimum Deterioration Cell No.,Min Det Cell No.,2105,ae,0,100,,7E4


Kia_Soul_EV_Extra_gauges.csv
; 004_CALC Lost of SOH,Lost SOH,2101,27*val{004_CALC AVRDET For SOH Divided 100},0.00,27.00,kWh,7E2
004_CALC Lost of SOH,Lost SOH,2101,30*val{004_CALC AVRDET For SOH Divided 100},0.00,30.00,kWh,7E2

; 004_CALC SOH Battery in kWh,SOH in kWh,2101,27+val{004_CALC Lost of SOH},0.00,31.00,kWh,7E2
004_CALC SOH Battery in kWh,SOH in kWh,2101,30+val{004_CALC Lost of SOH},0.00,31.00,kWh,7E2

; 004_CALC SOH Battery in 100 ratio,SOH in %,2101,val{004_CALC SOH Battery in kWh}/27*100,0.0,110.0,%,7E2
004_CALC SOH Battery in 100 ratio,SOH in %,2101,val{004_CALC SOH Battery in kWh}/30*100,0.0,110.0,%,7E2

Kan ta og lage nye 30kWh filer og legge her litt seinere
Vet ikke om @Karl-Wilhelm er innom her mer for eventuelt å oppdatere GIT'n ?
Hadde vært fint for oss som kjører Soul å ha filer som er tilpasset 30kW utgaven

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Karl-Wilhelm

Sitat fra: Usikker på søndag 04. mars 2018, klokken 14:45
Har sjek... snip

Vet ikke om @Karl-Wilhelm er innom her mer for eventuelt å oppdatere GIT'n ?

Stilig, mange takk Herr.Usikker!

Editering fungerer fortsatt ei, blir litt utfordrende å vedlikeholde første innlegg da, men jeg editerer gjerne på GIT =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Usikker

så... med et lite forbehold om at jeg ikke har vært ute å testa ennå... (tar det på vei til/fra jobb i morra)  her er filene jeg nå har lagt inn på brette jeg bruker i bilen.
Foreløpig bare 3 filer som er tilpassa 100 Celler / 30kWh batteriet og de har alle sammen fått ###_30kWh_100Cell i filnavnet
De andre som ligger ved er ikke "mekka" på men en ting... Den VIN fila virker ikke skikkelig da Kia hadde en litt snodig måte å hoppe i hex verdier for å definere årstall. Har en formel klar som skal fikse dette men Torque må komme med en ny stabil release først. De har funksjon i beta utgaven.
Ellers så saver jeg logging på ute temperatur og KM stand... har finni verdiene men har ikke helt skjønt åssen jeg skal før trøkka dette inn i en Torque formel..
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Godt levert Mr. Usikker... Venter med å legge dette inn til jeg får telefon med Android 8

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA