Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når blir den levert? Og reel rekkevidde?

Startet av chriso89, fredag 03. november 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

chriso89

Hei.

Vurderer leafen eller kia niro EV når den kommer.

Når vil jeg få bilen levert om jeg bestiller den i dag?  Og hva er reel rekkevidde på den?

hma

Hei,

Mener ikke å være frekk, heller hjelpsom, men vil bare poengtere at man må bruke søkefunksjonen på forumet før man starter en ny tråd. Det er overvekt av sannsynlighet for at det man lurer på allerede er besvart  :)

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Glan

De første bilene skal vistnok etter planen leveres i norge mars neste år så omtrent juli- august om jeg skulle tippe. De skal vist ha en bra produktionskapasitet.

Olemann

40 kWh bør gi reell rekkevidde som er så bra som dette (noen blir sikkert likevel skuffet....)

Sommer,  25 mil inkl. kjøring på E18 i normal venstre-fil hastighet. Tørr og våt veibane.
Vinter ved - 10:   17-20 mill.  For å få 20 mil kan man ikke både ha høy fart (E18 venstre fil) OG komfortvarme i kupe. Safer man så sier man 17 mil.
Dette er tall basert på flere elbiler jeg har eid/kjørt vinter/sommer.
Tror ikke Nissan har klart å revolusjonere verken effektivitet eller annet, selv om jeg antar cv er lav for nye Leaf som betyr at hastighet ikke er like ille som for biler med høyere cv.

Beckern

#4
Jeg var på Birger N Haug i går og sitter i tenkeboksen nå. Bestiller man i dag er det levering i Mai, men dette beveger seg ganske raskt.

Edit 2007-11-06
Tror jeg løper til BNH i ettermiddag og tegner kontrakt.
Regner med et rush av Opelkjøpere som flykter etter den siste prisstigningen.

Bondeknøl

Du må springe til Birger så kjapt du bare kan! De flykter visst som gale fra Ampere-E sin kø nå.

Beckern

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 06. november 2017, klokken 16:50
Du må springe til Birger så kjapt du bare kan! De flykter visst som gale fra Ampere-E sin kø nå.

muggost

3 servicer for 9000? Det er vel relativt billig. Vestfold auto skulle ha 6500 for siste servicen min (!).

sylwester

#8
Sitat fra: Olemann på lørdag 04. november 2017, klokken 22:03
40 kWh bør gi reell rekkevidde som er så bra som dette (noen blir sikkert likevel skuffet....)

Sommer,  25 mil inkl. kjøring på E18 i normal venstre-fil hastighet. Tørr og våt veibane.
Vinter ved - 10:   17-20 mill.  For å få 20 mil kan man ikke både ha høy fart (E18 venstre fil) OG komfortvarme i kupe. Safer man så sier man 17 mil.
Dette er tall basert på flere elbiler jeg har eid/kjørt vinter/sommer.
Tror ikke Nissan har klart å revolusjonere verken effektivitet eller annet, selv om jeg antar cv er lav for nye Leaf som betyr at hastighet ikke er like ille som for biler med høyere cv.

I Nissan sin kontrakt må du signere for at du aksepterer halv rekkevidde. Det blir da 378/2km = 189km.  Jeg tror dette er optimistisk de kaldeste dagene og regner med 160km. I praksis ønsker du dermed å stoppe rundt 140km for du vil ha LBW som gir en halvannen mil margin. 21mil (19mil til LBW) er sikkert helt innafor hvis man ikke har heat-knapp på, men det kan bli kaldt når varmepumpa ikke er effektiv. Jeg tror uansett at jeg kommer meg til Stockholm 2 timer tidligere enn ved å lade de samme plassene med en Zoe.

Sommerrekkevidden kan du likesågodt ta EPA-tallet som er 24 mil. Det kan du garantert klare.

Betsiller du launch edition får du den sikkert i April. Snakk med forhandleren din.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: muggost på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:17
3 servicer for 9000? Det er vel relativt billig. Vestfold auto skulle ha 6500 for siste servicen min (!).
Ja de sier så. Hva er det de gjør? Bytter kupefilter og bremsevæske på service 2?

muggost

Æ trur de koker kaffe og spiser vafler i 2 timer på verkstedet :)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

meitran

Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

LeafSwe

Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0% 
Så räkna med 15mil inte 20

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
3P+
3SR+

Bjoris

Sitat fra: LeafSwe på søndag 25. februar 2018, klokken 22:35
Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0% 
Så räkna med 15mil inte 20

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Nå er det flere som har kjørt til fjells med rekkevidde opp mot 200 km og forbruk oppmot 200 wh pr km så det er nok noe mer enn 35 kwh tilgjengelig.

I en av Facebook gruppene vil du finne Bil1 hente en 40 fra Grenland, han kjørte til Haukeligrend, 193 km og en god del høydemeter. En forhandler på Sørlandet kjørte fra Krs.sand til Hoveden, han kjørte også over 190 km før han ladet, begge hadde lite igjen, men det er jo en tøff tur å spise høydemeter på vinteren så jeg syns dette lover veldig bra.

Det er nok rekkevidde til oss iallefall, når det gjelder testen så er det mye som tyder på at Leafen gikk på strømkrevende 17 toms vinterhjul, selv om det står 16 i testen så vet iallefall ikke jeg at det finnes 16 toms Tekna felger så jeg tror Nissan har gjort det enkelt og bare fått lagt om til vinterhjul på felgene som følger med bilen, da er det ikke bare større felger og dekk (mer rullende vekt), men også breiere dekk. Dette stjeler reelt med rekkevidde og jeg tror derfor at Leafen har noe mindre forbruk enn testen antyder, men vi snakker selvsagt ikke om Ionic nivå uansett... Kanskje ned mot eGolf og da er iallefall jeg fornøyd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA