Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krise?

Startet av Troald, onsdag 01. november 2017, klokken 21:29

« forrige - neste »

Jejl

Etter det jeg har lest så tjener Tesla mellom 18-25% pr bil de selger. Men de investerer alt de kan i ny teknologi og  ladestasjoner. I mitt hode så bygger de nå opp et ekstremt godt grunnlag for fremtidig lønnsomhet med de produktene de har, og vil utvikle videre de neste årene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pej på tirsdag 28. november 2017, klokken 23:06
Ingen ting som tyder på? Er det noe som IKKE tyder på dette? Kjører kollektivt. Det er fremtiden.
Tja:

- Tesla har masse penger.
- Når Model 3 produksjonen er skalert opp vil Tesla tjene gode penger.
- Tesla kan når som helst hente inn mer penger i aksjemarkedet og obligasjonsmarkedet.
- Tesla kan når som helst redusere investeringene og pengebruken slik at de klarer seg med dagens inntekter.
- Om aksjekursen skulle falle mye så står kjøperne i kø.
- Musk eier over 5 mrd USD i SpaceX, og kan belåne disse verdiene til å skyte inn mer penger i Tesla.
- Osv

Jeg kan kun tenke på en ting som tilsier at Tesla kunne gå konkurs, og det er at de bruker mer penger enn de tjener. Men dette er tilfelle for alle vekstselskaper, og er helt som planlagt for Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pej

De har ikke kontroll lengre. Tror du virkelig fortsatt på dette? Model 3 leveransene er kritisk forsinket. Dette er bilen Tesla IKKE kunne feile med. Alt sto og falt på Model 3, men nå velter korthuset.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

De er kanskje 2-3 måneder forsinket med Model 3, men det var noe man måtte vite at kunne skje. Men nå er det flere og flere ting som tyder på at produksjonen er på bedringens vei.

Tesla er på vei inn i den bratteste delen av opprampingen nå, og selv om to måneder er den nok slutt på konkurs-praten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl

#64
Kritisk forsinket? Det er vel bare snakk om ca 3 mnd forskyvning. Når de når 5000 biler i uken med Model 3, og hvis de f.eks har en fortjeneste på 20% pr bil, og snittpris blir på 400 000 pr bil så vil de tjene 20 milliarder kr pr år.

Avh

Sitat fra: pej på tirsdag 28. november 2017, klokken 23:26
De har ikke kontroll lengre. Tror du virkelig fortsatt på dette? Model 3 leveransene er kritisk forsinket. Dette er bilen Tesla IKKE kunne feile med. Alt sto og falt på Model 3, men nå velter korthuset.
Sto og falt? Presens imperfektum? Jeg tror du er fra Sissenerville ....
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Hodetelefoner

At dere gidder å svare noen som troller dere haha

TeslaModelX

Sitat fra: pej på tirsdag 28. november 2017, klokken 22:21
Jeg velger nå å avbestille min Model X. Jeg gambler ikke med en million kroner.

Fort deg å avbestill Model 3 også før det er for sent!!!  ::)

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Larsebass

Jeg har fulgt kursen og nyheter om Teslas aksjekurs daglig siden jeg kjøpte meg inn. Det er en del stor del shortere der ute som skamløst forsøker å  snakke ned Tesla, og så er det noen fanboys som skamløst snakker opp Tesla.

Som en som var på med dotcom-eventyret så er det noen likhetstrekk:
1. Løfte om profitt en gang i fremtiden
2. Store planer
3. Uvanlig høy aksjekurs og verdisetting sammenlignet med andre selskaper

Forskjeller fra dotcom-tiden:
1. Det lages konkrete produkter som kunder kan kjøpe og ta i bruk
2. Videreutvikling av selskapet er basert på disse produktene
3. Produktene har en klart definert kundegruppe med behov for produktene

Videre:

Når man leser f.eks. artikler om Tesla via Google News (søk på TSLA) eller iPhones aksje-app, så får du opp artikler fra bl.a. The Street, Seeking Alpha og et par andre. I footer/byline skal artikkelforfatterens posisjoner i markedet være oppgitt, og du vil ofte finne at artikkelforfatter har ingen posisjon eller er short. Hvis artikkelforfatteren ikke har noen posisjon i aksjen så bør du se hvem han siterer, og deres posisjoner.

Jeg har bare investert et lite beløp (NOK~50k ) og har dette mest som krydder i tilværelsen. 

Tesla X75D.

jlan

Hvis Tesla får problemer, så blir det mest sannsynlig en "Chapter 11" slik det ble gjort med GM. Da blir aksjene null verdt, men det er stor sannsynlighet for at produksjonen, garantiforpliktelsene og ladenettverket opprettholdes. For kreditorene er Tesla mye mer verdt levende enn død.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på onsdag 29. november 2017, klokken 19:09
Hvis Tesla får problemer, så blir det mest sannsynlig en "Chapter 11" slik det ble gjort med GM. Da blir aksjene null verdt, men det er stor sannsynlighet for at produksjonen, garantiforpliktelsene og ladenettverket opprettholdes. For kreditorene er Tesla mye mer verdt levende enn død.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization

Kan ikke si at denne nyheten gir noe signal om snarlig bruk av Chapter 11?
https://electrek.co/2017/11/29/tesla-gigafactory-battery-production-model-3-panasonic/
Sitat
Tesla Gigafactory battery production for Model 3 is about to increase, says Panasonic

... men klart, prøver man hardt nok så klarer man sikkert å vri også dette til noe negativt. Det har vi sett eksempler på før ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA