Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. mai 2019, klokken 08:46
Det vil gå seg til over tid, der de som ikke klarer seg på langtur med CHAdeMO-bil selger bilen til de som trenger en liten bil nr 2 som kun trengs å hjemmelades, og heller kjøper seg en CCS-bil. Men denne prosessen vil neppe være veldig gunstig i forhold til verditap...
Dette tror jeg og. Alle Leafene kommer til å bli nærområde biler. De fleste er jo det i dag allerede. De som får det værst er nok de som kjøper Leaf 60kWh for bruk på langtur i dag...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

For et par dager siden ble den første Honda elbilen vist i Norge, og den hadde CCS.
Dette er kanskje første "bevis" på at japsene bytter til CCS i Europa nå?

Da er det bare Mitsubishi, Nissan, Mazda, og Toyota igjen :)
Mitsubishi og Nissan skal bygge elbiler på samme platform som Renault, og Renault har valgt CCS på alle sine nye modeller...
Toyota og Mazda har satt opp et felles selskap for å utvikle elbil teknologi, og vil kommer stort med elbiler om et par år. De kan da umulig velge å gå inn i en ny Chademo/CCS kamp som de vil tape på samme måte som de tapte Hydrogen/elbil kampen? 

Chademo er eneste grunn til at jeg aldri vil vurdere Leaf for meg selv, og også hovedårsaken til at jeg vurderer å bytte ut min fantastisk gode 2018 modell Soul med en annen bil.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

"20% til 80% på 90 minutter med 50kW hurtiglader!" - De som kjøper 62kWh LEAF i dag kan neppe ha langtur i tankene. Da snakker vi vel under 40kW som skal lades i det "optimale" området for hurtiglading, dette burde vel ta under en time?

Antar det vil gå greit å eie LEAF i Norge en god stund fremover. De selger bra, og utgjør en god del av kundene på hurtigladestasjoner. Tenker man tur ut av Norge kan det fort bli noe annet. 62kWh har og god nok rekkevidde til å dekke mer enn bare "bykjøring", så selv uten hurtiglading vil den dekke de aller fleste behov for veldig mange. Så bilene vil nok ha en grei verdi og blir definitifvt ikke kastet. 90 minutter pause på en AC lader er vel nok til at denne bilen klarer Oslo-Kristiansand :)

Det sagt, jeg vil ikke engang vurdere LEAF så lenge den har chademo.

automat

Jeg tror Chademo vil holde dagens nivå i Norge, så lenge Leaf selges i et greit antall. Men man vil i liten grad dra nytte av utviklingen og utbyggingen av hurtigladere, for den skjer på CCS. Og når jeg ser utviklingen på hurtigladere siden jeg kjøpte Trillingen i 2014, så forventer jeg betydelig endring også de neste 5 årene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo


TU artikkel om Chademo
https://www.tu.no/artikler/de-var-storst-na-kommer-faerre-bilmodeller-med-denne-kontakten/466335

Hu derre Chademo sjefsdama sier bl.a. "Det er i praksis mulig å bygge Chademo-ladere med 200 kilowatt. Kontakt og kabler er klare for dette."
Da lurer jeg på hvorfor INGEN av operatørene monterer slike kabler/plugger på sine nye ladere.

Kan ikke si at jeg har mere tro på Chademo i Europa framover nå enn det jeg hadde for et år siden.
Hvis japsene og kineserne ønsker å satse på den nye Chademo standarden så må de spytte i kassa og investere i et nett av ladestasjoner NÅ, på samme måte som Ionity gjør for sine Europeiske eiere.

mvh
hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Thomas Parsli

Sitat fra: goggo på fredag 07. juni 2019, klokken 11:14
Da lurer jeg på hvorfor INGEN av operatørene monterer slike kabler/plugger på sine nye ladere.

Fordi INGEN av bilene kan lade på det?

CHAdeMO 1 (0,9 til 1.1) spesifiserer opp til 62,5kW
CHAdeMO 1.2 spesifiserer opp til 200kW
CHAdeMO 2.0 spesifiserer opp til 400kW
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Og fordi bilene må bygges om for å tåle høyere ladefart. Ledningsnettet i bilene er sikkert ikke tykkere enn det trenger å være for den ladehastigheten som bilen ble solgt med.

goggo

Både gamle Souler og nye Leafer ville lade raskere med eksisterende SW versjon hvis laderne hadde kabler/plugger som tålte mere strøm.

Idag kan jeg lade min Soul med ca 62.5 KW hvis batteriet er varmt, men bare i et lite intervall hvor batterispenningen er høy nok (tror det er rundt 60-70%?). Hvis laderen kunne levere mere strøm så ville jeg fått denne effekten også på lavere batterispenninger, kanskje fra 30-70% eller noe sånt. Det ville betydd en god del på ladehastigheten.

Og dessuten - hvis Chademo ikke gidder å vise i praksis hva deres fantastiske system kan levere, så kan jo ikke det bety annet enn at de har gitt opp kampen allerede?

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Joltus

Hun sier jo også hvorfor det ikke blir montert. For de har ikke typegodkjenning enda.

Og hinter kraftig til at ccs har blitt prioritert siden de har fått typegodkjenning klar mens chademo ikke har.

Kan nå bli artig å se fremover.

Rollep

Sitat fra: Joltus på søndag 09. juni 2019, klokken 17:50
Kan nå bli artig å se fremover.
Det kan det nok bli, men med tanke på den raske utbyggingen av Ionity pluss en masse andre lynladere er det vel ingen menneske med vettet i behold som kjøper nybil med Chademo.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

xyzzy

Sitat fra: Rollep på tirsdag 11. juni 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Joltus på søndag 09. juni 2019, klokken 17:50
Kan nå bli artig å se fremover.
Det kan det nok bli, men med tanke på den raske utbyggingen av Ionity pluss en masse andre lynladere er det vel ingen menneske med vettet i behold som kjøper nybil med Chademo.

Det er fortsatt noe salg av Leaf - de siste månedene (mai, juni) er det solgt ca like mye Leaf som Audi e-Tron og Jaguar i-Pace.  Trenden har vært nedover.


Joltus

Som vanlig tipper eg den gjengse El bil kjøper overhodet ikke tenker på slike ting.

Pr i dag er det null stress.

Panduck

Sitat fra: Joltus på tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:26
Pr i dag er det null stress.

Helt til du kjører ut av Norge. Med Ionity oppbygging er en tur i utlandet snart en helt annen opplevelse med Chademo-bil enn CCS-bil. For flere blir dette en uventet forskjell de neppe vil sette pris på.

Joltus


Burger

#179
Sitat fra: Panduck på tirsdag 11. juni 2019, klokken 13:04
Helt til du kjører ut av Norge. Med Ionity oppbygging er en tur i utlandet snart en helt annen opplevelse med Chademo-bil enn CCS-bil. For flere blir dette en uventet forskjell de neppe vil sette pris på.
Disclaimer: Jeg er ikke særlig posetiv til Ionity pga prismodel og jeg har til gode å lese om gode brukeropplevelser på dette nettverket. Opphausinga og erfaring virker veldig forskjellig. NB: Blir gjerne motbevist og klar til å skifte mening.

Jeg unngår Ionity ladere pr dags dato og dersom det blir ny elbil så blir det Tesla for å få hurtigladenettverk som ser ut til å virke og priser fornuftig med kw/t pris pr land, gratis å stå for lenge bortsett fra når det nærmer seg fullt etc. Prøvde å registrere meg på plugsurf eller hva det heter, men de vil ha bruker før de kunne vise frem hvilke ladestasjoner som finnes. Det er forbrukerfiendtlig det.

Som Leafeier så må jeg si at jeg håper Chademo bør få leve ett par år til, iallefall til etter jeg har solgt den :)
Har mer bruk for teppebombing av type 2 22kw ladere der jeg parkerer enn at Chademo lever videre. Selv om jeg bare får 3.6kw
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA