Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når blir den levert? Og reel rekkevidde?

Startet av chriso89, fredag 03. november 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 00:19
Sitat fra: LeafSwe på søndag 25. februar 2018, klokken 22:35
Sitat fra: meitran på søndag 25. februar 2018, klokken 18:16
Stor test som tar for seg rekkevidde om vinteren i variert terreng med forskjellige sjåfører. Leaf 2.0 har stort energiforbruk i testen. Men 20 mil om vinteren synes jeg likevel er akseptabelt.

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

35kWh / 2kWh/10km = 175km från 100-0% 
Så räkna med 15mil inte 20

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Nå er det flere som har kjørt til fjells med rekkevidde opp mot 200 km og forbruk oppmot 200 wh pr km så det er nok noe mer enn 35 kwh tilgjengelig.

I en av Facebook gruppene vil du finne Bil1 hente en 40 fra Grenland, han kjørte til Haukeligrend, 193 km og en god del høydemeter. En forhandler på Sørlandet kjørte fra Krs.sand til Hoveden, han kjørte også over 190 km før han ladet, begge hadde lite igjen, men det er jo en tøff tur å spise høydemeter på vinteren så jeg syns dette lover veldig bra.

Det er nok rekkevidde til oss iallefall, når det gjelder testen så er det mye som tyder på at Leafen gikk på strømkrevende 17 toms vinterhjul, selv om det står 16 i testen så vet iallefall ikke jeg at det finnes 16 toms Tekna felger så jeg tror Nissan har gjort det enkelt og bare fått lagt om til vinterhjul på felgene som følger med bilen, da er det ikke bare større felger og dekk (mer rullende vekt), men også breiere dekk. Dette stjeler reelt med rekkevidde og jeg tror derfor at Leafen har noe mindre forbruk enn testen antyder, men vi snakker selvsagt ikke om Ionic nivå uansett... Kanskje ned mot eGolf og da er iallefall jeg fornøyd


Og det med felgene er bare spekulasjon. Ser du har spurt og undersøkt, men ikke fått svar.

Så inntil det motsatt er bevist må vi ta utgangspunkt i at det var 16» felger på bilene.
Og er det feil, kan det også tenkes at de andre bilene står med andre felgdimmensjoner.
Dersom vi skal spekulere.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:12
Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)


Tja, det ser da ut som I3 en kjører med mer enn 16» felger.

Uansett, blir spekulasjoner.

Det er kjipt at Leaf er såpass lite effektiv. Men den kjører fortsatt en god del lengre enn min 30kwh utgave
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

#18
Sjekk testen nå.

De har endret dataene i testen nederst, stille og forsiktig til 17 toms hjul for Leafen, uten at kommentaren om årsaken er justert såvidt jeg kunne se. Opelen gikk også på 17 toms hjul og hadde like høyt forbruk som Leafen...

Så det var ikke bare spekulasjoner, bare en god observasjon. Dere som velger Ionic kos dere med den, ingen biler passer alle!

Ang BMWen så har den meget spesielle hjul og en kan ikke si hvordan den ville vært med mindre hjul da det ikke går ann, om det gikk så ville mindre hjul vært mye breiere. I3 har veldig smale hjul, det er rullende vekt og rullemotstand som avgjør dette, men en ser jo at den lille og lette i3en ikke har spesielt bra forbruk størrelsen tatt i betraktning...

EV-FTW

Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:48
Sjekk testen nå.

De har endret dataene i testen nederst, stille og forsiktig til 17 toms hjul for Leafen, uten at kommentaren om årsaken er justert såvidt jeg kunne se. Opelen gikk også på 17 toms hjul og hadde like høyt forbruk som Leafen...

Så det var ikke bare spekulasjoner, bare en god observasjon. Dere som velger Ionic kos dere med den, ingen biler passer alle!

Ang BMWen så har den meget spesielle hjul og en kan ikke si hvordan den ville vært med mindre hjul da det ikke går ann, om det gikk så ville mindre hjul vært mye breiere. I3 har veldig smale hjul, det er rullende vekt og rullemotstand som avgjør dette, men en ser jo at den lille og lette i3en ikke har spesielt bra forbruk størrelsen tatt i betraktning...

Men så bra da. Dette er jo gode nyheter
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Men vi er enige i at forbruket er høyere enn forventet og det er litt kjiipt å sløse bort det fine 40 kwh batteriet på slurvet engineering hos Nissan. Samtidig har jeg troen på at det skal være mulig å kjøre denne bilen også ganske langt med litt eco-teknikk.

Jeg kjørte f.eks min X ned mot det mange brukte på sine S, jeg fikk alltid høre at jeg måtte kjøre sakte, men der var det ganske lett å bevise gjennomsnittsfarten f.eks nedover Autobahn så nå skal det bli interessant å se hva vi kan lure ut av Leafen, bare 3 uker igjen nå så får vi testet den på Påskefjellet

Beckern

Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:41
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:12
Vel, de andre har ingenting som indikerer at det er tilfelle :)


Tja, det ser da ut som I3 en kjører med mer enn 16» felger.

Uansett, blir spekulasjoner.

Det er kjipt at Leaf er såpass lite effektiv. Men den kjører fortsatt en god del lengre enn min 30kwh utgave

Odd Knutsen

Hentet min LE 13 FEB og har nå kjørt ca 150 mil. Veldig fornøyd med bilen, men rekkevidden kunne klart vært bedre. Kjørte hjem fra hytta på søndag. Stort sett flatt, ikke motorvei og nesten bare 80 soner. 158 km med varme på, Minus 8 grader og 10 % rest på batteriet ved hjemkomst.
Kontrakt AE 09.11.2016.
Nissan Leaf Tekna 2014 tilbakelevert etter lease 02.04.17.
Fosil historie: Mange MB, Opel, Golf

Bondeknøl

Det er faktisk ikke så galt sammenlignet med 30kw. I slike temperaturer er det ned i 12 mil på det verste.

EV-FTW

Med tanke på det er en ny bil, som burde hatt lavere forbruk så synes jeg det ikke er topp.

Har vært -10 her i dag, har kjørt til og fra jobb, og vært rundt omkring.
Stort sett 70 og 80 soner.

Satte bilen på lading i kveld med 14 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt ca 13 mil.

Min far med Ioniq «knuser» meg for å si det sånn.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tomma

Sitat fra: Øystein K på fredag 02. mars 2018, klokken 00:08
Med tanke på det er en ny bil, som burde hatt lavere forbruk så synes jeg det ikke er topp.

Har vært -10 her i dag, har kjørt til og fra jobb, og vært rundt omkring.
Stort sett 70 og 80 soner.

Satte bilen på lading i kveld med 14 prosent igjen på batteriet, og hadde da kjørt ca 13 mil.

Min far med Ioniq «knuser» meg for å si det sånn.

Skjønte ikke helt om du kjørte 30 kWh eller 40 kWh Leafen?
Nissan Leaf 2014 Tekna

Joltus


daggad

Jeg synes forbrukstallene vi hører på nye Leaf er grunn til litt bekymring. Eller i alle fall en liten skuffelse.
Nå kan andre ha helt andre kriterier for hva de synes er viktig. Men om en 17 toms felg fører til merkbart høyere forbruk så hadde aldri en slik kommet på min bil uansett hvor mye finere noen synes dette må være.
En godt laget elbil i mine øyne er en som er mest mulig effektiv men trygg å kjøre innenfor norske fartsgrenser pluss litt.
Et godt varmeapparat skal kunne gi rask god varme når en ønsker det, eller bare et passelig minimum om en trenger ytelse fra bilen.
Med andre ord synes jeg en god elbil er en der effektiviteten har høyeste prioritet. Noe som det virker som Hyundai har fått bra til med sin Ioniq.
På den andre siden er vel ikke Tesla sine så aller verst de heller på det området når en tenker på vekten.
Vet ikke, men noe skurrer her synes jeg.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joltus

Ja det er noe snodigheter ute og går. At Leaf skulle komme ned på ionic nivå forventet ikke eg, men at den skulle være mye dårligere enn de gamle leafene er jo beyond latterlig.....

Nesten like latterlig som teslabjørn som ikke sier hvorfor dette skjer, men skal forklare ting i en video...

Bjoris

Leser at noen mener forbruket går ned etter en tid, mulig denne trenger mer innkjøring enn vanlig. Merket også på mine Teslaer at de brukte mer i starten. Det er nok trange lager mv nå og i slik kulde på toppen så KAN det jo være noe av forklaringen. Det er jo noen som ikke har så ille forbrukt også så kanskje det er stor forskjell mellom bilene også, jeg syns jo ikke 1.8 kwh fra Grenland til Haukelisgrend er ille, Bil 1 kjørte 193 km på en lading og kom frem med 4% med helt kliss ny bil på 16 tommere. Det rare med den turen var nesten like høyt forbrukt nedover, 1,6 kwh brukte han til neste ladestasjon på havnivå...

Jeg holder på å sjekke ut om jeg får Nokian R2 dekk på min, hvis ikke de kan love det så blir det å droppe original dekkene og kjøpe eksternt, disse er ekstremt effektive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA