Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Nå har jo ikke Zoe hatt hurtiglading så det er ikke akkurat som om de bytter fra Chademo siden den bilen har aldri hatt hurtiglading før.
Med hurtiglading så tenker jeg Zoe blir en my mer atraktiv konkurrent til Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Sitat fra: sylwester på søndag 25. november 2018, klokken 22:07
Nå har jo ikke Zoe hatt hurtiglading så det er ikke akkurat som om de bytter fra Chademo siden den bilen har aldri hatt hurtiglading før.
Med hurtiglading så tenker jeg Zoe blir en my mer atraktiv konkurrent til Leaf.

Man kunne sett for seg at Renault gjorde som konsernsøster Nissan, og valgte å gå for Chademo. Det ville gitt en betydelig økning i kundegrunnlag for Chademo, spesielt nedover i Europa, der Zoe selger godt. Men Renault har altså valgt CCS.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: automat på søndag 25. november 2018, klokken 23:20Man kunne sett for seg at Renault gjorde som konsernsøster Nissan, og valgte å gå for Chademo. Det ville gitt en betydelig økning i kundegrunnlag for Chademo, spesielt nedover i Europa, der Zoe selger godt. Men Renault har altså valgt CCS.

Nå har de vel ikke noe valg. Har ikke EU bestemt at biler produsert i Europa skal ha CCS (hvis de har DC lading)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

Sitat fra: Elmo på mandag 26. november 2018, klokken 00:15Nå har de vel ikke noe valg. Har ikke EU bestemt at biler produsert i Europa skal ha CCS (hvis de har DC lading)

Å.....

Sitat fra: CitroënHurtiglading: E-Berlingo Multispace leveres også med en likestrømkontakt for hurtiglading (CHAdeMO-kontakten på passasjersiden) som standardutstyr. Med en 50 kW hurtigladestasjon kan du lade batteriet til 50 % av full rekkevidde på et kvarter eller til 80 % rekkevidde på en halvtime
.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ellemelle

Det EU har bestemt er at alle hurtigladestasjoner er pålagt å ha CCS.

Amatøren

Hvor står det og gjelder det kun nybygging?

Hvis det gjelder eksisterende også, så er det en jeg vil forsøke å påvirke til kabelbytte på.

Grønn Kontakt har en lader på Hokksund. Den har kun to Chademo. Ingen CCS.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ellemelle

Det gjelder nyinstallasjoner, men er vel ikke ratifisert i noen andre land enn Tyskland? Den tyske bilindustrien så dette som en fin anledning til å stikke kjepper i hjulene på Tesla.

Tesla ble tvunget til å gjerde inne de siste laderne de installerte i Tyskland, siden disse da ikke var "offentlig tilgjengelig" - men dette har de tydeligvis funnet en løsning på nå:

https://electrek.co/2018/03/29/tesla-ev-incentive-supercharger-germany/

Elmo

Sitat fra: Amatøren på mandag 26. november 2018, klokken 06:00
Citroen Berlingo Electric

Sitat fra: CitroënHurtiglading: E-Berlingo Multispace leveres også med en likestrømkontakt for hurtiglading (CHAdeMO-kontakten på passasjersiden) som standardutstyr. Med en 50 kW hurtigladestasjon kan du lade batteriet til 50 % av full rekkevidde på et kvarter eller til 80 % rekkevidde på en halvtime
.

Som for laderene så gjelder det vel bare modeller som kommer nye etter vedtaket. Berlingoen er sånn sett en ganske gammel model (PS: jeg tenker ikke på Berlingo Classic da !)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

@Amatøren. Det er ikke ofte at regelverk har tilbakevirkende kraft så du får nok ikke CCS på Chademoladeren din så sant ikke leverandøren vil investere i det.

Det samme gjelder for mode3 med type1-kabel i offentlige garasjer. De er helt lovlige, men man kan ikke installere nye uten at de støtter typ2 i tillegg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Amatøren på mandag 26. november 2018, klokken 08:12
Grønn Kontakt har en lader på Hokksund. Den har kun to Chademo. Ingen CCS.
Jeg sendte en epost, til Grønn Kontakt om en lader med kun en CHAdeMO i Kristiansand. En lokasjon, som jeg ofte kjører forbi uten å lade, men som også praktisk plassert for sannsynlig behov. Fikk et hyggelig svar at de satte pris på henvendelsen, men at de ikke ville love noe. Uten at jeg har fulgt nøye med, så har jeg konstatert at den er oppgradert til CCS+CHAdeMO nå. Jeg kan jo ikke uttale meg om det skyldes henvendelsen, eller om de hadde oppgradert uansett.

Vollis47

Vi har nok kommet et godt stykke utfra begynnelsen på slutten. Det ser ut til at alle nyere elbiler som selges i Europa får type2/CCS kontakter. Denne utviklingen har gått svært raskt i det siste.

Forhåpentligvis blir nok Chademo opprettholdt på eksisterende ladestasjoner i mange år ennå.

Men jeg er overbevist om at vi snart forlater kravet/forventningen om ladestasjoner for hver 50 km. Med stadig større batterier i bilene vil det være bedre med ladeplasser med mange ladere, mer likt Tesla, for hver 150 - 200 km.

Kjerlingland ved CircleK utenfor Lillesand er et godt eksempel på hvordan fremtidige energistasjoner bør kunne bli. Med et par alternetive spiseplasser blir dette bra. Er det i tillegg muligheter for å strekke beina eller dovne seg på en benk i sola mens barna utfolder seg i passende lekeapparater, så trenger ikke ladehastigheten være så ekstremt høy heller - i hvertfall for noen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Mr Oizo

Leaf 60 er vel blitt testet med ladefart på 100 kW via chademo.
Det er rimelig å anta at leaf 60 blir levert med chademo da, men den er enda ikke lansert så specs er delvis ukjente enda.

automat

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 30. november 2018, klokken 15:58
Leaf 60 er vel blitt testet med ladefart på 100 kW via chademo.
Det er rimelig å anta at leaf 60 blir levert med chademo da, men den er enda ikke lansert så specs er delvis ukjente enda.

Blir spennende å se. Nå som Goshn er ute av Nissan, så kan det jo godt hende de benytter anledningen til å endre  både det ene og det andre.

For 5 år siden var det Chademo som gjaldt og CCS var ukurant. Hvis Nissan forlater Chademo på 60kwh-versjonen, skal vi spå at om 5 år er det Chademo som er ukurant?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Jonas9 på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:03
Det er forskjell på hurtiglading og hverdagslading. Det morsomme med elbiler er at hverdagslading er det man gjør 95% av tiden (hvertfall folk flest). Med et 60 kwt batteri vil mitt behov for hurtiglading være praktisk talt 0.
Hvorfor skulle jeg da måtte styre med en diger CCS-plugg framfor min fine type 1 plugg til LEAF?
Dette har jo også noe å si for slitasje/vedlikehold, jeg vil tro det er langt billigere og enklere å bytte ut en type 1 kontakt som er designet for normal strømføring i fronten på min Leaf enn å måtte bytte ut en kombi hurtiglader og normallader-kontakt. Jeg antar at CCS er et påfunn fra EU mafiaen for å enklere kunne skattlegge lading av elbil i framtida, f.eks. fra solceller på taket etc. Hvis Nissan kjører på med ChaDeMo på sin 60 Leaf, kjøper jeg den gladelig, jeg har aldri vært mer fornøyd med en bil enn min 30 Leaf. PS: se på ladeluka på en Leaf, det er ingeniørkunst som er laget for alle årstider. Den har gode pakninger, og solide mekanismer på hengslene, jeg har funnet bilen nedfrosset med is og snø, og luka har fungert helt fint uten hårføner.

Om Leaf hadde hatt CCS så hadde du jo bare brukt en Type 2 kontakt til å saktelade bilen istedenfor en Type 1 kontakt. De er ca. like store og like enkle å håndtere. Den digre CCS-pluggen brukes bare når du hurtiglader på tur, CHAdeMO-pluggen er ikke noe særlig mindre eller smekrere den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA