Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Monterer diesel luft varmer

Startet av Lazybee, torsdag 02. november 2017, klokken 22:45

« forrige - neste »

Lazybee

#15
Sitat fra: elekTrond på lørdag 02. desember 2017, klokken 23:05
1) Fikk du ikke med ei glassfiber-pølse til å trekke over eksosen? Det fulgte med en eller to slike i Binar-kitet mitt fra Autoterm.

2) Hvorfor ikke flytte hele brennern ut og innunder panseret? Har sett bilde av noen her inne få plass til 2kW'en slik at varmluft-slangen går inn i luftinntaket til kupéen.

3) Kan du fremskaffe varenr. på den aktuelle tanken som skal passe i trilling? Jeg ser fortsatt etter noe på ~2-5L. Orker ikke styre med "dagtank".

1: Nei var ingen slike med...

2: Jeg sjekket ut den der tråden med han som hadde montert blåseren framme, kult men det blir for mye knot for meg... ;D

3: Har ikke noe delenummer, men du finner garantert en lik tank på ebay, som den han russeren i filmen under bruker.  :)
https://youtu.be/N4a8TEGyb7g

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Gas+Fuel+Tank++Dirt+Pit+Bike&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XGas+Fuel+Tank++Dirt+PitBike.TRS0&_nkw=Gas+Fuel+Tank++Dirt+PitBike&_sacat=0


Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

Sitat fra: elekTrond på lørdag 02. desember 2017, klokken 23:05
1) Fikk du ikke med ei glassfiber-pølse til å trekke over eksosen? Det fulgte med en eller to slike i Binar-kitet mitt fra Autoterm.

2) Hvorfor ikke flytte hele brennern ut og innunder panseret? Har sett bilde av noen her inne få plass til 2kW'en slik at varmluft-slangen går inn i luftinntaket til kupéen.

3) Kan du fremskaffe varenr. på den aktuelle tanken som skal passe i trilling? Jeg ser fortsatt etter noe på ~2-5L. Orker ikke styre med "dagtank".

Da var glassfiber-pølsa på vei fra Kina  :)

https://www.ebay.com/itm/Webasto-Eberspacher-22mm-24mm-1M-exhaust-glass-fibre-hose-lagging-insulation/222140547707?hash=item33b89bc27b:g:L5EAAOSwpdpVdt5w&vxp=mtr
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

En liten rapport etter noen mnd bruk.

Kort oppsummert : MEGA FORNØYD!

Holder vinduer dugg og isfrie i både regn og bitende kulde, uten at det går utover rekkevidden!  :)
Hurtiglading i 15 minus går unna som en lek med 25+ grader inne i bilen. HU Huuuu!

Når det kommer til støy så er det faktisk ikke så ille som man skulle tro...
På "full fetting" så bråker den ikke så mye veldig mere en viften framme gjør når den går på full guffe.
Og når den går på det laveste nivået så blir den faktisk overdøvet av vind og dekkstøy.
Tikkingen fra dieselpumpen var en smule irriterende, men den forsvant nesten helt med hjelp av noen lag med bobleplast og gaffateip.  8)

Super enkelt å montere og superenkelt å fjerne, siden det er bare 8 skruer som holder brenner på plass på motorluka.
Ledningsnettet til brenneren er "plug and play", og med jording på motorluka så er det bare en ledning som skal fram til batteriet. (Faktisk det vanskeligste med hele monteringen) :P

Det eneste jeg har forandret på siden jeg monterte brenneren, er å bytte ut den lille dieseltanken
på 0.9 liter med den STORE som fulgte med brenneren. (3,5 liter)
Du kan ikke vise dette vedlegget.









Peugeot iOn 2013 (Elvira)

tobiast

#18
Bra jobbet! Dette frister! Har noen lenke til han som monterte brenneren utvendig? Jeg er kin på luftvarmer, men vil gjerne ha den forran og koble den på luftinntaket:-) Luftvarmeren er jo billigere, enklere å montere og virker mer effektiv. Dessverre viser det seg at jeg er elendig til å søke på internett :-)

-tobias

elekTrond

@Lazybee: Bra du er fornøyd. :+1:


       
  • Du ble lei av å fylle diesel daglig ja?
  • Hva er dim på 3,5L tanken?
  • Prøvd å få den under panseret noe sted?
  • Har du fulgt noe med på strømtrekket?
Jeg vurderer å gå opp i batteristørrelse pga. dieselvarmer _når_ jeg alikevel endelig skal/må/bør bytte pga. alder. Mitt er fem og et halvt år allerede. Slik som tiden flyr ...  :o ::) :'(
'13 Mjau

elekTrond

@tobiast: Jeg har stadig én 2kW luftvarmer og én 5kW vannvarmer til salgs:
Og her er min nå bildeløse, prokrastinerende byggetråd av vannvarmer i egen trilling.  :angel:
Sv: Binar 5S 12V diesel-til-vann parkeringsvarmer - installasjon og bilder



Her var det bilde av luftvarmer under panseret:
Sitat fra: elekTrond på søndag 04. desember 2016, klokken 22:25
Fant nettopp igjen et bilde av en tilsvarende Eberspächer Airtronic D2 montert i en i-MiEV / Ion / C-Zero trilling. D2 måler 310x115x122 mm, dvs. samme ytre mål som Planar 2D (310x119x120 mm). Slike finnes montert i diverse utgaver av Buddy, Leaf og Think.

(Klikk for større bilde)

Kilde: Ærlig og redelig stjålet fra Clio97 i Svar #17 @ Sv: Varme til IMIEV. Der finnes også flere detaljer om installasjonen lengre ned i tråden. (Takk til Clio97 som delte sitt pionérarbeide med oss allerede i 2011. : )
'13 Mjau

Lazybee

Sitat fra: elekTrond på fredag 09. februar 2018, klokken 18:59
@Lazybee: Bra du er fornøyd. :+1:


       
  • Du ble lei av å fylle diesel daglig ja?
  • Hva er dim på 3,5L tanken?
  • Prøvd å få den under panseret noe sted?
  • Har du fulgt noe med på strømtrekket?
Jeg vurderer å gå opp i batteristørrelse pga. dieselvarmer _når_ jeg alikevel endelig skal/må/bør bytte pga. alder. Mitt er fem og et halvt år allerede. Slik som tiden flyr ...  :o ::) :'(

Ble rimelig fort lei av fyllingen av den lille tanken...JA!  :D
Den tanken jeg har montert er vist på 5 liter...og ikke på 3,5 som jeg trodde.  :o
Jeg tok en titt under pansret..så lukket jeg det igjen... ;D
Dim = 20 x 30 x 8,5 cm  Samme tanken finner du i linken under.
https://www.ebay.com/itm/5L-Fuel-Oil-Gasoline-Tank-Plastic-for-Air-Diesel-Parking-Heater-Cars-Truck-Boat/192442770575?hash=item2cce7ba48f:g:ZgkAAOSwSwVacTDH&vxp=mtr

Har ikke fulgt med på hvor mye strøm den bruker....men hadde vært litt kjekt å vite...  :)

Peugeot iOn 2013 (Elvira)

tobiast

Sitat fra: elekTrond på fredag 09. februar 2018, klokken 19:05
@tobiast: Jeg har stadig én 2kW luftvarmer og én 5kW vannvarmer til salgs:
Og her er min nå bildeløse, prokrastinerende byggetråd av vannvarmer i egen trilling.  :angel:
Sv: Binar 5S 12V diesel-til-vann parkeringsvarmer - installasjon og bilder



Her var det bilde av luftvarmer under panseret:
Sitat fra: elekTrond på søndag 04. desember 2016, klokken 22:25
Fant nettopp igjen et bilde av en tilsvarende Eberspächer Airtronic D2 montert i en i-MiEV / Ion / C-Zero trilling. D2 måler 310x115x122 mm, dvs. samme ytre mål som Planar 2D (310x119x120 mm). Slike finnes montert i diverse utgaver av Buddy, Leaf og Think.

(Klikk for større bilde)

Kilde: Ærlig og redelig stjålet fra Clio97 i Svar #17 @ Sv: Varme til IMIEV. Der finnes også flere detaljer om installasjonen lengre ned i tråden. (Takk til Clio97 som delte sitt pionérarbeide med oss allerede i 2011. : )

Takker. Det er dumt at bildene har forsvunnet, men følgende beskrivelse gjør vel at jeg er i stand til å finne ut av det på egenhånd. Er det noen som kan se på hvorfor vedlegg ikke funker lenger?

Hvis noen mot formodning skulle ha bilder liggende, blir jeg glad om de blir re-postet.

Beskrivelse av diesel luftvarmer og innføring i bilens luftanlegg:
"Under venstre panserhengsel (sett på bildet) sitter et plastdeksel som er festet med to plastklips. (Dette har som oppgave å lede bort regnvann) Dersom dette fjernes kan man stikke slangen opp over en terskel og ned i luftsjakten ned mot pollenfilteret og vifta. Ved å ta av hanskerommet kommer man til lokket til pollenfilteret. Ved å ta dette ut kan man kikke opp i sjakta og sørge for at slangen ikke kommer for langt ned. Jeg brukte hele meteren som fulgte med, det er viktig å bøye slangen slik at den ikke kommer i konflikt med hengslelet. Jeg vurderte å skjære hull i dekselet til slangen men har etter både kjøring og parkert i skybrudd ikke opplevd noe vann på avveier, verken inni bilen eller i "motorrommet.""

Dette virker som en farbar vei. Kanskje det går an å skaffe et ekstra plastdeksel slik at man kan få en grei installasjon.

Spørsmålet er egentlig hvor motstandsdyktige slike luftvarmere er mot fuktighet og kulde. De er vel stort sett beregnet på innvendig montering.


Mvh
Tobias

tobiast

#23
Kikket litt i dag. For meg virker det som om dekselet jeg har markert med rød firkant er der slangen bør gå inn:

Lenke til dropbox for varig dokumentasjon :-)


Noen som husker den opprinnelige tråden som kan bekrefte?

Jeg har ikke skrudd på mitsubishi før, og er livredd for å herpe klipsene... Kommer fra VW og der var det stort sett torx :-S Har allerede tatt knekken på en clips.

Har noen sett en guide til hvordan man demonterer de forskjellige vanlige typene?

-Tobias

tobiast

#24
Jeg undersøkte litt mer selv, og det virker som om det er dekselet under det jeg først trodde som er det riktige. Da stikker du varmluftslangen fra undersiden og over en kant og ned mot viften og pollenfilteret.

Utgangspunkt - dekselet in question

Dette dekslet sitter med to clips, som var enkle å åpne. Du vipper ut en liten sylinder, og så er det greit å ta ut clipset.

Clips åpnet

Det er en slange festet på dette dekselet - tror det er spylervesken, men denne kan festes et annet sted. Her er dekselet vippet ned. Dette må fjernes helt. Ellers kan man skaffe et brukt fra hoggern og lage et hull i det. (eller bestille fra mitsu)

Deksel vippet ned

Finner ikke helt ut hvordan jeg skal embedde bilder på forumet her, men skal se om jeg får fikset det seinere.

tobiast

Hei,

Jeg har bestilt en luftvarmer fra kina (billigste sort). 2kw, diesel. Drar den inn i bilens ventilasjonsanlegg som beskrevet over. Skal forsøke å dokumentere prosessen. Mulig jeg forsøker meg med en billig RF-remote oxo.

Jeg surrer litt med hvilke tankløsning jeg skal gå for. Har brukt et par kvelder på ebay, uten å finne noe jeg syns er ok.  Er egentlig kin på den originale eber-tanken med påfyllingslokk bak. Er jo greit å montere, ser det ut til av dokumentasjonen.  Noen som vet hva den koster og hvem som er distributør?

-Tobias

Arild Nilsen

Hei.

Dette var veldig spennende, men jeg sliter med å orientere meg i alle innleggene her.

Forsøkte å få tak i et originalt anlegg for ett år siden, men gav opp. Dette er noe Mitshubishi ikke ønsker skal selges, og jeg fant et sett til 25 000 tror jeg det var. Blir helt oppgitt over at det er mulig.

Lurer på om du gidder å sende meg noen bilder av hvordan du har montert dette og linkene til hvor du har kjøpt utstyret? send til arildnils1@gmail.com - ville satt kjempepris på om du gidder.

Har en 2012 modell som nå har passert 120 000, kjører 15 mil hver dag med denne, og fryser ræva av meg i tillegg til at det er direkte trafikkfarlig når jeg kommer susende i 90 km, elendig frontlys, nedfrosne vinduer og må sitte tvikroket for å se etter sidelinjen på veien under frostrosene på frontruta. Tenkte at dette er siste vinteren jeg gidder å holde på med dette, men samtidig så er bilen så utrolig grei og enkel, at jeg kvir meg for å dumpe den.

Kunne jeg fått inn en varmeløsning som funker så greier jeg å holde den til vi passerer 150 000, da tror jeg den har gjort jobben.

Hører fra deg.

tobiast

#27
Hei,

Jeg har ikke kommet i gang, men har mottatt varmeren. Den ser grei ut, men det er ikke med noe egnet brakett, og det er heller ikke med to eksosrør, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få montert lyddemperen.

Jeg håper jeg kan få testet varmeren i helgen. Monterer den på en treplate i garasjen og forsøker å fyre den opp.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal montere den under panseret, eller om jeg skal gå for en invendig løsning. Jeg heller mot førstnevnte, men da lurer jeg på om jeg må få laget et "kabinett" til varmeren for at den ikke skal bli ødelagt:
http://www.heatso.com/external-mounting-box-for-airtronic-d2-air-top-2000-st-stc/

Har spurt en blikkenslager om prisoverslag på dette.

Bestilte en eber-klone fra Ebay:
https://www.ebay.com/itm/2kW-12V-Air-Diesel-Heater-For-Car-Trucks-Motor-homes-Boat-Camping-Trailer/372204273666?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

I tillegg har jeg bestilt litt forskjellige bensintanker fra Aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Dirt-Pit-Bike-Gas-Fuel-Tank-Cap-For-Honda-CRF50-XR50-50-70-110-125-CC/32804582206.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V2Umy6

https://www.aliexpress.com/item/Gas-Petrol-Fuel-Tank-50cc-90cc-110cc-125cc-Quad-Dirt-Bike-Apply-to-Small-Hummer-ATV/32701576158.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V2Umy6

Disse har jeg ikke mottatt ennå, så jeg er usikker på hvilke som passer.

Dessuten har jeg bestilt en strømpe til eksosen:
https://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-WEBASTO-HEATER-22MM-24MM-30MM-1M-METRE-EXHAUST-LAGGING-COVER-41V0001/221383945656?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649




erik e

Det og montere en dieseltank innvendig i en bil mener jeg er uheldig. Garantert lukt,mye lukt. Den vil også ødelegge muligheten for og slå ned baksete ryggen,som er en av denne bilens store fordeler.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tobiast

Sitat fra: erik e på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:57
Det og montere en dieseltank innvendig i en bil mener jeg er uheldig. Garantert lukt,mye lukt. Den vil også ødelegge muligheten for og slå ned baksete ryggen,som er en av denne bilens store fordeler.

Nå er det jo en del som har gjort det og de virker jo meget happy, så at det garantert gir lukt er jeg litt usikker på. Dessuten - Vi kommer langt med å slå ned den ene ryggen. Bruker bilen kun til små-turer uansett, men begrenset

Den primære grunnen til utvendig montering slik jeg ser det, er at man da får luften inn i ventilasjonssytemet og dermed kan styre varmluftsstrømmen.

-Tobias

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA