Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Sele

Staten er veldig god til og pålegge næring,privatpersoner etc regler men de er ikke så flinke og etterleve regler de innfører selv.
Ellers er det greit og se at det er uenighet blant fagfolk om hva som er farlig og ikke og hvordan forholde seg til risiko.

KjellG

Egen kurs pr ladeuttak synes ikke å være et krav.

elektrolux

Sitat fra: KjellG på torsdag 09. november 2017, klokken 16:17
Egen kurs pr ladeuttak synes ikke å være et krav.

Nei, ingen grenser for hvor mange ladeuttak en kan ha på en kurs, men da snakker vi mode 3, ikke mode 1 eller mode 2
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på torsdag 09. november 2017, klokken 16:17
Egen kurs pr ladeuttak synes ikke å være et krav.

Ingen grense, men samtidighetsfaktor på 1. Dvs. at f.eks en 32A kurs kan tilkobles 4 ladestasjoner som begrenses til 8A, 2 på 16A osv. Eller to stk som lastdeler og gir 32A når kun én benyttes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. november 2017, klokken 16:55
Sitat fra: KjellG på torsdag 09. november 2017, klokken 16:17
Egen kurs pr ladeuttak synes ikke å være et krav.

Nei, ingen grenser for hvor mange ladeuttak en kan ha på en kurs, men da snakker vi mode 3, ikke mode 1 eller mode 2

Hvorfor ikke, og hvorfor ikke stikkontakter på kursen, gitt B-vern i skapet?

elektrolux

#110
Tanken er at sikringen på kursen aldri skal kunne bli overbelastet. Derfor ingen stikkontakt som lar en trekke ubegrenset med strøm.

Mode 3 utstyr kan programmeres til å aldri trekke mer enn kursen er dimensjonert for. F.eks er det normalt å ha 20-30 stk 22 kW Zapchargere på en 43 kW kurs. De er da programmert til å aldri trekke mer enn 43 kW tilsammen.

Med det sagt er DSB åpen for løsning der en dynamisk lastballansert ladestasjon brukes på kurs sikret med B vern og måletrafo. Da vil ladestasjonen automatisk regulere seg ned om andre forbrukere på kursen trekker strøm. Dette eliminerer ikke overbelastning av kursen, men er et godt kompromiss der en har en 10-16A kurs til garasjen og eneste last er en taklampe, et par stikk og portåpneren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: KjellG på torsdag 09. november 2017, klokken 17:33
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. november 2017, klokken 16:55
Sitat fra: KjellG på torsdag 09. november 2017, klokken 16:17
Egen kurs pr ladeuttak synes ikke å være et krav.

Nei, ingen grenser for hvor mange ladeuttak en kan ha på en kurs, men da snakker vi mode 3, ikke mode 1 eller mode 2

Hvorfor ikke, og hvorfor ikke stikkontakter på kursen, gitt B-vern i skapet?
Mode 2 lading, side 5 - https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf:

"Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A."


Dette er praktisert på jobb hos meg iallfall, har en haug med schukoer og alle er lagt opp med 2,5mm2 PR, har egen B jfb og egen 10A sikring.

Trekkoppbil

Sitat fra: Myrvang på fredag 03. november 2017, klokken 22:01
Er det lovlig å nekte folk å lade i et Vel?

Dersom det er vilkårsparkering, plikter velet å tilby lademuligheter fra nyttår:
Sitat fra: parkeringsforskriften link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260
§ 35.Lademulighet

På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.
Ladbar motorvogn: motorvogn som helt eller delvis drives frem av elektrisk motor og som har batterier som kan lades direkte fra strømnettet.

moderator 2

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. november 2017, klokken 21:23
Dersom det er vilkårsparkering, plikter velet å tilby lademuligheter fra nyttår:
Sitat fra: parkeringsforskriften link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260
§ 35.Lademulighet

Fristen for å sette opp ladeplasser er utsatt til 1. juli 2018.
https://vegnett.no/2017/10/krav-om-ladeplasser-utsatt/
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

_OE_

Et vel har vel ingen plikt til dette på gjesteplasser osv

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Griffel

Dersom dette er vedkommendes faste garasjeplass er det ikke snakk om vilkårsparkering.
Det er heller ikke vilkårsparkering på plasser som er reservert for en gruppe, for eksempel beboere i vei xyz, eller gjeste parkering for besøkende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Myrvang

Sitat fra: Griffel på mandag 13. november 2017, klokken 12:42
Dersom dette er vedkommendes faste garasjeplass er det ikke snakk om vilkårsparkering.


Vi har egne enkeltgarasjer med port, typisk rekkehusgarasje.

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

KjellG

Forstår det slik at en kan legge én kabel fra hovedfordeling gjennom alle garasjer. Til denne stamkabelen kan de med ladeboks koble seg på og oppnå ladtdeling.

Hvorfor er dette mye dyrere enn å legge individuelle kabler? Lastdeling vil gi dere mulighet til mye mer fleksibel lading uten å øke hovedinntaket.

(Andre kan dette bedre enn meg!)

TB

#118
Bokser som støtter lastdeling (Salto, Keba, Zaptec osv.) er gjerne dyrere enn bokser uten.

Men, å velge bort lastdeling fører fort til at krav om samtidsfaktor 1 fører til for lite OV, og dermed blir det totalt sett rimeligere å velge lastdeling enn uten. I borettslag der eg bur er lastdeling valgt med tanke på framtida - pr. idag hadde det ikkje vore behov for det, men for å unngå at ingen fleire kan koble seg til i nær framtid er ein slik løysing valgt. Ein ekstra fordel er at beboere / biler som støtter 32A kan lade raskere når det er kapasitet. Uten lastdeling ville det være meir naturlig å velge 6-8A pr ladeplass.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Olee

Kanskje litt OT, men hvordan løser man betaling av effekt (når dette kommer sammen med AMS) på slike fellesanlegg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA