Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

KjellG

ZOE insisterer vel på at en av faselederne ligger nær PE?

Griffel

Sitat fra: KjellG på søndag 05. november 2017, klokken 16:44
ZOE insisterer vel på at en av faselederne ligger nær PE?
ZOE med bøtte, kanne, eller støvsuger lader helt greit fra ujordet stikkontakt.
Kjenner du til noen som lader ZOE direkte fra jordet Schuko stikkontakt i et TN nett?
Da er det neppe med en standarkladd men en spesielt ZOE godkjent. Hva er normalt når det en skriver om ZOE og lading?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: EV666KM på søndag 05. november 2017, klokken 16:05
Stemmer nok det Fredag... Men hvor mange har det?  Alle som nå *lader ulovlig*

Dersom borettslaget til OP har lagt opp kurser og kontakter spesifikt til lading av elbil som var lovlig på installasjonstidspunktet, så er ikke disse plutselig blitt ulovlig nå senere. Borettslaget er da ikke pliktig til å etterinstallere type B vern, type 2 ladekontakt eller redusere strømstyrke på kurser med schuko kontakter fra 16A til 10A.

Det kan imidlertid være at forsikringsselskap eller lignende eksplisitt krever type B vern eller type 2 ladekontakt, og at det er årsaken til fullstendig ladeforbud.

Mange borettslag abonnerer på endringer i forskrifter i forbindelse med HMS-arbeidet i borettslaget. Lett da å overse at de nye regelen kun gjelder for nyinstallasjoner, og få unødig panikk hvis de tror at allerede installert ladeanlegg er ulovlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Osloensis

I og med at det står at styret har sagt at lading av elbil er greit, tviler jeg sterkt på at kursen(e) er lagt opp med tanke på elbiler.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Oddaa

Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:35
Da lurer jeg på hvorfor ikke min gjør det. Den er altså utenfor det som er normalt.

Har alltid avlastet pluggen fordi jeg søkte info rundt dette før jeg kjøpte elbil.
Kladden jeg har lader heller ikke uten jord.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Øyvind.h

Teslas UMC lader fint uten jord.
Men hadde en Mennekes kabel tidligere. Den ladet ikke uten jord. Og den hadde tempsensor i støpselet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lastebil

Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:30

Jeg tror mer på informasjon enn forbud.

Kanskje det at bransjen som produserer og selger ladbare biler ikke klarer å informere om farene med lading at DSB har sett nødvendigheten med å innføre regler. Bilbransjen klarer ikke en gang å informere om reglene.  :angel:

Myrvang

Ser det er kommet inn mye svar her i helgen.

Først: jeg er selvfølgelig helt enig i at sikkerhet må komme først, og at lover må følges.

Det som er dumt for oss elbilister er at man over natten står med en bil man ikke kan bruke, med mindre man kan lade på jobb og har nok strøm til å kjøre tur retur dit. Flere har ikke det.

Nå er det vel bestemt off the record at det vil bli tilrettelagt, for egen regning for de med elbil og de som ønsker å være forberedt, men det tar litt tid å få priser ol.

Så vi får fyre opp diesel inntill videre   8)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Sele

When the ground cable is disconnected
Check the grounding of the outlet being used. If the grounding is normal, contact a NISSAN certified LEAF
dealer.

Som sagt så lader ikke min kladd uten at jord er tilkoblet. Jeg synes det er ekstremt merkelig at lading uten jord er normalen. Det er og tempføler som vil slå av kladd ved for høy temperatur.

Så er det trist at TS må fyre opp dieselbilen fordi myndighetene er overivrige. Er det forøvrig noen som vet om det er like strenge regler i andre land?

63% av elbileiere lader via stikk noen som vet om dødsbranner startet av elbiler under lading på stikk?

elektrolux

Sitat fra: Sele på mandag 06. november 2017, klokken 07:51
63% av elbileiere lader via stikk noen som vet om dødsbranner startet av elbiler under lading på stikk?

Over de siste 10 årene må det ha vært nærmere 10 000 000 slike shuko ladinger uten at DSB kjenner til noen dødsbranner. Det dukket opp mange svidde stikk etter 2010 grunnet kladden som fulgte med mode 2 lading. På mode 1 slipper en denne fysiske vekten, og det samme gjør en om en kjøper tysk bil der ledningen til kladde er lang nok til at kladden kan legges på bilen eller på bakken.

Vil selvfølgelig være trist den dagen varmgang får fatale følger, og det er nok det myndighetene vil unngå med strengere krav. Bare synd det skal være så dyrt å forbedre anlegget sitt. De fleste kunne selv ha byttet et slitt stikk, men slik reglene er utformet vil dette være ulovlig, og dermed velger mange å ikke bytte stikket og heller håpe at det holder noen år til.

En kan jo også stikke fingeren i jorden og vurdere hva som er best. Bytte stikket selv og bruke tusenvis av sparte kroner på en komfyrvakt, eller få noen til å bytte stikket og spare noen år til før en har råd til komfyrvakten. ::)

Dersom en gjør det første bryter du loven, men kan krysse av på Nordsjøens første bud, nemlig at det er du som er ansvarlig for din egen sikkerhet.

Gjør du det siste må du bare passe på å ikke tørrkoke til du får råd til komfyrvakten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olee

Sitat fra: Oddaa på søndag 05. november 2017, klokken 20:51
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:35
Da lurer jeg på hvorfor ikke min gjør det. Den er altså utenfor det som er normalt.

Har alltid avlastet pluggen fordi jeg søkte info rundt dette før jeg kjøpte elbil.
Kladden jeg har lader heller ikke uten jord.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Originalkladden til Leafen min lader ikke uten jord, men med Charge Amps sin gamle kabel går det "fint".

eddiex666

Sitat fra: Myrvang på fredag 03. november 2017, klokken 22:01
Dette brevet kom i dag. Er det lovlig å nekte folk å lade i et Vel? Er ikke borettslag, men arbeide rekkehus med felles garasjer.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Godt spørsmål....
Det er eier og disponent av eiendommen (garasjen) som er ansvarlig for at den blir brukt etter forskriftene.
Dette gjelder også strøm.
Vanligvis er vel garasjer fordelt på alle som bor i sameie. Andeler.. bruksrett m.mer.
(Jeg er ikke geni på dette)

Uansett er det som mange sier forskrifter til lading, eller bruk av elektriske komponenter uansett hvor man bruker det.
I en garasje er det ofte en 16A kurs, noen har til og med 10A til hver garasje.

Fram til elbilen kom har det ikke vært aktuelt å tenke på total forbruk.
For om man har 10 garasjer med 16A som bruker maks hele tiden så skulle man trenge en 160A hoved kurs og det er det få som har....

Skulle man overbelaste kursen kan det fort bli farlig. Både enkeltvis og totalt.

Everket sender ut brev til alle om å sjekke og rette opp slik at det vil være mulig å benytte 16A samtidig.
Her fins det flere løsninger.
Noen velger å sette opp 2-4 uteplasser der man må dele med de andre.
Noen velger å bygge om alt av strøm til garasjene.

Dette koster og da må man spleise.

Man skulle tro at man kunne ladet på feks 6A (noen ladebokser kan settes til dette) men jeg er usikker på om det heller er lov.
Kanskje noen vet noe mer om det???

Det aller viktigste er at sameie har gitt beskjed for å sikre dere som bor der.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. november 2017, klokken 09:37
nemlig at det er du som er ansvarlig for din egen sikkerhet.
I en fellesgarasje, kan det fort være et styret som er ansvarlig for sikkerheten, og din nabo som ikke tenker sikkerhet som har skyld om noe går galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. november 2017, klokken 09:37
Bare synd det skal være så dyrt å forbedre anlegget sitt. De fleste kunne selv ha byttet et slitt stikk, men slik reglene er utformet vil dette være ulovlig, og dermed velger mange å ikke bytte stikket og heller håpe at det holder noen år til.

Men nå er det jo ikke bare stikket i seg selv som kan være svakt ledd fra sikringskap til uttak, selv om det sikkert ofte er der problemet ligger.

Heldigvis er det ofte ikke veldig dyrt å utbedre anlegget sitt. Når jeg la opp til lading hjemme kom det på godt under 10.000,-.
En bekjent la opp ladeboks til sin Leaf nå og endte vel på ca 17.000,- inkludert ladeboks.

I et sameie jeg var styreleder i for noen år siden måtte hver beboer ut med ca 15.000,- inkludert Salto-boks. Sameiet sørget for sentrale tilkoblingspunkter i hver parkeringsgarasje som beboerne kunne koble seg på.

Med andre ord, småpenger ift bilens innkjøpspris. Og de to sistnevnte tilfellene kunne vært gjort rimeligere ved å kjøpe noe annet enn boks fra Salto, som er relativt kostbar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Hvis nærmere 20 000 kr er småpenger for folk flest så må du faktisk forklare meg hvorfor 63% fortsatt lader via stikk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA