Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krise?

Startet av Troald, onsdag 01. november 2017, klokken 21:29

« forrige - neste »

leafolainen

Det er jo nettopp det som er så spesielt med Tesla; samme hvor mye dårlige nyheter de kommer med så fortsetter aksjen å stige (selv om det er en ekstremt volatil vekst). Ref:

Sitat fra: tiger`n på onsdag 01. november 2017, klokken 22:38
Tesla er immune mot dårlige nyheter og tall. Modell X var 3 år forsinket!
http://www.businessinsider.com/why-tesla-is-not-affected-by-bad-news-2017-10?r=US&IR=T&IR=T/#tesla-had-a-near-death-experience-in-2008-1



Sent from my iPad using Tapatalk

TeslaModelX

Immune? Aksjen har rast de siste dagene, bortsett fra i går.

leafolainen

Derav «volatil vekst». Aksjen synker en del umiddelbart etter de dårlige nyhetene, men spretter tilbake og forbi ikke lenge etter. I hvert fall har det vært trenden så langt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeronan

Just follow Apple Inc. stock for a while.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mobileum

Sitat fra: Jeronan på lørdag 04. november 2017, klokken 11:58
Just follow Apple Inc. stock for a while.  ;)

Sitat fra: tiger`n på torsdag 02. november 2017, klokken 18:34
For noen kjøpere går denne entusiasmen ekstra langt, og da kalles det fanatisme. Det kan være litt plagsomt.

En viss likhet?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Jeronan

Sitat fra: Mobileum på lørdag 04. november 2017, klokken 14:01

En viss likhet?

Just check the Apple stock from the last 6-7 months.
Back in June it was at an all time low, then it started rising again just before the iPhone event in Sept.
After the event the stock took a nose dive, due to the negativity and rumors about the supplier problems ( see the correlation? ).

Now the iPhone X is for sale and tons of people were lining up in cront of the stores to try get the iPhone X, the stock goes up again.

You can follow these same patterns with any other manufacturer.

Apple Inc. stock has been fluctuating between 140 and 220 dollars.
Tesla stock has been fluctuating between 300 and 385 dollars.

I hardly call that a nose dive or collapse.

Now if the stock would have fallen all the way down below 100 dollars, then there would be a crisis and we can start talking a collapse.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mobileum

Nå er vel noe av tilbakegangen av verdien på Tesla-aksjer forklart med eksterne påvirkninger (Tax Credit). Dette har Apple vært forskånet for. Det er vel trolig at Tesla vil være mere sårbar for slike påvirkninger enn Apple. Et eksempel kan være at det blir ugunstigere å kjøpe kostbare og/eller tunge elbiler i viktige markeder hvor Tesla har liten eller ingen påvirkningskraft. Danmark er tidligere også blitt nevnt som eksempel.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Vhagar

Jeg skjønner ikke de som påstår at tesla aksjen "blør" så voldsomt nå. Om siste tids bevegelse skulle utløse krisestemning så har man ikke skjønt hvordan akskjer svinger naturlig. Alt for nervøs om dette er nok til å trigge "krise" flagget.

Min vurdering er at det langt i fra er noe krise i aksjen, den har egentlig vært rolig siste dagene. Den har hatt 1 fall naturlig nok, men deretter balansert fint rundt 300 og den kommer til å bevege seg pent og pyntlig opp igjen. Hadde den ramlet ned mot og under 200 så hadde det vært nær krise. Men den bevegelsen som aksjen har nå er null stress.

Ser man historisk på den så klatret den opp på et nivå rundt 200 i april 2014 og har lagt der frem til desember 2016. Deretter klatret den videre opp til neste nivå på 300. Et nivå jeg tror den kommer til å ligge på frem til vi ser en større stabilitet i produksjon av model 3. Sånn sett er oppgangen til nesten 400 unaturlig, og nedgangen til 300 er en normalisering igjen, ikke noe "blødning" og "krise".

Deretter, når model 3 blir levert i "riktig" kvanta, så har den potensiale til å klatre videre oppover, 400-500 tipper jeg og legge seg på et nytt nivå for en tid fremover. Hvor den går deretter blir vanskelig å spå. Men lykkes de så skal den videre opp.

Klarer de ikke å levere model 3 i løpet av første halvår 2018 og aksjen stuper ned mot 200, da kan jeg være med på at det er "krise". Men de overlever nok det også.

Så "blødningen" fra 400 er bare en normalisering rundt 300. Hadde de levert penere tall nå så kunne den kanskje holdt seg på 400, men jeg tviler. Det virket kunstig høyt. Så jeg har ikke noe problem med at den ligger rundt 300 og styrker seg litt frem mot model 3 leveringer på nyåret.

Hører gjerne synspunkt som styrker at dette er en "krise blødning", tror nok det bare er de som er for nervøse som mener det. Igjen, se historisk på den så vil 300 være et naturlig nivå.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Mobileum

#38
Ref SA:
"Selskapet brenner årlig milliarder i cash - nesten 2 milliarder dollar i løpet av de siste 12 månedene alene (mai 2017). Disse gigantiske underskuddene har blitt finansiert med høyrente gjeld, som nå er på 8,2 milliarder dollar, samt utvannende milliard-dollar-plus aksjesalg, hvorav inntektene i stor grad brukes til å betale av denne stigende gjelden. Problemet med denne strategien er at det bare virker når en aksjes verdsettelse er i bobleområde.  Når det uunngåelige utbruddet oppstår, tørker aksjebasert kontantinjusjoner raskt opp."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Espen Hugaas Andersen

Man må bruke penger for å tjene penger. Tesla jobber fortsatt med å komme opp i ett levedyktig volum. Da trenges det fabrikker, ansatte, ladere, servicesentre og butikker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Det er forsåvidt riktig. Men de fleste konkurrentene har ikke samme behov for å ta opp dyre lån, og det er den store forskjellen. I mange tilfeller har de allerede de nødvendige "fabrikker, ansatte, servicesentere og butikker". Og ladestasjoner ser også ut til å komme nå...  :)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Espen Hugaas Andersen

Tesla har faktisk hentet inn penger til uvanlig gode vilkår. Se f.eks her: https://www.cnbc.com/2017/08/11/tesla-debt-offering-raised-to-1-point-8-billion-300-million-more-than-planned-on-high-demand.html

Mye av gjelden til Tesla er også sikret i biler som er på vei til kunde, og Tesla tok over en del gjeld fra SolarCity, som er sikret i solcelleinstallasjoner, der det er slik at om solcelleinstallasjonene ikke klarer å generere nok penger til å betjene gjelden, så mister bare Tesla solcelleinstallasjonene. Gjeldssituasjonen til Tesla er helt OK, bedre enn en del andre bilselskaper. De andre bilselskapene har også tatt opp gjeld til å kjøpe fremtidige "stranded assets", altså fossilbilteknologi og fabrikker som vil være tilnærmet verdiløse om noen år.

Man bør absolutt ikke tro på alt man leser på SA. Alle kan bidra på SA med meningene sine. Det er kanskje to-tre hakk opp fra kommentarfeltet på VG, men ikke særlig mer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

e-curious

#42
Lutz er litt pessimistisk på Tesla sine vegne

"– Selskapet kommer til å gå under, folkens. Hvis de fortsetter som nå, kommer de seg aldri til 2019"

"Selv mener han at Tesla brukte presentasjonene av fartsmonsteret Roadster og semitraileren som en distraksjon fra de alvorlige problemene de har med i produksjonen av Model 3."

https://e24.no/bil/tesla-motors/bilnestor-tror-tesla-maa-ta-grep-for-aa-overleve/24191772

Jeronan

LOL!

Lutz is an old fosil, fiercely loyal to GM. Even in retirement.

He has been attacking Tesla ever since it was founded.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amatøren

Blør Tesla eller er det noen som vil de noe vondt ved rykter?

Dagbladet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA